جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین موحدی

حوزه/ تولیت مدرسه اباصالح المهدی(عج) اظهار داشت: امام کاظم(ع) در دوران زندگی خود با حفظ و ادامه کرسی علمی پدران خود، سیاست مبارزه با جریان انحطاط فکری و تحریف دین را استمرار می بخشیدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از فارس، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین موحدی تولیت مدرسه علمیه اباصالح المهدی(عج) شهرستان زرقان، در مراسم ولادت امام موسی کاظم(ع) در جمع حوزویان این شهرستان و عموم مردم، به تلاش های تشکیلاتی امام موسی کاظم(ع) اشاره کرد و گفت: دوران امام کاظم(ع) بعد از دوران امام چهارم شیعیان، سخت ترین روزگار ائمه(ع) و شیعیان بود.

وی افزود: در این دوران امام کاظم(ع) دست به یک سلسله فعالیت های تشکیلاتی مخفیانه زدند که دستگاه عباسی از ترس آن اقدام به زندانی کردن امام(ع) کردند.

تولیت مدرسه اباصالح المهدی(عج) زرقان گفت: اگر حضرت صرفا یک مساله گوی شرعی یا مدرس معارف اسلامی بودند و هیچ مبارزه دامنه دار سیاسی نمی کردند، به هیچ عنوان تحت این شرایط قرار نمی گرفتند.

*کثرت اولاد امام کاظم(ع)

حجت الاسلام موحدی در ادامه اظهار داشت: یکی از نکات جالب در زندگانی امام کاظم(ع) این است که با شدت گرفتن فشارهای قدرت طاغوتی حاکم نسبت به ایشان، تا حدی که منجر به انتخاب زندگی مخفیانه در برهه ای از حیات شریف شان شد و با وجود تمام نقشه هایی که دستگاه عباسی برای محدود کردن نفوذ امام در جهان اسلام طراحی و اجرا کرد و در نهایت هم از سر بیچارگی، به مسموم کردن و قتل ایشان دست زد، اولاد حضرت که نزدیکترین افراد به ایشان محسوب می شوند و در فرهنگ اسلامی و به خصوص در فرهنگ شیعه از احترام و مقبولیت فوق العاده ای برخوردارند، در تمامی ممالک اسلامی منتشر شده اند.

وی افزود: امروزه شاید کمتر شهر و دیاری را بتوان پیدا کرد که حداقل یکی از فرزندان یا نوادگان امام کاظم(ع)، به عنوان امام زاده واجب التعظیم، مرکز آمد و شد دوستداران اهل بیت(ع) نباشد؛ فرزندانی که به اعتراف بزرگان تاریخ، همگی از باتقواترین، درستکارترین و با فضیلت ترین انسانهای زمان خود بوده اند.

تولیت مدرسه اباصالح المهدی(عج) زرقان، خاطرنشان کرد: شیخ طبرسی می گوید که محققا هر یک از اولاد ابوالحسن موسی(ع)دارای فضیلت و منقبت مشهوری بودند.

استاد حوزه فارس یادآور شد: نسب شناسان و راویان اخبار، تعداد فرزندان ایشان را از 33 تن، شانزده پسر و هفده دختر ذکر کرده اند.

وی بیان کرد: حداقل اثر حضور این فرزندان در جای جای مملکت اسلامی اولا، حفظ انسجام و پیوستگی یاران و شیعیان امامان(ع) بوده و ثانیا حفظ اصل تمرکز مرجعیت علمی و دینی امت اسلام در اهل بیت(ع) و در نتیجه اعلان غیر مستقیم مشروعیت عالمان درباری، ضمن این که برخی از اولاد امام کاظم(ع) تا سرحد سازماندهی نهضت ها و قیام ها علیه حکومت جبار زمانه پیش رفتند و در این راه شهید شدند.

حجت الاسلام موحدی در پایان گفت: شکی نیست که امام کاظم(ع) در آن دوران با حفظ و ادامه کرسی علمی پدران خود، هم سیاست مبارزه با جریان انحطاط فکری و تحریف دین را استمرار می بخشیدند و هم در پوششی موجه، زمینه ی ارتباط شبکه ی یاران و شیعیان را با خود مهیا می کردند.

 44/313

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha