جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ دیدار جمعی ازخانواده های شهدای فاجعه منا با آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که اگر فاجعه منا را ببخشیم به آیندگان ظلم کرده‌ایم، گفتند: نه تنها ایران اسلامی بلکه تمامی کشورهای اسلامی باید نسبت به فاجعه منا دادخواهی کنند تا هم وضعیت گذشته و هم وضعیت آینده روشن شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار با خانواده شهدای منا با اشاره به آیه ۱۶۹ سوره آل عمران بیان کردند: خداوند در قرآن می‌فرماید « وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» « هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏ اند مرده مپندار بلكه زنده‏ اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى ‏شوند»

ایشان با اشاره به اینکه خداوند در قرآن پنج فضیلت برای شهدای راه خدا بیان کرده است، تصریح کردند: فضیلت اول این است که شهدای راه خدا مرده نیستند بلکه زنده‌اند؛ بسیاری از کسانی که به عالم برزخ می‌روند حالت بیهوشی، خواب یا مرگ دارند ولی دو گروه هستند که در عالم برزخ حیات دارند یکی آنهایی که بسیار بد هستند مانند آل فرعون و گروهی کسانی که بسیار خوبند مانند شهدا.

معظم له با بیان اینکه فضیلت دوم شهدا در قرآن «عند ربهم» است، گفتند: خداوند می‌فرماید شهدا در آن دنیا در مهمانی و در بساط قرب پروردگار هستند.

ایشان داشتن رزق‌های معنوی مرتب را از ویژگی‌های دیگر شهدا در عالم برزخ دانسته و افزودند: برای شهدا پیوسته روزی‌های معنوی از سوی خداوند مهیا شده و به آنها داده می‌شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: ویژگی چهارم شهدا این است که آنها به دلیل پاداش‌ها و امتیازاتی که خداوند به آنها داده است در عالم برزخ شادند.

ایشان با اشاره به ویژگی پنجم شهدا در قرآن ابراز داشتند: شهدا به کسانی که در برزخ به آنها ملحق می‌شوند پیام می‌دهند که نه غمی و نه ترسی دارند و بدانید که ما در بهترین شرایط هستیم.

این مرجع تقلید ادامه دادند: شهدای منا که بر اثر اعمال آل سعود شهید شده‌اند در حال احرام، در سرزمین وحی و مشغول انجام مناسک حج بودند و تشنه شهید شدند و این امتیازات شهدای منا نشان می‌دهد که آنها مصداق شهدا هستند.

ایشان با اشاره به اینکه فاجعه منا هرگز فراموش نخواهد شد و می‌بینیم که امسال چه شور و غوغایی دارد، گفتند: این جریان مربوط به چندین کشور است و باید در این زمینه خبر رسانی کنیم تا همه کشورهای اسلامی در آن هماهنگ باشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان کردند: بعضی از کشورها روی شهدای منا پوشش چندانی ندادند که باید به آنها بگوییم که شما هم پیگیر این جنایت هولناک باشید.

ایشان تصریح کردند: اگر به این فاجعه رسیدگی نشود نمی توانیم از آینده حج خانه خدا انتظاری داشته باشیم، اتفاقی با عظمت اگر پیگیری نشود در آینده تکرار خواهد شد.

معظم له با بیان اینکه اگر فاجعه منا را ببخشیم به آیندگان ظلم کرده‌ایم، گفتند: نه تنها ایران اسلامی بلکه تمامی کشورهای اسلامی باید دادخواهی کنند تا هم وضعیت گذشته و هم وضعیت آینده روشن شود.

ایشان با اشاره به اینکه یکی از مفتی‌های آنها گفته بود فاجعه منا یکی از مقدرات الهی بوده است، عنوان کردند: باید بگوییم اگر این فاجعه مقدرات الهی است پس اتفاقات یمن نیز مقدرات الهی است پس چرا شما آنجا را موشک باران می‌کنید و یا اینکه اتفاق سفارتخانه عربستان نیز مقدرات الهی بوده است.

این مرجع تقلید  با بیان اینکه بعضی از مفتی‌های آنها نیز گفته بودند که دولت عربستان کاری نکرده است و مردم مقصر بودند، اذعان داشتند: دولت سعودی باید به این مراسم نظم می داد، چگونه چند برابر مراسم حج در مراسم اربعین شرکت می‌کنند، ولی خبری از این اتفاقات تلخ نیست.

ایشان عنوان کردند: مساله فاجعه منا مساله بسیار مهمی است و باید تمامی کشورهایی که شهید داده‌اند و آنهایی که شهید نداده‌اند این مساله را جدی بگیرند و آن را تعقیب کنند.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha