یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام هادی صدیق

حوزه/ به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) شهرستان فسا، سلسله جلسات بررسی الگوی رفتاری پیامبران، به منظور آشنایی طلاب این حوزه علمیه با آداب و سبک زندگی بزرگان شروع به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از فارس، سلسله جلسات بررسی الگوی رفتاری پیامبران، به منظور آشنایی طلاب حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) شش ده شهرستان فسا با آداب و سبک زندگی بزرگان، با عنوان " الگوی رفتاری پیامبر مکرم اسلام" به همت معاونت پژوهش شروع به کار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صدیق، تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) شهرستان فسا در اولین نشست از سلسله جلسات بررسی الگوی رفتاری پیامبران، اظهار داشت: در تحلیل هر مسئله ای برای اینکه به خطا دچار نشویم، باید ملاک ها و نمونه های روشنی داشته باشیم تا بتوانیم به تحلیل خود اعتماد کنیم.

استاد حوزه علمیه شهرستان فسا در ادامه گفت: به همین دلیل، به آداب معصومان(ع) و الگوهای بزرگان دین اسلام باید رجوع کرد.

وی بیان کرد: گونه اعلای ادب در اسوه ی معرفی شده از سوی خداوند، حضرت محمد(ص) می باشد.

تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) فسا گفت: ادب الهی اقتضا می کند انسان در شکل و ساختار سخن، ابتدا به وابستگی خود به خداوند اشاره و برای همه روشن کند که تدبیر کارهای من به دست با کفایت حضرت حق است و در بخش فکری، گفتار و عمل از هرگونه تقلب و ... پاک باشد و نه تنها در شروع، بلکه در ادامه تا پایان کار نیز صداقت را حفظ کند.

وی خاطر نشان کرد: حضرت محمد(ص) هنگام محاوره با مردم همیشه خود را یکی از آنها به شمار می آورد و با هر طبقه ای به اندازه فهمشان صحبت می کرد. حتی حضرت در برابر کسانی که بی حرمتی می کردند، به نرمی رفتار می کرد و این رفتار اطاعت از دستور خداوند بود.

حجت الاسلام صدیق گفت: گوش سپردن به مخاطب از آداب پسندیده و مبتنی بر صفات حمیده ای است که در سیره پیامبر اکرم(ص) حد اعلای آن وجود داشت.

وی در ادامه یادآور شد: پیامبر(ص) به هر انسانی که ایشان را مخاطب قرار می داد و در صدد بود سخنی را برای حضرت نقل کند، احترام بالایی قائل بود تا انجا که بعضی این رفتار را نشانه ی سادگی می دانستند و ایشان را به ساده لوحی متهم می کردند.

استاد حوزه فسا اضافه کرد: حضرت در برابر مردم الگوی رحمت و در برابر حضرت حق الگوی تواضع و در برابر دشمنان اسوه ی پناهندگی به درگاه خدای متعال است.

وی خاطر نشان کرد: خداوند منان برای مومنان و هر کس که امیدی به نجات او هست، وجود مقدس پیامبر خاتم را الگوی عملی معرفی می کند و در سوره احزاب می فرماید که " لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ".

حجت الاسلام صدیق بیان کرد: از جمله روش های تربیتی حضرت محمد(ص) عفو و صفح است که بسیار اهمیت دارد. اعمال این روش در برخورد با کودکان و نوجوانان که در تجربیات خود کاستی هایی دارند و در مواجهه با جوانان که از انعطاف و اصلاح پذیری بسیاری برخوردارند، بیشتر موثر است.

وی ادامه داد: حضرت فقط برای مومنان خیرخواه نبود، بلکه دل سوز همه و بر این دلسوزی و رافت حریص بود. نجات مومن و غیر مومن آرزوی پیامبر رحمت است و رنج بردن انسان ها برای او غمی بسیار گران است.

استاد حوزه علمیه شهرستان فسا اظهار داشت: ایشان بسیار دلسوز بود و از اینکه مردم راه روشن و راست را رها می کردند و به بیراهه می رفتند ناراحت می شد. حضرت الگوی ادب بود و در اوج قرار داشت. ادب در برابر خدا، در مقابل با مردم و غایت ادب، یعنی ادب در برابر خود، یکی از نشانه های یک رهبر دینی است که می خواهد امتی را به راه راست دعوت کند و الگوی رحمت باشد.

وی در پایان تاکید کرد: توجه بزرگان دین ما، به موضوع ادب بسیار چشمگیر است. آنان در مسائل مختلف حتی مسائل کوچک، برای موضع ادب اهمیت بسیاری قائل شده اند و لذا امروزه باید با این الگوی صحیح آشنا شد و سپس ابتدا در خانواده و در مراحل بعدی در اقوام و اطرافیان و در نهایت در جامعه معرفی و گسترش داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha