پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
غلامحسین موحدی

حوزه/ تولیت مدرسه اباصالح المهدی(عج) زرقان گفت: تقلید از عالم در امور دینی علاوه بر اینکه موافق حکم عقل است، دستور ائمه معصومین(ع )نیز هست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از فارس، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین موحدی تولیت مدرسه علمیه اباصالح المهدی(عج) شهرستان زرقان در نشست بررسی "چرا تقلید می کنیم؟" که به همت معاونت پژوهش این حوزه و با حضور اساتید و طلاب این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: تقلید از متخصص در امور فقهی از نظر عقلی امری ضروری است.

وی افزود: همانطور که در هر عملی عقل اقتضا می کند که به متخصص در آن زمینه مراجعه کنیم، در مسائل دینی نیز این ضرورت پابرجاست و همان عقل حکم می کند که برای به دست آوردن احکام شرعی نیز مانند هر علم دیگر، یا باید در آن زمینه تخصص لازم را به دست آورد یا به متخصص آن فن، یعنی همان مجتهد جامع الشرایط رجوع کرد.

استاد حوزه فارس خاطر نشان کرد: در روایات اهل بیت علیهم السلام تاکید شده که برای فهم دقیق این مطالب باید به اهل این علم، یعنی اهل بیت(ع) یا افراد منصوب از جانبشان معرفی کرد.

وی در ادامه یادآور شد: قرآن و احادیث رسول خدا(ص)، ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه دارد و فهم اشتباه آنها باعث گمراهی می شود و به این دلیل برای فهم صحیح آن باید به اهل علم مراجعه کرد و افراد به تنهایی نمی توانند به حقیقت دست پیدا کنند.

موحدی، در این نشست بیان کرد: از این رو باید به اهل بیت(ع) مراجعه کرد یا به افرادی که بر اساس علوم اهل بیت(ع) و فرمایش های آن بزرگواران حکم می کنند، همانطوری که اهل بیت شیعیان را به مراجعه به این افراد یعنی فقیهان مذهب بر حق شیعه دوازده امامی راهنمایی می کردند.

وی به وظایف مردم در زمان غیبت کبری پیرامون مسئله تقلید را اشاره و خاطر نشان کرد: امام زمان(عج) وظیفه مردم را در زمان غیبت مشخص کردند و دتور دادند که مردم در مسائل دینی به فقها مراجعه کنند تا به گمراهی نیفتند. بنابراین تقلید از عالم در امور دینی علاوه بر اینکه موافق حکم عقل است، دستور ائمه معصومین(ع) نیز هست.

تولیت مدرسه اباصالح المهدی(عج) زرقان، به نظریه اهل سنت در امر تقلید اهمیت داد و گفت: اهل سنت هم تقلید را جایز و ترک آن را موجب بدبختی و گمراهی می داند، پس تقلید از نظر شیعه و سنی امری جایز است و حتی علمای اهل سنت هم بر جواز تقلید، ادعای اجماع کرده اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha