جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام غلامحسین موحدی

حوزه/یکی از مواردی که غیبت جایز شمرده شده، آن است که انسان، مورد ظلم قرار بگیرد و برای دفع این ستم و دادخواهی و رسیدن به حق خود، ظلم هایی را که در حق او شده برای مسلمانان بیان کند، تا ظالم را بشناسند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از فارس، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین موحدی، تولیت مدرسه علمیه اباصالح المهدی(عج) شهرستان زرقان، در نشست بررسی آثار غیبت از دیدگاه آیات و روایات، اظهار داشت: گناهان از نظر تاثیر یکسان نیستند و با یکدیگر تفاوت دارند، بعضی از آنان مانند شراب خواری و یا دروغ از گنهان دیگر اثر بدتری دارد.

وی گفت: غیبت کردن نیز از جمله گناهانی است که در مقایسه با بعضی دیگر از گناهان اثر بدتری دارد. در روایات اشاره شده است که غیبت از زنا بدتر است، علت این بدتری از پیامبر(ص) سوال شد و فرمود که اگر کسی زنا کند و سپس توبه نماید خداوند توبه اور را می پذیرد در حالی که اگر کسی غیبت کند سپس پشیمان شد و توبه کرد در محضر خداوند این توبه کافی نیست و خداوند از او نمی گذرد مگر آنکه او از شخصی که غیبت اش را کرده رضایت بخواهد و او از غیبت کننده بگذرد، آن گاه خداوند توبه او را قبول می کند.

مسئول مدرسه اباصالح المهدی(عج) زرقان بیان کرد: غیبت گناه بزرگی است که اگر کسی آن را انجام داد به زودی نمی تواند از آن رها شود، چون شاید کسی که انسان او را غیبت کرده است راضی نشود در این صورت این شخص همچنان گناه کار است و اگر با این حالت از دنیا برود خداوند او را عذاب خواهد کرد.

وی تصریح کرد: هر گناهی به نسبت خود به دین انسان لطمه می زند و آن را تضعیف می کند، منتهی غیبت از گناهانی است که خیلی سریع به دین صدمه می زند و آن را ضعیف می سازد و حتی اثر آن از غذایی که انسان می خورد بیشتر است، با این که اثر غذا یک امر فیزیکی و محسوس است.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی گفت: آثار غیبت این است که در عبادت انسان اثر می کند و آن را باطل می کند، به آبروی انسان مسلمان صدمه وارد می کند در حالی که سرمایه قیمتی انسان آبروی او است و یکی دیگر از آثار، حالت بدبینی برای شنوندگان غیبت به وجود می آید.

وی اضافه کرد: غیبت از کارهای عبث است که باید از آن دوری کرد و اگر انسان مسلمانی دید که برادر مسلمانی مورد غیبت قرار گرفته باید به شکل های مختلفی جلوگیری کند.

وی به مواردی را که غیبت در انها از نگاه قران و احادیث جایز است اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که غیبت جایز شمرده شده، آن است که انسان، مورد ظلم قرار بگیرد و برای دفع این ستم و دادخواهی و رسیدن به حق خود، ظلم هایی را که در حق او شده برای مسلمانان بیان کند، تا ظالم را بشناسند.

استاد حوزه علمیه فارس در ادامه گفت: دومین مورد جواز غیبت، در مورد فرد گناهکار است؛ یعنی کسی که با معصیت های آشکار آبروی خود را برده است و احترامی برای خود نگه نداشته است.

وی افزود: از دیگر مواردی که غیبت در آن استثنا شده هنگام مشورت است؛ یعنی از کسی درباره دیگری در مورد امور مهم و سرنوشت ساز مثل ازدواج، معامله و ... نظر بخواهند در این گونه موارد، باید در حد لزوم به صورت آشکار نظر خود را صادقانه و به دور از زیاده روی و دروغ بیان کند و خصوصیات فرد را بازگو کند.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی در پایان اظهار داشت: قرآن در سوره حجرات ابتدا به مسلمانان هشدار می دهد که از بدگمانی اجتناب کنید و سپس می فرماید که نباید برخی از شما بعض دیگر را غیبت کند و پشت سر آنها سخنی بگوید که موجب ناراحتی شان بشود. غیبت به منزله آن است که انسان گوشت مرده برادر دینی خود را بخورد.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha