دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
قاسم الهی صدر شیرازی

حوزه/ خداوند برای کسی که از عقل پیروی می کند ابزاری مناسب قرار می دهد تا بتواند خواسته عقل را محقق سازد، لذا ابزاری که خدا به آن اشاره فرموده است، تواضع است

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از شیراز، حجت الاسلام قاسم الهی صدر شیرازی، مدیر مدرسه علمیه شهید دستغیب شیراز در سومین نشست «وصف عقل در روایات»، در جمع طلاب این مدرسه، اظهار داشت: خداوند برای کسی که از عقل پیروی می کند  ابزاری مناسب قرار می دهد تا بتواند خواسته عقل را محقق سازد، لذا ابزاری که خدا به آن اشاره فرموده است، تواضع است.

مدیر مدرسه علمیه شهید دستغیب شیراز افزود: تواضع در رفتار و گفتار نمایش پیروی از عقل است و کسانی که در گفتار و رفتار به عقل پایبند هستند، از تکبر دوری می کنند.

وی ادامه داد: رفتار متواضعانه انسان از توجه و تکیه ی او بر عقل در مقام عمل، حکایت دارد. از سوی دیگر هر چه تواضع بیشتر باشد عقل کامل تر می شود.

حجت الاسلام الهی صدر شیرازی خاطر نشان کرد: وقتی عقل از سیطره نفس رها می شود و انسان بر طبق آن عمل می کند، دیگران جزء خیر از او نمی بینند و از شر او در امان هستند؛ لذا از عقل جزء خیر بر نمی آید و دیگر عوامل موثر در رفتار انسان که ممکن است شر در پی داشته باشد، اگر در سیطره عقل قرار گیرد مهار می شود و دیگران از شر انسان در امان می مانند.

استاد حوزه شیراز یادآور شد: امام صادق(ع) پیرامون این موضوع می فرماید کمومن زمانی مومن است که از عقل کامل برخوردار باشد و عقل او کامل نیست مگر اینکه ده ویژگی داشته باشد. اولین ویژگی این است که امید به خیر و مصونیت از شر در او باشد.

وی تصریح کرد: با عقل دوستی می آید و دشمنی از بین می رود و در نتیجه شر نیز که به طور معمول به دنبال دشمنی پدید می آید، دفع می شود.

مدیر مدرسه شهید دستغیب شیراز در ادامه گفت: امیرمومنان علی(ع) می فرماید "مِنْ الْعَقْلِ مُجَانَبَةُ التَّبْذِیرِ وَ حُسْنُ التَّدْبِیرِ" دوری از اسراف و تدبیر نیکو از عقل نشأت می گیرد، بنابراین با تدبیر نیکو می توان از شر در امان ماند.

حجت الاسلام الهی صدر شیرازی، بیان کرد: برای ایمن ماندن از بدی ها باید خیر و شر را شناخت تا توانست با ترس از شر دوری کرد و از گزند آن در امان ماند. شر از هوای نفس بر می خیزد و برای مقابله با آن باید از عاملی قوی کمک گرفت.

وی در پایان گفت: درمان بسیاری از ناراحتی ها از اساس به کمک عقل امکان پذیر است. عقل نوعی درمان است که همه ویروس ها را می کشد و انسان را نجات می دهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha