یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
 قاسم الهی صدر شیرازی

حوزه/ به همت معاونت تهذیب مدرسه علمیه شهید دستغیب شیراز، طلاب این حوزه علمیه در دومین نشست وصف عقل در روایات، "مسئله نقش عقل در پذیرش آداب" را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از شیراز، حجت الاسلام قاسم الهی صدر شیرازی مدیر مدرسه علمیه شهید دستغیب شیراز، در سلسله نشست های وصف عقل در روایات، در جمع طلاب و اساتید این مدرسه به مسئله نقش عقل در پذیرش آداب اشاره کرد و گفت: ضروری است جایگاه تعقل و بینش را در زندگی بشناسیم و به دنبال پرورش توانایی های شناختی خود باشیم.

وی افزود: آئین اسلام عقل و تزکیه را با یکدیگر مرتبط و تعلیم و تربیت دینی را به روحیه ی تعقل و استفاده مناسب از آن وابسته دانسته است.

مدیر مدرسه شهید دستغیب شیراز خاطر نشان کرد: خداوند در سوره عنکبوت، انسان را به خردورزی دعوت کرده و بی توجهی به آن را زمینه بدبختی و شقاوت بشر دانسته است.

وی اضافه کرد: با وجود امکانات فراوانی که خداوند برای هدایت انسان ها قرار داده است، باز آنها به بیراهه می روند و به مسیر درست توجه نمی کنند، همانطوری که بی مسئولیت نیز هستند؛ چون از توانایی شناختی خودشان غافل هستند.

حجت الاسلام الهی صدر شیرازی گفت: کسانی که از اندیشه صحیح برخوردار نبوده و به جمود فکری مبتلایند، به سمت شقاوت در حرکت اند. پایبندی به اندیشه های کهنه و کافی نبودن دلایل برای یک تفکر، انسان را از هدف خود باز می دارد.

وی یادآور شد: اهمیت عقل و اندیشه تا حدی است که امام صادق(ع) می فرماید وقتی خداوند عقل را خلق کرد، او را به سخن در آورد و به او گفت، رو کن، و عقل رو کرد. آنگاه گفت، پشت کن، و او پشت کرد. سپس خداوند فرمود به عزت و جلالم قسم مخلوقی را خلق نکردم که نزد من از تو محبوب تر باشد و تو را کامل نکردم جز در وجود کسی که دوستش دارد.

استاد حوزه شیراز اظهار داشت: همراهی با صاحبان عقل، انسان را مودب می کند و هم نشینی با آنها برای او سودمند است. در موارد فراوانی دلیل بی ادبی افراد، هم نشینی با انسان های نادان و احمق است.

وی گفت: عقل محور نیکی ها است. چنانکه انسان آن را داشته و در عمل به آن پایبند باشد و دیگر خوبی ها به تبع آن به وجود می آید.

وی در پایان بیان کرد: پشتیبان همه ی خوبی ها عقل است، البته نباید عقل با سیاست کاذب، حیله و شیطنت خلط شود. جایگاه عقل به قدری اهمیت دارد که ملاک ثواب رفتارهای مثبت افراد، به عقلشان وابسته است.

شایان ذکر است، به گفته معاونت پژوهش این حوزه علمیه، این نشست ها تا پایان تابستان امسال ادامه دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha