چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فرحانی

حوزه / معاون آموزش و امور حوزه‌های علمیه كشور، گفت: امروز مطالبه رهبری و مراجع تقلید این است كه حوزه مصدر و مهد انقلاب اسلامی است و باید این مدیریت استمرار پیدا كند و امید داریم بتوانیم با طراحی ساز و كارهای نو و جدید حوزه را در این مسیر حركت دهیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام و المسلمین عبدالكریم فرحانی، معاون آموزش و امور حوزه‌های علمیه كشور، در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌ علمیه استان فارس كه در مسجد نو شیراز برگزار شد، با بیان اینكه آنچه كه به عنوان مكتب نورانی تشیع افتخار پرچمداری آن را داریم، حاصل ۲ انقلاب و هجرت است، نخستین هجرت را هجرت نورانی حضرت علی(ع) از مدینه به عراق برشمرد و افزود: یكی از ركن‌های اساسی تمدن شیعی همین هجرت بود و هجرت دومی كه در شكل‌گیری تمدن اسلامی نقش بسیار اساسی ایفا كرد هجرت امام رضا(ع) به ایران بود.

وی ادامه داد: اگر امروز عراق، نجف، كوفه، كربلا، مشهد، قم و شیرازافتخاری دارند و علم تمدن شیعی را به دوش می‌گیرند به خاطر این دو هجرت است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه كشور با بیان اینكه دو انقلاب بزرگ نیز در كنار این دو هجرت رخ داد كه در شكل‌گیری اصل تمدن شیعی بسیار مؤثر بوده است، گفت: انقلاب سرخ حسینی(ع)، انقلاب بزرگی بود كه شیعه بلكه اسلام را بیمه كرد و انقلاب دومی كه با تدبیر اهل بیت(ع) شكل گرفت، انقلاب علمی و فرهنگی صادقین(ع) است كه اگر بذر اندیشه‌ شیعی را امام باقر(ع) كاشت، شكوفایی و رشد این بذر نورانی را فرزند بزرگوارشان امام جعفر صادق(ع) انجام داد.

وی با تأكید بر اینكه اگر صادقین(ع) انقلاب بزرگ علمی و فرهنگی شیعه را شكل نمی‌دادند ما امروز شیعه نداشتیم، گفت: كار بزرگ و مهندسی زیبایی كه ائمه هدی انجام دادند، هجرت و انقلابی بزرگ بود.

حجت الاسلام و المسلمین فرحانی اضافه كرد: امام صادق(ع) انقلاب علمی را پی‌ریزی كردند و فرزند ایشان یعنی امام رضا(ع)نیز با هجرت خود این انقلاب علمی را به ایران انتقال دادند لذا آنچه كه ما نامش را شیعه می‌گذاریم مربوط به این دو هجرت و انقلاب است.

وی با بیان اینكه حوزه‌های علمیه در این دو انقلاب علمدارند، گفت: حوزه‌های علمیه همچنین در هر دو هجرت اثرگذارند و امروز منبر سیدالشهدا را علما و بزرگان و مبلغان دینی ما به عهده دارند.

این استاد حوزه اظهار كرد: امروز استمرار حركت امام صادق(ع) را علما، مراجع و مجتهدین حوزه‌های علمیه به عهده می‌گیرند و اگر این دو انقلاب و هجرت را حوزه‌های علمیه استمرار نمی‌داند این باروری استعدادها وجود نداشت.

حجت الاسلام و المسلمین فرحانی با اشاره به اینكه حوزه‌ علمیه در عرصه تبلیغ و تولید اندیشه دینی دارد كار می‌كند و مؤثر است، بیان داشت: اگر حوزه‌های علمیه نبودند محدثین بزرگی تربیت نمی‌شد.

وی با تصریح اینكه حوزه‌های علمیه نقش زمان و مكان را در اجتهاد سامان داد و علم دینی را تولید كرد، گفت: رساله‌‌های علمیه و حل مسائل و مشكلات مردم را حوزه‌ها انجام دادند و مجتهدین بزرگی را تربیت كردند لذا حوزه كار بزرگی را انجام داده است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینكه طبق فرمایشات امام راحل حوزه سه دوره محدثین، مجتهدین و ولایت را دارد، گفت: امروز حوزه دوره ولایت را طراحی و دنبال می‌كند و دكترین ولایت از حوزه علمیه قم و نجف اشرف برگرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: درست است كه دانشگاه‌ها پرافتخارند، اما هیچ چیزی را نمی‌توان با حوزه مقایسه كرد، كدام مجموعه علمی به این اندازه در طول تاریخ برای تولید علم كار كرده است.

این استاد حوزه در  بخش پایانی سخنان خود  گفت: امروز مطالبه رهبری و مراجع تقلید این است كه حوزه مصدر و مهد انقلاب اسلامی است و باید این مدیریت استمرار پیدا كند و امید داریم بتوانیم با طراحی ساز و كارهای نو و جدید حوزه را در این مسیر حركت دهیم.

وی با بیان اینكه حوزه‌های علمیه استان‌ها زمینه‌های این حركت را فراهم كرده‌اند، گفت: تاكنون این حوزه‌های علمیه مسیر رو به جلو و حركت‌های خوبی داشته‌اند البته ما هنوز در آغاز راه هستیم و باید حوزه‌ها به شكل بالنده در این مسیر گام بردارند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha