دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ عدم کنترل حضور و غیاب طلاب در حوزه آزاد یکی از آسیب ها است؛ بنده به اعضای شورای عالی و مدیریت جدید حوزه تاکید کردم حضور و غیاب درس ها کنترل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی عصر یکشنبه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مدارس و مراکز تخصصی تحت اشراف این مرجع تقلید که در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشتند: امروز روز پرافتخاری است که چندین مرکز تخصصی به همراه دروس آزاد در حوزه امام کاظم(ع) سال تحصیلی جدید خود را آغاز می کنند و باید خدا را شاکر باشیم که سال دیگری آمد و توانستیم برنامه ها را تداوم دهیم.

ایشان در بخش نخست سخنان خود به بیان حدیثی از امام علی(ع) پرداختند و تصریح کردند: امیرالمومنین می فرماید «کسی که می خواهد پیشوای مردم باشد در ابتدا وظیفه دارد به تعلیم نفس خود بپردازد پیش از آنکه معلم دیگران باشد؛ همچنین با عمل خود به دیگران تعلیم دهد پیش از آنکه با سخن تعلیم کند و احترام کسی که خود را تربیت کرده بیش از کسی است که دیگران را تربیت کرده است».

معظم له با اشاره به اینکه اگر کسی در مسیر دین نباشد چگونه می تواند دیگران را به دین دعوت کند، گفتند: اثر تعلیم عملی بسیار بیشتر از تعلیم کلامی است و بر این اساس، اگر انسانی به مبانی دین عمل کند، سخنش از دل برآمده و بر دل می نشیند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه راه ادب کردن خود از شناخت عیوب خویشتن می گذرد، ابراز داشتند: راه نخست شناخت عیوب این است که انسانی واقع بین باشیم و عیوب خود را یادداشت کنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، راه دوم شناخت عیوب خویشتن را پرسش از دوستان نزدیک دانستند و افزودند: راه سوم نگاه به سخنان دشمن است؛ گاهی می توانیم واقعیت های درونی خود را در بعضی حرف های دشمنان مشاهده کنیم، همچنین مطالعه و الگوگیری از حالات و رفتار بزرگان زمینه ساز ارتقای تهذیب نفس انسان می شود.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش روئسای مراکز تخصصی در اعلام تالیف کتاب و مقالات، انتشار مجلات، فعالیت های پژوهشی و برگزاری کارگاه ها و نشست های تخصصی، گفتند: این اقدامات خیلی قابل تقدیر است و ان شاءالله به شکل بهتر تداوم داشته باشد؛ امام زمان(عج) از این برنامه ها بسیار خوشحال می شود و دعای ایشان بدرقه راه خواهد بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه نخستین برنامه ما در حوزه امام کاظم(ع) "دروس آزاد" بود، اظهار داشتند: تلاش کردیم مرکزی تاسیس کنیم که کلاس های متعدد داشته باشد و دروس متعددی بتوانند در این حوزه با نظم جدید برگزار شوند و زمینه تشویق نیز برای کسانی که دروس آزاد را خوب انجام می دهند، فراهم شود.

*حوزه آزاد از افتخارات مهم حوزه های علمیه است

ایشان، یکی از افتخارات بزرگ حوزه های علمیه را "دروس آزاد" عنوان کردند و افزودند: دانشگاه ها دروس آزاد ندارد و بخواهند یا نخواهند باید سر کلاس یک استاد بروند؛ اما در "حوزه آزاد" آزادی داده می شود و طلاب می توانند از میان اساتید متعدد، هرکسی را که می خواهد انتخاب کنند،یکی از امتیازات حوزه های علمیه "حوزه آزاد" است که نباید گرفته شود اما چند آسیب نیز دارد.

*عدم کنترل حضور و غیاب یکی از آسیب های حوزه آزاد است

این استاد برجسته حوزه علمیه، عدم کنترل حضور و غیاب طلاب در حوزه آزاد را یکی از آسیب ها برشمردند و گفتند: بنده به اعضای شورای عالی و مدیریت جدید حوزه تاکید کردم حضور و غیاب درس ها کنترل شود.

این مرجع تقلید افزودند: این درست نیست که در ابتدای سال حوزه در بعضی کلاس ها هفتاد نفر باشند اما در اواخر سال 7 نفر هم نشوند در حالی که این این افراد جایی نیز نرفته اند و در خانه نشسته باشند.

*طلاب سرکلاس حاضر باشند

حضرت آیت الله مکارم با تاکید بر اینکه همه طلاب باید سر درس حاضر باشند، ابراز داشتند: امیدوارم این آسیب را مدیریت جدید و مسئولان حوزه برطرف کنند: اخیرا در مدرسه امام کاظم(ع) سیستم حضور و غیاب هوشمند ایجاد شده است که می تواند این الگو به حوزه گسترش داده شود.

*اگر مراکز تخصصی نباشند، عقب خواهیم ماند

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با طرح پرسشی مبنی بر اینکه چرا باید علوم تخصصی شوند، گفتند: در ابتدا تمام علوم در همه موضوعات یک کتاب بود؛ اما روز به روز علوم گسترش و توسعه یافت؛ امروز علوم دینی نیز گسترش یافته است و عده ای باید متخصص در تفسیر، شیعه شناسی و پاسخ به وهابی ها باشند؛ اگر مراکز تخصصی نباشند، در علوم تخصصی عقب خواهیم ماند.  

معظم له همچنین به بیان آسیب های بخش تفسیر پرداختند و اظهار داشتند: یکی از آسیب ها این است که افراد آیات قرآن را مطابق میل شخصی و جناحی تفسیر کنند؛ ما باید تسلیم و شاگرد قرآن باشیم نه استاد قرآن!

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به اینکه مسجد مقدس جمکران زمینه ساز تشکیل مرکز تخصصی شیعه شناسی شد، اظهار داشتند: سالانه جمع کثیری از مردم به زیارت مسجد مقدس جمکران می آیند و در کنار عبادت، باید مرکز فرهنگی برای گسترش معرفت به حضرت نیز فعال باشد؛ فعلا مرکز شیعه شناسی را ایجاد کردیم تا ان شاءالله این مرکز آبرومند در جمکران تکمیل شود. 

*استعدادهای حوزه را باید برای مجتهدپروری تربیت کرد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه استعدادهای مهمی در حوزه های علمیه حضور دارند که باید از نوجوانی و جوانی کشف کرد و تحت آموزش خاص قرار داد، گفتند: از میان استعدادهای برتر، باید مجتهدینی برخیزند؛ آمادگی شاگرد، کامل بودن برنامه و تسلط استاد دست به دست هم می دهد که سرمایه های آینده حوزه تربیت شوند.

ایشان افزودند: ما این گروه را در مرکز تخصصی فقه تربیت می کنیم و البته باید مراقب آسیب ها نیز باشند؛ کسانی که در مرکز تخصصی فقه درس می خوانند، نباید خودشان را از دیگران برتر بدانند و حالت غرور و کبر به آنها دست دهد؛ در پذیرایی از این افراد نباید به گونه ای عمل کرد که رفاه زده شوند؛ زندگی مرفه داشتن در عین طلبگی، مشکلاتی ایجاد می کند.

*خاطره از دوره طلبگی

این مرجع تقلید به بیان خاطره ای از دوران طلبگی خود پرداختند و اظهار داشتند: ما در مدرسه حجتیه طلبه مجردی بودیم و به همراه سه نفر در اتاقی زندگی می کردیم که فرش نیز نداشت؛ تخت های چوبی در اتاق بود که روی آنها استراحت می کردیم و زیر این تخت همچون محل اغذیه بود که یک کیلو سیب زمینی و پیاز می خریدیم و به همراه روغن نگاه می داشتیم؛ این دوسه قلم کالا مدت ها غذای ما بود.

*خدا را شکر در رفاه نبودیم

حضرت آیت الله مکارم افزودند: خدا را شکر می کنم که در رفاه نبودیم و امروز درد کسانی که مشکل دارند را درک می کنیم.

ایشان همچنین به بیان خاطره ای از دوران زندان در دوره رژیم پهلوی پرداختند و اظهار داشتند: در 15 خرداد 1342 به همراه 50 نفر از علمای بزرگ تهران همچون مرحوم مطهری، فلسفی و هاشمی نژاد به زندان افتادیم؛ در زندان خیلی روزهای اول به ما سخت می گرفتند و جای محدودی نیز داشتیم اما به ما سخت نگذشت چرا که سختی ها در دوره طلبگی تجربه کرده بودیم.

*طلاب در دوره طلبگی قناعت کنند

معظم له افزودند: طلاب باید قناعت و اقتصاد مقاومتی در زندگی داشته باشند به خصوص کسانی که می خواهند پرورش پیدا کنند. 

*وهابیت بزرگ ترین خطر برای اسلام و بشریت است

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه وهابیت بزرگ ترین خطر برای دنیای اسلام و بشریت است، ابراز داشتند: محصول این تفکر، یک مشت جانی و  آدمکش بی رحم است که آبروی اسلام را می برند و همه جا را ویران کرده و هزار جنایت می کنند. 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه باید به جهان اسلام و بشریت گفته شود که وهابیت جزء مسلمین نیستند، اظهار داشتند: تنها با نیروی نظامی و سیاسی نمی شود به مقابله با وهابیت پرداخت؛ باید به همه مسلمین آموخته شود که وهابیت جزء مسلمین نیستند تا جوانان گرفتار حرف های خرافی این گروه نشوند.

ایشان افزودند: موسسه دارالعلام با استفاده از اساتید مجرب، شاگردان خوبی تربیت کرده و برنامه های قابل تقدیری دارد و کتاب های ارزشمندی منتشر کرده است که براساس فعالیت های ما و دیگران، اخیرا اهل سنت نیز شروع به فعالیت کرده اند.

*وحشت عربستان سعودی

این مرجع تقلید افزود: اخیرا در چچن همایشی بود که علمای معروف اهل سنت با حضور شیخ الازهر گردهم آمدند و در بیانیه خود تاکید کردند که وهابیت جزء فرق اهل سنت نیست که سبب وحشت عربستان سعودی شد.

معظم له افزودند: شیخ قرضاوی که به شیخ فتنه معروف است و حامی تکفیری ها می باشد، خیلی بدگویی کرد.

*مدارک محکمی برای محکومیت وهابیت در افکار جهانی آماده شده است

این مرجع تقلید با بیان اینکه عربستان سعودی مرکز وهابیت است، ابراز داشتند: اخیرا مدارک محکمی از کتاب های درسی، حوزوی، فتاوای مفتیان و نشریات معروف آنها جمع آوری شده است که می خواهیم در اختیار دنیا بگذاریم تا بدانند وهابیت از اسلام نیست و جوانان گرفتار این فرقه نشوند و دنیا نگوید اسلام دین خشونت است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین با قدردانی از مواضع اخیر پاپ که تصریح کرده آنچه به نام داعش است کاری به اسلام ندارد و اسلام دین رحمت است، گفتند: آینده روشنی در خصوص فنای این گروه ها مشاهده می کنم.  

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: لازم می دانم از همه اساتید و فضلایی که در حوزه آزاد حوزه امام کاظم(ع) شرکت می کنند و روئسای مراکز تخصصی تفسیر، فقه، دارالاعلام و شیعه شناسی تشکر کنم.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حتی یک نظر هم تایید نشده است IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    0 0
    از حضرت آقای مکارم یک سوال دارم ایشان که میفرمایند *طلاب در دوره طلبگی قناعت کنند*آیا اطلاع دقیق از وضع معاش طلاب دارند؟آیا می دانند که شهریه ای که طلاب از حوزه میگیرند فقط کفاف کرایه خانه را می دهد و نهایت خرج 10 روز اول ماه را؟ ایا بنده ای که رتبه سه شهریه میگیرم و بیشترین شهریه راهم میگیرم و به زور به هفتصد تومان میرسدمیتوانم با این پول خرج 4 نانخورم را بدهم.خرج دوا و دکتر چه؟ خرج تحصیل چه؟ خرج اقساط چه؟آیا مسکین میتواند قناعت کند. وقتی کف حقوق بیش از 800 هزار تومان است یک طلبه چطور میتواند قناعت هم کند؟کرایه خانه هم بدهد قسطو هزار خرج دیگررا هم؟