پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین کعبی

حوزه/ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، قرآن را كتاب حكومت و نفي كننده سكولاريسم دانست و گفت: با توجه به گسترش اسلام و تشيّع در پنج قاره جهان، امروز ما به روحانيون مسلّط به زبان‌هاي زنده دنيا نياز داريم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسملين عباس كعبي، در جمع تعدادي از طلاب خراسان در طرح «طليعه تحول» در حرم مطهر رضوي با بيان اين‌كه حوزه‌هاي علميه براي دريافت پيام هدايت و نورانيت در پرتو معارف اهل بيت (ع) و انتقال آن به تار و پود جامعه شكل گرفته است، گفت: بدون وجود حكومت ديني هدايت و نورانيت محقق نشده و پيام دين به خوبي دريافت و منتقل نخواهد شد.

اجراي دين در پرتو ولايت فقيه

وي با اشاره به آيه 44 سوره مائده، در مورد وظيفه علماي دين و روحانيت در تداوم رسالت انبياء و اولياء الهي، ابراز كرد: حضور در صحنه، فعاليت در مسير رسالت انبياء الهي، اقدام براي رهبري سياسي و اجتماعي، تلاش براي تشكيل حكومت ديني و اجراي دين در عرصه‌هاي گوناگون زندگي، وظيفه انبياء، اولياء و علماي دين است كه در عصر غيبت با تشكيل حكومت ديني به زعامت فقيه عادل، مدير و مدبّر و در پرتو ولايت فقيه عينيت مي‌يابد.

عضو جامعه مدرسین حوزه، قرآن را كتاب حكومت و نفي كننده سكولاريسم دانست و افزود: سكولاريسم دين را از سياست، اخلاق، اقتصاد، حكومت و اجتماع جدا كرده و آن را امري فردي تلقي مي‌كند، در حالي كه در ديانت، نظام هاي اخلاقي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي وجود دارد كه بر پايه حكومت محقق مي‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی بيان كرد: حكومت، حكم اوليه الهي و مورد تأكيد قرآن است و همانند نماز و روزه، امر ذاتي دين بوده و عارضي نيست.

چرا تنها انبياء، ائمه(ع) و علماي دين شايسته حكومت هستند؟

وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا قرآن، تنها انبياء، ائمه(ع) و علماي دين را شايسته حكومت مي داند، عنوان كرد: كتاب، دين، قانون خدا و رسالت‌هاي الهي، نزد انبياء، اوصياء و علماي دين به وديعه گذاشته شده است و قرآن، سنت و احكام دين به وسيله اين سه گروه حفظ مي‌شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تأكيد بر اين‌كه عينيت بخشيدن به دين در صحنه زندگي سياسي و اجتماعي، يكي از وظايف اين سه گروه است، تصريح كرد: يكي از رسالت‌هاي حوزه علميه حفظ دين مردم مي باشد و آباداني دنياي مردم نيز به حفظ دين آن‌ها وابسته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه، عالِم دين را قانوندان الهي معرفي و عنوان كرد: قانوندان الهي بايد اجراكننده قانون الهي باشد و كسي غير از او نمي‌تواند قوانين اسلام را پياده كند.

حجت الاسلام و المسلمين كعبي، شناخت، حفظ و اجراي كتاب الهي در صحنه زندگي مردم را از ديگر وظايف و رسالت‌هاي حوزه‌هاي علميه و علماي دين برشمرد.

عضو مجلس خبرگان رهبري، شناخت انحرافات دستگاه‌ها و بخش‌هاي گوناگون جامعه و حكومت بر اساس تسلط و اشراف بر دين و كتاب الهي را دومين دليل بر انحصار حكومت در ميان انبياء، ائمه و علماي دين دانست و افزود: تنها اين سه دسته تضمين‌كننده سلامت دستگاه‌هاي گوناگون جامعه در مسير دين الهي هستند.

دو آسيب اساسي حكومت ديني

حجت الاسلام و المسلمين كعبي در ادامه با اشاره به تعبير قرآني «...فَلَا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلًا...» در آيه 44 سوره مائده، به تشريح دو آسيب اساسي حكومت ديني پرداخت و تساهل و تسامح و كوتاه آمدن از اجراي احكام دين را يكي از آسيب‌هاي اساسي حكومت ديني برشمرد.

وي خاطرنشان كرد: تنازل، مصلحت‌سنجي و حذف قسمتي از قانون الهي به خاطر به دست آوردن دل مردم، خلاف دستور قرآن است و تاريخ انقلاب اسلامي نشان داده كه هر گاه ما مصلحت‌سنجي كرديم و نسبت به اجراي احكام اسلام كوتاه آمديم، شكست خورديم.

عضو جامعه مدرسين حوزه  اضافه كرد: دنياطلب شدن دين‌ مداران و حافظان دين و ترجيح دنيا بر آخرت و ايجاد روحيه اشرافي‌گري از سوي ايشان، دومين آسيب و انحراف اساسي در حكومت ديني و يكي از دلايل اساسي دين‌گريزي مردم است.

الزامات رشد طلاب

حجت الاسلام و المسلمين كعبي با بيان اين‌كه رسالت انبياء، ائمه(ع) و علماي دين تنها تعليم و تربيت نيست، گفت: روحانيون نبايد از هدايت جامعه در سايه دخالت در مسائل سياسي و اجتماعي غافل شوند.

وي، نياز جامعه به روحانيت از جمله در دانشگاه‌ها، مساجد، ادارات و مدارس و همچنين در تأمين نيازهاي فكري و مديريتي قواي حكومتي را مورد تأكيد قرار داد و با مقايسه جمعيت كنوني حوزويان نسبت به آمار جمعيت كشور، اظهار كرد: با توجه به گسترش اسلام و تشيّع در پنج قاره جهان، امروز ما به روحانيون مسلّط به زبان‌هاي زنده دنيا نياز داريم.

عضو جامعه مدرسين حوزه، تلاش در تحصيل علم، تهذيب نفس، بصيرت و مهارت‌افزايي را به عنوان الزامات رشد طلاب معرفي و درباره ضرورت وجود بصيرت در طلاب بيان كرد: يكي از شاخص‌هاي بصيرت، شناخت مكتب امام راحل در پرتو هدايت‌ها و رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب است.

وي در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به انتصابات رهبر معظم انقلاب در حوزه علميه خراسان، در مورد ضرورت ايجاد تحول در این حوزه انقلابي، عنوان كرد: انتظار مي‌رود حركت بزرگ علمي و عملي متناسب با وظايف الهي حوزه‌هاي علميه و به همت مديران، اساتيد و طلاب، در خراسان آغاز شود.

يادآور مي‌شود، اردوي فرهنگي-تربيتي «طليعه تحول» با حضور بيش ار 250 نفر از طلاب حوزه‌ علميه خراسان با چهار طرح ميثاق، بلاغ، بصيرت و رشد به مدت يك هفته با اجراي برنامه‌هاي متنوع ديگر در مدرسه علميه سليمانيه برگزار مي‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha