یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امر به معروف

حوزه/ تولیت مدرسه جوادالائمه(ع) فسا گفت: مقایسه امر به معروف با فضولی ، یکی از حربه های مخاطبان کج خلق و دشمنان زیرک است که در این زمینه باید هوشیار باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از فارس، حجت الاسلام محمد باقر نظام، تولیت مدرسه علمیه جوادالائمه(ع) شهرستان فسا در نشست امربه معروف و نهی از منکر که همزمان با دهه کرامت توسط طلاب و روحانیون این شهرستان برگزار شده بود، اظهار داشت: آمر به معروف، خود را جزئی جدایی ناپذیر از جامعه می بیند و او می داند که امر به معروف نوعی از نظارت ملی برای بهتر کردن جامعه است. او نسبت به جامعه و مخاطبش حسن ظن دارد.

وی افزود: انجام امر به معروف برای او تلاشی است برای بهتر و غنی تر کردن زندگی اجتماعی و زنده نگهداشتن همه اعمال خوب که با تمام وجود می خواهد میراث نسل او برای نسل های بعدی باشد.

استاد حوزه علمیه فسا گفت: هر چند افراد فضول کار خود را با ادعای خیرخواهی برای خود یا دیگران توجیه می کنند، روانشناسان انگیزه فضول را این می دانند که با کشف نقص های دیگران، احساس بهتری نسبت به خود پیدا کی کنند.

حجت الاسلام نظام در ادامه گفت: این افراد سعی دارند با کسب اطلاعات جزئی از زندگی خصوصی دیگران به خود نشان دهند که افراد مشهور به موفقیت یا خوشبختی و خوبی، آنقدر ها هم موفق، خوب یا خوشبخت نیستند و برخی هم این کار را هیجان انگیز می دانند.

وی تصریح کرد: آمر به معروف و کسی که این فریضه الهی را احیاء می کند، بر عکس انسان فضول سرش در حد معقولی به کار خودش است. از دیوار همسایه ها سرک نمی کشد و افراد را زیر نظر ندارد و در کارشان هیچ وقت تجسس نمی کندو لذا معروفی که او به آن امر می کند، عمل نیکی است که آشکارا ترک شده است.

تولیت مدرسه جوادالائمه(ع) فسا یادآور شد: فردی که این فریضه را اجرا می کند به تکلیف خود به عنوان یک مسلمان و جزئی از جامعه عمل می کند و در پیمودن را خود برای بهتر کردن جامعه، احساسات و مشکلات دیگران را درنظر می گیرد.

وی به نتایج اجتماعی فضولی کردن در زندگی مردم اشاره کرد و گفت: رواج فضولی آرامش مردم را سلب می کنند. افراد احساس می کنند در یک محیط ناامن زندگی می کنند که دائم زیر نظر هستند و بی رحمانه مورد قضاوت قرار می گیرند. افراد به لج بازی می افتند و سعی در تجسس متقابل و تخریب دیگران را دارند و در نتیجه مردم جرات در پیشرفت و موفق بودن را از ترس فضولی، از کف می دهند و در جا زدن سنت معمول می شود.

حجت الاسلام نظام در ادامه این نشست به آثار اجتماعی احیاء فریضه امر به معروف به دست آمرین  اشاره کرد و بیان داشت: با احیاء این کار، جامعه در مسیر کمال قرار می گیرد. کارهای نیک نه تنها در گذر زمان فراموش نمی شوند، بلکه به خوبی و به صورت عملی به کودکان یاد داده می شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مردم به کمک یکدیگر، هر روز قدمی در جهت بهتر شدن بر می دارند و فضای عمومی روز به روز پاک تر و امن تر می شود، نیازمندان احساس می کنند که فراموش نشده اند و افراد احساس خود برتر بینی را کم کم از دست می دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha