یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام غلامحسین موحدی

حوزه/ تولیت مدرسه اباصالح المهدی(عج) زرقان در نشست شیوه های تدبیر و تربیت نفس در عبادت گفت: اصولا نماز یا عبادتی که از روی نشاط و حضور و آمادگی کمال نباشد و تنها برای حفظ ظاهر یا اسقاط تکلیف صورت گیرد ممکن است نماز یا عبادت شمرده نشود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از فارس، حجت الاسلام غلامحسین موحدی، تولیت مدرسه علمیه اباصالح المهدی(عج) شهرستان زرقان در نشست بررسی شیوه های تدبیر و تربیت نفس در هنگام عبادت که امروز در این حوزه علمیه برگزار شد، اظهار داشت: در هر عبادتی نشاط و امادگی و عقلانیت لازم است.

وی در این نشست بیان کرد: اصولا نماز یا عبادتی که از روی نشاط و حضور و آمادگی کمال نباشد و تنها برای حفظ ظاهر یا اسقاط تکلیف صورت گیرد ممکن است نماز یا عبادت شمرده نشود، بلکه لقلقه ی زبان و حرکات است که به هیج وجه نمی توان بعنوان آنچه از یک انسان مومن و متدین انتظار می رود، شمرده شود.

مسئول مدرسه اباصالح المهدی(عج) زرقان اضافه کرد: طاعات و عبادات واجب و موقتی که باید در وقت خودش انجام گیرد و انسان نمی تواند برای انجام آنها در زمان های مقرر و معین، عذری و بهانه ای بتراشد.

وی گفت: در مورد اینها اگر ایمان انسان محکم باد ارداه ی محکم و عزم جزم حاصل می شود، یعنی روحیه ی قوی و روان و روح استوار،بدن ضعیف و کسل و تنبل را به دنبال خود می کشاند و هرگز بدن و قوای بدنی در برابر ایمان قوی به خود اجازه تخلف نمی دهد.

حجت الاسلام و المسلمین موحدی تصریح کرد: نیروی لایزال ایمان و اخلاص، تن مرده و نیمه جان را زنده می کند و به آن نیرو و نشاط می بخشد.

وی افزود: طاعات و عباداتی که به تعبیر امام علی(ع) فریضه ی مکتوبی نیستند که در هر حال باید انجامشان داد. این گونه عبادات را نباید با فشار و سخت گیری بر نفس خودمان تحمیل کنیم.

استاد حوزه فارس گفت: در این مورد ذکر شده، نفس نیازمند نیرو و نشار است. دادن این نیرو و نشاط نیازمند تدبیر و تحصیل آرامش و آسایش است و این را بدانیم که سخت گیری و فشار نتیجه ی معکوس می دهد.

وی بیان کرد: سخت گیری های بی حد، بعضی از افراد را نه تنها از تن دادن به فروع بازداشته بلکه از اصول هم روی گردان می کند.

حجت الاسلام موحدی در جمع طلاب و روحانیون شهرستان با تاکید براینکه باید به این اصل توجه داشته باشیم که شوق آفرینی یک هنر است، بیان داشت: دین اسلام، به خودی خود شوق آفرین است و نیازی به اکراه و تحمیل ندارد. دین همان آب طاهر و پاکی است که خدا از آسمان نازل کرده است تا در زمین پاکی و طهارت و کرامت و عزت به وجود بیاید.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha