جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حرم امام رضا(ع)

حوزه/ تولیت مدرسه اباصالح المهدی(عج) زرقان گفت: امام رضا(ع) الگوهای رفتاری زیادی را از خود به جای گذاشته است که آشنایی با آن ها موجب رشد و پیشرفت انسان در همه ی زمینه های زندگی می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از فارس، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین موحدی تولیت مدرسه علمیه اباصالح المهدی(عج) شهرستان زرقان در مراسم تکریم دهه کرامت که شب گذشته با حضور طلاب و روحانیون این شهرستان در این حوزه علمیه برگزار شده بود، اظهار داشت: لازمه زندگی اجتماعی داشتن ارتباط با فرا دست و فرو دست است، لذا برای ارتباط با هر یک از این گروه ها دستورات مخصوص به خود دارد که لازم است این نکات را از گفته ها و رفتارهای ائمه اطهار(ع) یاد بگیریم.

وی افزود: از موضوعات قابل توجه در اخلاق اسلامی، حسن تعاون و داشتن روحیه ی خدمت رسانی به مردم و به ویژه برادران ایمانی است. از آموزه های اسلامی چنین استفاده می شود که پس از ادای فرایض، محبوبترین کار در نزد خداوند و بالاترین وسیله برای تقرب به حضرت او، یاری نیازمندان است.

تولیت مدرسه علمیه اباصالح المهدی(عج) زرقان خاطر نشان کرد: پیامبر اسلام(ص) می فرماید که "الخَلقُ عِيالُ اللّه ِ، فَأَحَبُّ الخَلقِ إلَى اللّه ِمَن نَفَعَ عِيالَ اللّه ِ، وأدخَلَ عَلى أهلِ بَيتٍ سُرورا" مردم نان خور خدایند، بهترین شما در نزد خدا کسی است که به عائله خدا خیر برساند و اهل خانه ای را خوشحال کند.

وی اضافه کرد: اهمیت این خصلت تا آنجا است که آن حضرت در حق کسانی که از روحیه تعاون برخوردارند، دعا کرده و در مورد کسانی که فاقد این خصلت می باشند نفرین کرده است.

استاد حوزه علمیه فارس بیان کرد: یکی از ویژگی های اساسی ائمه اطهار(ع)، تعاون و کمک به نیازمندان و همسانی با محرومان است. امام رضا(ع) که امام رئوف می باشد از این زمره است. ایشان با آنکه مقام سیاسی ولایت عهدی برخوردار بود، به شیوه پدرانش عمل می کرد و با این رفتار هم به شیعیانش روش و شیوه زندگی را تعلیم می داد و هم بر شیوه زندگی دشمنانش خط بطلان می کشید.

وی در ادامه گفت: امام رضا(ع) در این مورد می فرماید که، کسی که با مسلمانی تهی دست روبه رو شود و کمتر از سلامی که به ثروت مند می دهد، بر او سلام دهد، در قیامت خدا را در حالی که خشمگین هست ملاقات خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی یادآور شد: آن حضرت در ضرورت امداد رسانی به نیازمندان، کمک به آنان را بهترین صدقه دانسته است و لازم به یادآوری است که این امام رئوف تنها به دلجویی و یاری رسانی نیازمندان توصیه نمی کرده، بلکه خود ایشان در این مورد پیش قدم بود و اقداماتی در خور توجه انجام می داده است.

وی در پایان گفت: امام رضا(ع) با اینکه از مقام امامت برخوردار بود ولی با زیر دستان خود رفتاری انسانی و اسلامی داشت و همواره به دنبال احترام و حفظ حرمت آنها بود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha