سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام نوايی - حوزه خراسان رضوی

حوزه/ استاد دانشگاه علوم اسلامي رضوي با تمجيد از پايه‌گذاري حركت علمي روحانيت و ايجاد هسته‌هايي در حقوق، سياست، اقتصاد، حكومت، تمدن، اخلاق و فقه توسط امام خميني(ره)، گفت: اين حركت علمي براي تقويت مباني نهاد حاكميت و ورود روحانيت در تمام عرصه‌ها پايه‌گذاري شد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام علي‌اكبر نوائي، پژوهشگر علوم اسلامي در اردوي فرهنگي-تربيتي «طليعه تحول» و در جمع طلاب شركت كننده در طرح بلاغ، با بيان اين كه روحانيت بهترين گروه براي نظارت بر حسن اجراي قوانين اسلامي هستند، اظهار كرد: ديدگاه امام(ره) پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران اين بود كه روحانيت وارد عرصه سياست نشوند و به مباني فكري جامعه و حكومت و انقلاب پرداخته و بنيادسازي ساختارهاي حكومتي را بر عهده داشته باشد.

استاد دانشگاه علوم اسلامي رضوي با اشاره به باور امام راحل(ره) در رهبري جامعه به صورت ولايي، با تمجيد از پايه‌گذاري حركت علمي روحانيت و ايجاد هسته‌هايي در حقوق، سياست، اقتصاد، حكومت، تمدن، اخلاق و فقه توسط امام خميني(ره)، افزود: اين حركت علمي براي تقويت مباني نهاد حاكميت و ورود روحانيت در تمام عرصه‌ها پايه‌گذاري شد.

وي در ادامه، طراحي كودتاي نوژه، خيانت‌هاي بني‌صدر، قطب‌زاد و بسياري از اتفاقات ديگر در اوايل انقلاب را عامل دستور رسمي امام(ره) جهت ورود روحانيت به مسائل حكومتي و قرار گرفتن در مصدر امور معرفي كرد.

اين پژوهشگر حوزوي ضمن تأكيد بر خطر ورود روحيات ليبرالي به مسئولين در اوايل انقلاب، بيان كرد: ليبرال‌ها مترصد فرصت بودند و مي‌خواستند از وجهه و موقعيت روحانيت استفاده كرده و حكومت را در دست بگيرند.

استاد دانشگاه علوم اسلامي رضوي، تقويت بنيه نظام اسلامي را وظيفه اساسي روحانيت معرفي كرد و گفت: انديشه سياسي امام خميني(ره) را بايد در سلسله‌اي از مباحث بنيادي پيگيري و جستجو كرد.

حجت‌الاسلام نوائي، رابطه دين و سياست، لزوم و وجوب تشكيل حكومت اسلامي در عصر غيبت، ولايت مطلقه فقيه، جمهوريت و اسلاميّت در نظام سياسي اسلام را از جمله محورهاي اساسي انديشه سياسي امام(ره) برشمرد و ابراز كرد: نقش بي‌بديل مردم در ايجاد انقلاب، تأسيس حكومت اسلامي و تداوم آن، اختيارات مطلق و گسترده حاكم اسلامي در نهاد حاكميت، تحقق اهداف اسلامي به وسيله حكومت، آزادي معنوي، سياسي، حقوقي و انواع آزادي‌هاي مشروع در حاكميت و نيز استقلال همه‌جانبه و تكيه بر عناصر ملي و خودي، از ديگر محورهاي ياد شده مي باشد.

وي، نفي سلطه در هر شكل آن و تقابل و تعارض با صهيونيزم، هويت ملي و بازيابي آن، وحدت داخلي و انسجام امت اسلامي، تشكيل جبهه مستضعفين در جهان معاصر، صدور انديشه‌هاي انقلاب اسلامي به جهان معاصر و روشن‌انديشي جهان اسلام و ضرورت‌هاي آن را از ديگر محورهاي اساسي انديشه سياسي امام(ره) عنوان كرد.

لزوم و وجوب تشكيل حكومت اسلامي در عصر غيبت

وي در ادامه، شيطاني، انساني و الهي و وحياني بودن را سه شكل اساسي سياست در دنياي امروز دانست و در مورد سياست انساني، توضيح داد: سياست انساني حد وسط مفهوم سياست و بدين معناست كه سياستمداران كشوري به دنبال اين باشند كه آزادي، امنيت و رفاه را براي كشورشان بدون انجام دادن اقدامات استعماري و استكباري فراهم آورند؛ اشكال چنين سياستي، تك‌بعدي و فقط به دنبال تأمين دنياي مردم بودن است.

اين پژوهشگر حوزوي، خدعه، نيرنگ، فريب، دروغ، تجميل، تسويل و تزيين را از نشانه‌هاي سياست شيطاني برشمرد و اظهار كرد: كشورهاي استعماري، سكولاريزم را براي ايجاد موضع در قبال سياست الهي به وجود آوردند و به همين دليل امام موضع سرسختانه‌اي در قبال آن داشتند.

حجت‌الاسلام نوائي، عرفي، غيرديني و دنيوي شدن را سه مفهوم اساسي سكولاريزم معرفي و اضافه كرد: امروز به جامعه مسلمان القاء مي‌كنند كه سياست به روحانيت ارتباطي ندارد، اين دو ماهيتاً با هم فرق دارند و در اسلام چنين چيزي مطرح نشده و مورد غفلت بوده است؛ اين مسئله ناشي از تفكر سكولاريزم است كه استعمارگران بريتانيايي براي پيشبرد اهداف خود آن را ترويج كردند.

وي در پايان در تعريف سياست الهي، عنوان كرد: سياست الهي، هدايت و ارشاد جامعه به سوي آن چه كه صلاح دنيا و آخرتشان است، مي‌باشد و اين سياست برگرفته از آموزه‌هاي ديني و سيره انبياء و اولياء است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha