پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نمكايشگاه كتب حوزه- حجت الاسلام عاملي

حوزه/ مدير حوزه علميه خراسان با تاکید بر ضرورت نیاز سنجی پژوهشی، گفت: حركت تحولي در امر پژوهش حوزه هاي علميه در راستاي تاكيدات مقام معظم رهبري صورت گيرد.

حجت الاسلام و المسلمين سيد مصباح عاملي در گفتگو با خبرگزاري «حوزه»در مشهد، در حاشيه بازديد از دومين نمايشگاه تخصصي نشرحوزوي، گفت: بر اساس سطوح تحصيلي در مدارس علميه و لزوم توجه به امر پژوهش بين طلاب، انجام نياز سنجي در ميان سطوح مختلف حوزوي و تبیین سير مطالعاتي در زمينه هاي گوناگون از ماموریت های معاونت پژوهش حوزه خراسان می باشد.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با تاكيد بر لزوم وجود سير مطالعاتي مناسب براي تحقيق و پژوهش، اظهار كرد: سير مطالعاتي شناخته شده اي در بيشتر موارد وجود ندارد و كتاب ها به صورت متفرقه خوانده مي شود كه با توجه به صرف وقت بسيار، خروجي مناسبي از مطالعه به دست نمي آيد.

مدیر حوزه علمیه خراسان اضافه كرد: اگر سير مطالعاتي در بخش ها و در زمينه هاي مختلف وجود داشته باشد، پاسخ گوي نيازهاي آموزشي، پژوهشي و تبليغ خواهد بود.

وی با توجه به وضعيت نشر كتب حوزوي آموزشي و مورد نياز طلاب در امر پژوهش، بيان كرد: برگزاري اين گونه نمايشگاه ها به صورت تخصصي در تسهيل كارهاي آموزشي كه براي تمام سطوح حوزوي جامعيت دارد و وجود كتاب هاي منبع در جهت ارتقا آگاهي سياسي و اجتماعي طلاب، بسيار مفيد و موثر است.

حجت الاسلام و المسلمين عاملي با بيان اين كه در برگزاري چنين نمايشگاه هايي دو مشكل عمده در بحث كتاب و كتابخانه وجود دارد، مطرح كرد: مشكل نخست در قالب سخت افزاري و بحث ريالي خريد كتاب است كه در اين نمايشگاه با وجود تخفيفات ارائه شده كمتر احساس مي شود.

مدير حوزه علميه خراسان، مشكل دوم را در قالب نرم افزاري دانست كه در كتابخانه مدارس نيز مشاهده مي شود و آن بحث انتخاب كتاب است.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با اشاره به مشكلات انتخاب كتاب از سوي طلاب و مدارس، ابراز كرد: عمده ترين مشكل در انتخاب كتاب براي مخاطبان و پژوهشگران با نياز سنجي و سير مطالعاتي مناسب رفع خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمين عاملي با بيان اينكه سير مطالعاتي در زمينه كتب درسي و كمك درسي، مسائل اعتقادي و فلسفي، مسائل اجتماعي و سياسي تعريف شدني است، اظهار كرد: اگر سير مطالعاتي مناسب در اختيار طلاب و اساتيد قرار گيرد بهره گيري از مطالعه كتاب چند برابر خواهد بود.

وي، برگزاري نمايشگاه هاي تخصصي را به علت تجميع كتب مورد نياز طلاب در يك مكان، تخفيف در قيمت ها، تسهيل در خريد و امكان انتخاب راحت از سوي طلاب را مفيد دانست و با اشاره به حمايت از تاليفات حوزوي، خاطر نشان كرد: در بحث كتاب و كتابخواني و نيز تحقيق و پژوهش حوزوي ايده هاي بسياري وجود دارد كه اميدواريم در مديريت جديد اين ايده ها تحقق پيدا كند.

مدير حوزه علميه خراسان ابراز اميدواري كرد: حركت تحولي در امر پژوهش حوزه هاي علميه در راستاي تاكيدات مقام معظم رهبري صورت گيرد.

حجت الاسلام و المسلمين عاملي در پايان با اشاره به استقبال طلاب و پژوهشگران از اين نمايشگاه ها، بيان كرد: برگزاري نمايشگاه هاي تخصصي به صورت فصلي و حضور پژوهشگران و ناشران كتاب ها در غرفه ها و نيز برگزاري گفتمان هاي پژوهشي در حاشيه نمايشگاه مي تواند در زمينه رفع نيازهاي پژوهشي طلاب تاثير گذار باشد. 

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha