شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران با بیان این که طلبه ای که اخلاص نداشته باشد، امام زمان(عج) هیچ چیزی را از او قبول نمی کند، گفت: انسانی که مسیر طلبگی را انتخاب کرده، تعلقات دنیوی را کنار گذاشته و با اخلاص و یقین در این راه قدم نهاده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه مروی تهران، ضمن تبریک به طلاب جدید الورود اظهار داشت: طلبه باید به این مطلب توجه کند که کدام علم هدف آفرینش می باشد و چه نوع علمی مقصد دستگاه خلقت است.

امام جمعه موقت تهران افزود: همواره باید به این دو نکته توجه کنید که اولاً قدرت خداوند متعال لایتناهی است و نکته دوم ایمان به این مطلب که حق تعالی به همه اشیا احاطه علمی کامل دارد.

وی با بیان این پرسش که چگونه عالم شویم؟ گفت: باید بررسی کنیم که چه علمی مقصود خداوند متعال است که اگر به آن برسیم به مقصد خلقت هم رسیده ایم، نکته اول در این باره این است که خداوند متعال فرموده است انس و جن را فقط برای عبادت بندگی آفریدم، بنابراین تا حدودی پاسخ این پرسش معلوم می شد که همانا راه علم است و چنانچه کسی عبد نباشد، عالم هم نخواهد شد.

دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر با بیان اینکه اهل بیت علیهم السلام، اهل یقین به اسرار الهی بودند، بیان داشت: عبادت تنها راه رسیدن به یقین است و اگر انسانی عبد نباشد، نعمت یقین نیز نصیبش نمی شود، زیرا یقین علم زلالی است که نقصی در آن نیست و کسی که به این علم دست یابد در حقیقت به مقصد دستگاه خلقت رسیده است.

وی، خطاب به طلاب خاطرنشان کرد: شما باید به این پرسش پاسخ دهید که یک انسان چرا طلبه شدن را انتخاب می کند و آن طلبه چرا باید علم صرف و نحو و تفسیر قرآن بیاموزد و به حکمت، فلسفه و درجه اجتهاد برسد کما اینکه برخی علمای گذشته در همه علوم حوزوی از جمله ریاضی و نجوم سرآمد بودند

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی ادامه داد: حال اگر انسانی که طلبگی را انتخاب کرده همه علوم حوزوی را یاد بگیرد آیا می توانیم بگوییم به مقصد خلقت هم رسیده است، آیا می توانیم بگوییم به معرفت و شناخت خداوند متعال رسیده است، اینجاست که حدیث « إنّما الأعمال بالنیّات » معنا پیدا می کند، یعنی عبد و عالم کسی است که برای خود مقصدی جز خدا نبیند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه طلبگی یعنی آزاد شدن از تعلقات نفسانی، اظهار داشت: انسانی که مسیر طلبگی را انتخاب کرده، تعلقات دنیوی را کنار گذاشته و با اخلاص و یقین در این راه قدم نهاده است.

وی با اشاره به اینکه اخلاص و یقین داشتن علائمی دارد، گفت: از علائم اخلاص این است که طلبه دوست ندارد کسی از کارها و خدمات او تعریف کند، از این رو باید بترسیم از این که در عمر ما کار خالصانه ای برای خدا نکرده باشیم، زیرا طلبه ای که اخلاص نداشته باشد، امام زمان (عج) هیچ چیزی را از او قبول نمی کند، بنابراین طلبگی در اصل حریت از هرگونه رنگ و لعاب دنیوی است و اینکه یک طلبه به معنای واقعی کلمه باید وجودش را کمال و تمام برای خدمت به دین خدا و و جود مقدس امام عصر(ع) وقف کرده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان اینکه تلف کردن عمر طلبگی به هیچ وجهه مورد رضایت مالک شما یعنی حضرت مهدی(عج) نیست، تصریح کرد: یک طلبه باید دغدغه فشار قبر و حاضر شدن در روز جزا و مصاحبه در نزد او بیشتر از دغدغه حرص دنیا و معیشتش باشد، زیرا اصل طلبگی همین ساده زندگی کردن و رسیدن به هدف خلقت و اباد کردن آخرت خود و مردم است.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که طلبه باید کم هزینه و پر فایده باشد، خطاب به طلاب جدید، بیان داشت: عهد ببندید از همین روز اول طلبگی به کیفیت عبادات مثل نماز بیشتر اهمیت دهید و سعی کنید نماز با حضور قلب اولین متاعی باشد که در دوران طلبگی از امام زمان دریافت می کنید.

وی در پایان با بیان این که توسل، روح طلبگی است، گفت: طلبه ای که توسل نداشته باشد، هیچ ارزشی ندارد، زیرا تقوا، توسل و مراقبه سه رکن مهم طلبگی هستند و از آنجا که ائمه معصومین(ع) باب الله هستند،  طلبه با توسل هم به خداوند متعال قرب پیدا می کند و هم اینکه او را از تکبر نجات می دهد.

انتهای پیام 313/42

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha