جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 387425
۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
قاسم الهی صدر شیرازی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه شهید دستغیب شیراز به شیوه های آرزو کردن از دیدگاه روایات اشاره کرد و گفت: از نگاه اسلام آرزوی انسان در کارها باید با تکیه بر خدا باشد. .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام قاسم الهی صدر شیرازی، مدیر مدرسه علمیه شهید دستغیب شیراز در نشست "بررسی آرزو از دیدگاه روایات معتبر" که با حضور جمعی از اساتید، معاونین و طلاب این مدرسه برگزار شد، اظهار داشت: آرزو انسان را به آینده امیدوار می کند و او را به فعالیت وا می دارد و مایه ترقی و تکامل او می شود.

وی افزود: انسان با آرزو از نظر روانی آرام و با نشاط است و همواره تلاش می کند تا به هدف و منظور خود در زندگی برسد، درحالی که اگر آرزو نداشته باشد دچار کسالت، افسردگی، بی تحرکی و بی هدفی می شود و این حالت ها برای انسان بسیار نگران کننده است.

استاد حوزه شیراز خاطر نشان کرد: حضرت محمد مصطفی(ص) در حدیثی درباره مسئله آرزو در بحارالانوار فرموده که آرزو برای امت من یک رحمت است و اگر آرزو در میان آنها نبود هر آینه هیچ مادری به نوزاد خود شیر نمی داد و هیچ کشاورزی نهالی را نمی کاشت.

مدیر مدرسه شهید دستغیب شیراز بیان کرد: البته از نگاه اسلام آرزوی انسان در کارها باید با تکیه بر خدا باشد به دلیل آن که می تواند آرزوهای انسان را برآورده کند و او را به اهدافش برساند. انسان با ایمان نباید به غیر خدا دلبستگی پیدا کند و امید رسیدن به آرزوهایش را از غیر خدا داشته باشد.

حجت السلام الهی صدر شیرازی گفت: انسان با ایمان باید تکیه گاه خواسته هایش خدا باشد و تنها به او امید داشته باشد و با توکل به خدا کارش را انجام بدهد و از خداوند متعال بخواهد که او را در آرزویش موفق کند.

این محقق حوزوی ادامه داد: از نگاه دین ما، انسان با ایمان نباید به غیر از خدا دل ببندد و از غیر از خداوند بخواهد که آرزوی او را بر آورده سازد، اگر این طور باشد راه اشتباهی را انتخاب کرده و هیچ گاه آرزویش نخواهد رسید.

وی گفت: آرزوی دراز از نگاه روایات اسلامی منفی و زیان بار است؛ اگر انسان دارای آرزوی طولانی باشد از گرفتار شدن در دام  زیان ها مصون نیست و به آنها دچار می شود.

مدیر مدرسه شهید دستغیب شیراز ادامه داد: از جمله زیان ها برای کسی که آرزوی طولانی دارد آن است که از مسیر هدایت الهی منحرف می شود و انحراف از مسیر خداوند نتیجه خوبی برای انسان ندارد، بلکه موجب بدبختی او می شود.

وی در ادامه گفت: فاصله گرفتن از امور و کارهای معنوی از دیگر آسیب های آرزوی طولانی است که باعث می شود از انجام چنین کارهایی فاصله بگیرد و تمام تلاش خود را برای رسیدن به امور مادی و دنیایی به کار گیرد.

استاد حوزه شیراز تصریح کرد: فاصله گرفتن انسان از مسائل معنوی صدمه ای بزرگ بر روح انسان است، چرا که انسان از نظر آفرینش خداوند دارای دو جنبه ی معنوی و مادی است و او باید در این زندگی پاسخگوی نیازهای معنوی و مادی خود باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: حضرت علی(ع) می فرماید که هر کس که یقین داشته باشد که از دوستان خود جدا می شود و منزلگاهش قبر می شود و با حساب روز قیامت روبرو است، چنین فردی سزاوار است که آرزوی کوتاه داشته و عمل طولانی انجام بدهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha