جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خانواده

حوزه/ در مکتب اسلام کارکرد خانواده فقط در فراهم کردن نیازهای اقتصادی خلاصه نمی شود؛ بلکه وظیفه ی اساسی آن مراقبت از فرزندان، نظام بخشی به رفتار غریزی نوجوانان و جوانان و تامین نیازهای فرهنگی و اجتماعی آنان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از فارس ، با توجه به ابلاغ مقام معظم رهبری مبنی بر سیاست های کلی خانواده و به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شهرستان خفر، "مسائل فرهنگی خانواده" توسط طلاب این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا محمد زاده، تولیت مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شهرستان خفر، در این همایش اظهار داشت: اسلام برای انتخاب همسر، بر اصالت خانوادگی فرد تکیه کرده و آن را از معیارهای اصلی در ازدواج به شمار آورده است.

وی افزود: اگر همسر اصالت خانوادگی نداشته و بر پایه تقوا و اخلاق تربیت نشده باشد، نمی تواند به خوبی از عهده ی وظایفش برآید و لذا باید به این اصل توجه داشته باشیم که اصالت و شرافت خانوادگی همسر، بسیار مهم است.

تولیت مدرسه امام جعفر صادق(ع) خفر، بیان کرد: یکی از ویژگی های همسر خوب تقوا و دین داری است. کمترین درجه ی تقوا انجام واجبات و ترک محرمات است و کسی که در برابر خداوند و خالق جهان تکبر داشته باشد، به دستورات الهی بی اعتنا باشد و در برابر بزرگترین صاحب حق بی مسئولیت باشد، هنگام رفتار با همسر خود نیز احساس مسئولیت نخواهد کرد و برای او ارزش پایداری قائل نخواهد بود.

حجت الاسلام محمد زاده گفت: برای کمترین درجه تقوا، یعنی انجام واجبات و ترک محرمات حداقل به اندازه زیبایی ظاهری همسر باید اعتبار قایل شد و لذا خداوند در سوره حجرات می فرماید که "إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ" بهترین و بزرگوارترین شما نزد خداوند پارساترین شما است.

استاد حوزه علمیه فارس اظهار داشت: خوش اخلاقی از مهمترین ویژگی های همسر خوب است. کسی که آراسته به فضایل اخلاقی باشد و در دوری از رذایل تلاش کند، لیاقت همسری پیدا می کند.

محمد زاده، گفت: اسلام به خانواده و حفظ و استحکام آن بسیار اهمیت داده است. سلامت جامعه به امنیت روحی و روانی خانواده وابسته است و لذا از دیدگاه اسلام مهمترین رکن استحکام خانواده به مودت و رحمت میان زن و مرد وابسته است.

وی به تامین نیازهای عاطفی که از عوامل بقای نظام خانواده است اشاره کرد و گفت: خانواده محل امنیت و آرامش است و اضطراب و تشویش در آن جایگاهی ندارد و لذا در سوره اعراف قرآن کریم آمده است که "هُوَ الَّذی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْس واحِدَة وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِیَسْکُنَ إِلَیْها".

تولیت مدرسه امام جعفر صادق(ع) شهرستان خفر بیان کرد: خانواده مطلوب خانواده ای است که اعضای آن با یکدیگر روابطی محبت آمیز داشته باشند.

وی اضافه کرد: از دیگر ویژگی های ضروری اعضای خانواده، مسئولیت پذیری است که انسان را از حالت فردی خارج و او را در قبال افراد خانواده مسئول می کند و باید توجه داشته باشیم که از مهمترین مسئولیت های یک مسلمان، مواظبت از ایمان اعضای خانواده خود است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدزاده تصریح کرد: اسلام در حالی که بر تقویت روابط عاطفی میان اعضای خانواده و ضرورت مدارا میان آن تاکید می کند، به این نکته اشاره می کند که مبادا در میان اعضای خانواده به تساهل کشیده و کج روی ها و انحرافات را موجب شود.

وی در پایان با اشاره به فرموده های بزرگان دین ما بیان کرد: در دین ما کارکرد خانواده فقط در فراهم کردن نیازهای اقتصادی خلاصه نمی شود؛ بلکه وظیفه ی اساسی آن مراقبت از فرزندان، نظام بخشی به رفتار غریزی نوجوانان و جوانان و تامین نیازهای فرهنگی و اجتماعی آنان است. البته در جامعه ای که خانواده در آن ها سهمی جز آسایشگاه موقبت شبانه ندارد، چنین احکامی هم نمی باشد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha