یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام فوادیان مهدویت

حوزه/ کارشناس مهدویت حوزه با اشاره به روایات ظهور و نقش قمیون در ظهور و دستور ساخت مسجد جمکران در نزدیکی حرم حضرت معصومه(س)، تبیینی ذوقی و حکمی نسبت به نقش این حرم در زنده نگاه داشتن فرهنگ انتظار و آماده کردن مردم قم برای زمینه سازی ظهور ارائه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین فؤادیان در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» به جایگاه حضرت فاطمه معصومه(س) اشاره کرد و گفت: این بانو از جهت شخصيت فردی و جایگاه کمالی در جایگاه بزرگترین مخلوقات خداوند قرار دارند؛ زیرا کمالاتی که در وصف ایشان بیان شده است، بیش از حد یک انسان معمولی و حتی یک انسان پرهیزکار است.

وی افزود: ایشان در میان فرزندان امام موسی کاظم(ع) پس از امام رضا(ع) دارای بالاترین رتبه هستند؛ در حالی که تعداد دختران امام کاظم را 18 فرزند ذکر کرده اند که مقام هیچ یک به اندازه ایشان نبوده است.

این استاد حوزه بیان کرد: بزرگانی همچون شيخ محمد تقي تستری بیان کرده اند که در ميان فرزندان امام كاظم(ع)  با آن همه كثرتشان، بعد از امام رضا(ع) كسي هم‌شأن حضرت معصومه(س) نيست؛ قطعا اینگونه اظهار نظرها و نگرش به شخصيت فاطمه دختر موسي بن جعفر (عليه السّلام) بر برداشت هايي استوار است كه از متن روايات وارده از ائمه به دست آمده است.

نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: بر اساس روایات متاوتره و شأن و منزلتی که برای این بانوی کرامت ذکر شده، ایشان در شمار زنان برتر جهان قرار دارند؛ زیرا ایشان دارای ویژگی هایی هستند که کمتر زنی در تاریخ اسلام از آن برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین فؤادیان گفت: نسبت و شرافت خانوادگی ایشان کم نظیر است؛ ایشان از هر دو طرف (پدر و مادر) فضايلي را به ارث برد كه تنها برادرش علي بن موسي الرضا (عليه السّلام) آنها را به صورت كامل در خود جمع كرده بود و به نظر مي‌رسد بتوان برتری شخصيت والای ایشان بر ديگر فرزندان حضرت موسي بن جعفر(ع) را در همين نكته يافت.

نویسنده کتاب امام زمان(عج) و یاران کربلا بیان کرد: مطالعه سيره ائمه گواهی مي‌دهد كه طهارت و پاكي مادر شرط اساسي براي گزينش مادران امامان بوده است و سعادتي كه نصيب فاطمه معصومه  (سلام الله عليها) شده اين بود كه مادرش، مادر امام رضا(ع) نيز بود؛ به همین دلیل از هر آلودگي در هر اندازه‌اش به دور ماند.

وی گفت: عنصر دیگری که شرافت ذاتی ایشان را نسبت به سایر امامزادگان مشخص می کند، مسأله شفاعت گسترده ایشان است؛ در خاندان حضرت رسول، تنها دو زن هستند که دارای چنین بعدی از شفاعت هستند و آنها را شفیعه روز محشر می دانند؛ حضرت صدیقه کبری و حضرت فاطمه معصومه(س) دو بانوی بزرگوار جهان اسلام هستند که این چنین اعتباری نزد خدا دارند که این سیل عظیم از شفاعت شوندگان را به حضور بپذیرند.

این استاد حوزه بیان کرد: از دیگر ویژگی های خاص حضرت معصومه می توان به عصمت، محدثه بودن، ورود زيارتنامه مخصوص، کرامات خاص و ... اشاره کرد که در این راستا ایشان را به مقامی متمایز رسانده تا حدی که امام رضا(ع) در خصوص ایشان بیان می کنند که «فان للك عند الله شانا من الشان» يعني تو در محضر الهي شأن و منزلت وصف‌ناپذيري داري، كه بر خاك‌نشينان اين عالم قابل تصور نيست و تنها خدا و پيامبر و اوصياء طاهرينش بر آن واقفند.

حجت الاسلام والمسلمین فؤادیان تصریح کرد: بی گمان نمی توان از روایات کثیری که در خصوص شرافت و آینده شهر قم در تاریخ اسلام و مساله ظهور وجود دارد گذشت و از این نکته نیز نمی توان عبور کرد که قطعا سهم بسزایی از این شرافت به منزله حضور حضرت فاطمه معصومه(س) در این شهر است؛ چنانچه امام صادق(ع) وعده این امر را به مردم قم داده و پاداش های زیارت ایشان نیز در کلام این بزرگان بیان شده است.

این کارشناس مهدویت بیان کرد: وقتی به روایات مردم قم در زمان ظهور اشاره و نقش این مردم در این قیام الهی بررسی می شود، بیشتر به شأن و حکمت ولایی ساخت مسجد مقدس جمکران در 7 کیلومتری حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) پی برده می شود و خوشبختانه روز به روز به معرفت عمومی در این خصوص افزوده می شود تا مردم متوجه شوند که این بانو با روح ولایی و ملکوتی خود چه نقش عظیمی در متوجه کردن دل ها به سمت حضرت ولی عصر(عج) دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha