جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار جمعی ازخانواده های شهدای فاجعه منا با آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ به منظور بزرگداشت فاجعه منا و تبیین ابعاد حقوقی و انسانی این فاجعه ستادی با حضور ۱۱ سازمان مختلف تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، دکتر حسین انصاری عصر امروز در دیدار جمعی از خانواده شهدای منا با آیت العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه در سال گذشته غمبارترین حادثه در سرزمین وحی رخ داد، گفت: سال گذشته در هوای 50 درجه منا هزاران نفر از حجاج خانه خدا که 461 نفر ایرانی بودند مظلومانه با کام تشنه به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه چند روز قبل از فاجعه منا تعدادی از حجاج دیگر که 12 نفر از آنها ایرانی بودند در مسجد الحرام به شهادت رسیده بودند، گفت: ظن قوی هنوز وجود دارد که هر دو حادثه از پیش طراحی شده بود ولی به دلیل عدم امداد رسانی و توهین به حجاج مجروح، آمار شهدا افزایش یافته است و همانطور که شاهدین می‌گویند با ایرانی‌ها نیز پس از حادثه رفتار خوبی نداشته‌اند.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: یک سال از فاجعه منا گذشته است و نه تنها آل سعود نتیجه بررسی‌های درون حکومتی خود را اعلام نکرده است، بلکه اجازه نداده است بررسی‌های بین المللی نیز صورت بگیرد، حتی عذرخواهی ساده هم از حجاج کشورهای اسلامی نیز نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در بین شهدای ایرانی از همه طبقات جامعه حضور داشتند، گفت: 84 نفر از اهل تسنن، چند نفر از مدرسین حوزه علمیه قم، 15 نفر از روحانیون، چند نفر از بسیجیان، دیپلمات‌های جمهوری اسلامی، قاریان، بسیجیان گروهای قرآنی و فرهنگی، 60 نفر از ایثارگران انقلاب اسلامی که 37 نفر جانباز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بودند، 13 نفر پدر، همسر و فرزند شهید و جانباز از جمله شهدای فاجعه منا بودند.

انصاری ادامه داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب موافقت کردند این شهدای عزیز در گلزار شهدا دفن شوند، کلیه عزیزانی که پیکرهای مطهرشان برگشته است در گلزارهای شهدا دفن شدند و 40 نفر بنابر وصیت خودشان یا رضایت خانواده‌هایشان نیز در مقبره الشهدای مکه دفن شده‌اند.

وی تصریح کرد: بنیاد شهید از بهمن ماه سال گذشته خانواده شهدای منا را تحت پوشش خدمات فرهنگی، درمانی، آموزشی و دیگر خدمات لازم قرار داده است.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه به منظور بزرگداشت شهدای منا در سال جاری و تبیین ابعاد حقوقی و انسانی این فاجعه ستادی به ریاست حجت الاسلام و المسلمین شهیدی تشکیل شده است، گفت: 11 دستگاه اعم از بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج، وزارت امور خارجه، خبرگزاری جمهوری اسلامی، صدا و سیما، وزارت ارشاد، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت کشور و وزارت اطلاعات و دستگاه‌های مختلف در این ستاد شرکت داشتند و برنامه ریزی شد تا بتوانیم در ایران و 14 کشور جهان برنامه‌های لازم را داشته باشیم.

وی ابراز داشت: این ستاد 7 کمیته دارد که یکی از کمیته‌های آن کمیته بین الملل است که موظف شد در 14 کشور که در منا شهید داده‌اند برنامه‌های تبیینی و روشن گرانه داشته باشند.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha