جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود موسوی نژاد تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان مرودشت

حوزه/ تولیت مدرسه امام صادق(ع) مرودشت گفت: از بهترین آموزه های روایی ناب اسلامی، خدمت به مردم و برآورده کردن حاجات آنان به ویژه مومنان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  از فارس، حجت الاسلام سید محمود موسوی نژاد تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان مرودشت در نشست "بررسی ابعاد خدمت رسانی در عرصه های مختلف" که با حضور حوزویان و طلاب این شهرستان برگزار شده بود، اظهار داشت: واژه خدمت با اینکه در قرآن نیامده است ولی در آیات فراوانی، خداوند مردم را به مصادیق خدمت رسانی مثل احسان برادری، عدالت و مسابقه در خیر رسانی دعوت کرده است.

وی افزود: همه ی مردم و خصوصا ثروتمندان را به خدمت رسانی در عرصه های گوناگون باید دعوت کرد و این را بدانیم که امت اسلامی یک امت واحد می باشد، پس بنابراین همگان در برابر نیازمندی های جامعه اسلامی مسئولند.

استاد حوزه فارس گفت: خدمت رسانی به صورت مسابقه ای است و سستی و تنبلی به خود راه دادن جایز نیست خصوصا مومنان که با هم برادرند. .

تولیت مدرسه امام صادق(ع) مرودشت بیان کرد: ترک این امر مهم خدمت رسانی به محرومان و ایتام و فقیران، انسان را تا مرز آتش جهنم و تکذیب دین می کشاند.

وی به مسئله خدمت رسانی از دیدگاه روایات اشاره کرد وگفت: از بهترین آموزه های روایی ناب اسلامی، خدمت به مردم و برآورده کردن حاجات آنان به ویژه مومنان است.  پیامبر اکرم(ص) در بحارالانوار می فرماید که "المُؤمِنُ مِنَ المُؤمِنِینَ كَالرَّاسِ مِنَ الجَسَدِ، اِذَا اشتَكی الرَّأسُ، تداعی اِلَیهِ سائِر جَسَدِهِ" مومن نسبت به مومنان دیگر همچون سر نسبت به اعضای دیگر است هنگامی که سر انسان درد گرفت، سایر اندام او نیز درد می گیرد.

خدمات فرهنگی و معنوی

حجت الاسلام موسوی نژاد بیان کرد: یکی از ابعاد و عرصه های مهم خدمت رسانی، خدمت در امور فرهنگی و معنوی فرد و جامعه است، اگر فرهنگ دینی و معنویت در جامعه و عرصه های زندگی مردم حاکم گردد بسیاری از مشکلات و نابسامانی های اجتماعی از جهات مختلف حل خواهد شد.

وی افزود: یکی از اهداف مهم بعثت انبیا مبارزه با جهل و ارتقای سطح فرهنگ توحیدی در رساندن مردم به ارزش های انسانی و معنوی است.

خدمات علمی اسلام

استاد حوزه فارس اظهار داشت: هیچ مکتبی مثل مکتب اسلام مردم را به کسب علم و اگاهی و تعلیم و تربیت تشویق ننموده است و لذا اولین آیاتی که بر پیامبر(ص) نازل شد درباره علم و معرفت بود.

وی خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم در گفته های گهربار خود، همگان را به فراگیری علم دعوت کرده و آن را بر هر مسلمانی واجب دانسته است و می فرماید "طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة" دانشجویی بر هر مرد و زن مسلمان واجب است.

وی تصریح کرد: در اسلام دیانت عین سیاست است و شعار جدایی دین از سیاست از صدر اسلام تا هم اکنون توسط دشمنان اسلام و اهل بیت(ع) به منظور حفظ منابع مطرح شده است.

حجت الاسلام موسوی نژاد گفت: سیاست مداران جهان امروزه برای نابودی دین خدا و مسلمانان هر روز و هر لحظه نقشه ای جدید می کشند و طرحی نو ارائه می نمایند.

وی یادآور شد: یکی از مهمترین خدماتی که به مردم خصوصا جوانان می توان داد، آشنا کردن آنان با مبانی سیاسی اسلام به نحو نظری و بیان نمودن آن به طور عملی است.

خدمات اقتصادی

حجت الاسلام سید محمود موسوی نژاد در پایان این نشست بیان داشت: خدمت گزاری در عرصه اقتصاد برای فرد و اجتماع باید به صورتی باشد که زمینه مناسب برای رسیدن به مقامات و کمالات انسانی برای همگی فراهم باشد.

استاد حوزه علمیه فارس گفت: امروزه جلوه های خدمت رسانی در بعد اقتصادی را می توان در دو محور اساسی، شناسایی مشکلات و نابسامانی های اقتصادی و درمان آن و بررسی راه های تقویت بنیه های اقتصادی مردم جستجو کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha