سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام کاظم صدیقی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران گفت: بعد از قرن ها فرصتی در اختیار روحانیت قرار گرفته که می توانند دنیا را تحت تأثیر قرار دهد و در همه جای عالم آموزه های ناب اسلامی را منتشر سازد، باید آن را قدر بدانیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در شب ارتحال حضرت زینب سلام الله علیها (جمعه) در شبستان امام خمینی(ره)  حرم حضرت معصومه (س)  با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر انقلابی شدن حوزه گفت: حوزه باید بتواند حق را در شرایطی که دنیای کفر و استکبار از بیرون کشور را اماج فتنه ها قرار داده اند و در داخل کشور هم صف بندی هایی است و برخی حرف هایی می زنند که آنها را خوشحال کنند، تشخیص دهد.
وی افزود: کسی که انگلیس وآمریکا از او خوشحال می شود، مسلما در مقابل حق ایستاده است، چراکه آنها از حق خوششان نمی آید و از اسلام می هراسند؛ حوزه انقلابی حوزه ای  است که اولاً طاغوت نفس برایش شناخته شده باشد و راه های نفوذ شیطان بر درونشان روشن است و از سوی دیگر نفوذی های بیرون را می شناسد.
امام جمعه موقت تهران غیرت دینی و بی تفاوت نبودن درباره سرنوشت اسلام را از دیگر ویژگی های حوزه انقلابی برشمرد و ادامه داد: متأسفانه صحنه در دانشگاه ها به سوی دین نیست و در فضایی قرار داریم که بر دو قطبی شدن جامعه دامن می زنند؛ یک قطب طرفتار دین و بازگشت به اصل و فطرت و عده ای هم به صورت سکولار و ولایت زدایی و دین زدایی حرکت می کنند.
وی با بیان این که مسئله حجاب و عفت، روز به روز در حال سقوط است، افزود: در این شرایط تکلیف حوزه ها و علما این است که با بصیرت این فتنه ها و بدعت ها را شناسایی کند. متأسفانه از مدت ها شروع شده که انقلاب به انحراف می رود، شعارهای امام کهنه می شود و عده ای جسورانه پُز می دهند که در مقابل گفتمان امام حرف های دیگری بزنند.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی خاطرنشان کرد: انقلابی بودن یعنی زنده بودن و در سنگر ماندن؛ البته این جهاد تنها جهاد نظامی نیست، بلکه شامل تمامی عرصه های زندگی می باشد. علمی که در پی آن راحت طلبی است و تحمل ناملایمت و به زحمت افتادن نیست، علم مرده است. حضرت زینب سلام الله علیها مدال علم را در راحت طلبی به دست نیاورده است، بلکه در میدان جنگ و اسارت کسب کره است.
وی با اشاره به برخی خدمات حضرت زینب سلام الله علیها درعرصه ترویج علم در زمان حیاتشان، درباره نقش رحانیت در این عرصه گفت: کسانی که از جای جای کشور و جهان برای علم آموزی به قم آمده اند، باید به سمت مناطق خود بازگردند و آموزه های خود را گسترش دهند. این در حالی برخی از مناطق کشور و جهان چشم به راه یک روحانی هستند.
این سخنران افزود: بعد از قرن ها فرصتی در اختیار روحانیت قرار گرفته که می توانند دنیا را تحت تأثیر قرار دهند و در همه جای عالم آموزه های ناب اسلامی را منتشر سازد، باید آن را قدر بدانیم.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در بخش دیگری از سخنان خود  با بیان این که  کسی که عبادت او از روی عشق و علاقه باشد، هیچگاه از عبادت خسته نمی شود افزود: وقتی دل، بدن را همراهی کند، عبادت انسان عبادت اهل حضور می شود ولی وقتی دل غایب باشد، قیام و قعود بدنی تأثیر چندانی نخواهد داشت.
امام جمعه موقت تهران با بیان این که ما شیعیان اهل بیت علهیم السلام باید از این بزرگواران الگو برداری نماییم، خاطرنشان کرد: اهل بیت علیهم السلام نسبت به عبادت، تهجد و ذکر عاشقانه رفتار می کردند و وجود آنها جوشش عبادت بود.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی ادامه داد: عاشق کسی است که زندگی او را معشوق اداره می کند تا عاشق به وصال او برسد، از این رو هیچ مشغله ای او را از یاد معشوق غافل نمی کند. اهل بیت علیهم السلام کسانی بودند که محو در خدا شدند و هیچ مانع و حائلی بین آنها و حضرت حق نبود.
وی با بیان این که حضرت زینب سلام الله علیها نیز در این عرصه، از معصومین الگو برداری نموده بود، گفت: حضرت زینب سلام الله علیها چنان عاشق عبادت بود که گویا مادرش حضرت زهرا سلام الله علیها یا پدرشان حضرت علی علیه السلام عاشق عبادت بودند؛ هیچ بحران و مشکلی و آشوبی این بانو را از عبادت عارفانه و عاشقانه منصرف نکرده است.
این سخنران افزود: مصیبت کربلا به اندازه ای بزرگ است که بر آسمان ها و زمین سنگینی می کرد. حضرت زینب سلام الله علیها در این روز داغ فرزندان، برادران زادگان و حضرت عباس و امام حسین علیهم السلام را دید ولی با این مصیبت و بار مسئولیتی که بعد از عصر عاشورا بر دوش ایشان گذاشته شد، عاشقانه نماز شب می خواندند که نشان از ایمان مستحکم حضرت زینب سلام الله علیها است.
وی درباره اهمیت نماز شب گفت: اگر کسی اهل نماز شب باشد، اهل سرّ است؛ کسی که می خواهد از اسرار الهی بهره ای ببرد، باید در دل شب با خدا خلوت کند. با نماز شب انسان به گنجینه های اسرار الهی پی می برد.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی عبادت را غذای روح عنوان کرد و گفت: وقتی روح کسل و مریض باشد، عبادت بر او تکلیف می شود و عبادت او همراه با کسالت است؛ حالتی که خداوند این نوع عبادت را از ویژگی های منافقان بیان کرده است.
وی لذت از عبادت را از نشانه های پالایش دل برشمرد و گفت: کسی که لذت از عبادت را چشیده باشد، می فهمد که شیرین ترین عبادت، نماز شب است. نماز شب موجب روشنایی قبر و خوش سیمایی و خوش خلقی انسان می شود؛ نماز شب روزی را فراوان و عمر را زیاد می کند.
سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در ادامه سخنان خود درباره ضرورت توجه انسان به علم گفت: خداوند انسان را برای علم آفریده است؛ تا جایی که در جای جای قرآن کریم انسان به علم و تفکر توصیه شده است.
وی علم را محور ارزش های انسانی عنوان کرد و گفت: بدون علم فضای جهان تاریک است؛ البته علمی در اسلام توصیه شده است که موجب خشیت انسان شود. علم نوری است که نمی گذارد انسان گرفتار گمراهی شود و اهل فتنه یا دنباله رو فتنه گردد.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha