سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مدرسه عالی انوار طاها

حوزه/ مطالعات آینده پژوهانه نشان می‌ دهد که جنگ آینده، جنگ معنوی تمام عیار و با ظاهری فناورانه و با پوشش علوم شناختی است و نباید نسبت به این افکار که نقطه هدف شان حیطه شناختی است، بی تفاوت باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست مجازی نقد کتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن»  در  دانشگاه پردیس فارابی تهران و به همت دانشکده الهیات این دانشگاه در قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمداسماعیل عبداللهی، نویسنده کتاب در این نشست مجازی با بیان این که مطالعات آینده پژوهانه نشان می‌ دهد که جنگ آینده، جنگ معنوی تمام عیار و با ظاهری فناورانه و با پوشش علوم شناختی است و نباید نسبت به این افکار که نقطه هدف شان حیطه شناختی است، بی تفاوت باشیم، بر آمادگی و مبارزه با این نوع افکار و اندیشه و عرفان ها که با پوشش علوم شناختی به میدان آمده تأکید و بر تربیت اساتید و پژوهشگران  برای خنثی کردن این چنین اندیشه وعرفان هایی ضروری دانست  وهدف این این عرفان ها را تخریب اندیشه های برشمرد.

مؤلف کتاب با بیان اینکه حوزه مطالعه کتاب سایبان خود ساخته، انسان آرمانی از منظر اُشو و کویئلو است، ادامه داد: نگرانی ما این می باشد که ارمغان های عرفان واره ها در جامعه اسلامی یکی پس از دیگری ظهور و آسیب های بدی برای جوانان به همراه بیاورد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اختلال در تشخیص ناهنجاری رفتارهای انسان از جمله ارمغان های این نوع از معنویت های نوظهور می باشد، اضافه کرد: ظهور و بروز آنها در انسان نیز برخاسته از کیفیت حیطه شناختی انسان و عدم اعتماد قطعی، تحریف ادیان الهی از جمله مسیحیت و زرتشت، فهم نادرست از اسلام و...  را همراه شده است.

وی عنوان کرد: در مجموعه اندیشه های اُشو و کوئیلو هرچند آرامش کاذب و مسکنی موقت برای انسان دارد اما پژوهش ها نشان دهنده این است که در خودماندگی و پریشان خاطرگی عمیق طوفان طریق این دو نفر است و متأسفانه نظام تعلیم و تربیت و آموزش  کشور بی تأثیر از اندیشه های این دو نیست.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی با اشاره به اینکه حیات انسان وابسته به کارکردهای مغزی است، ادامه داد:  مهمترین کارکرد معنویت های نوپدید دینی این است که مدیریت کارکردهای مغز را از تغییر در حیطه شناختی انسان به دست بگیرند و در این راستا تلاش شان بی اثر هم نبوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: معتقدیم راهبرد اصلی اُشو و کوئیلو، انسان شناسی چند پهلو و تکیه بر خود، برای یافتن حقیقت است و کتاب سایبان خودساخته، آوردگاه به چالش کشاندن انسان آرمانی اشو  و...است؛ مدل طراحی میدان مبارزه با مبانی انسانی شناسی این دو نفر به مسائلی توجه دارد، از جمله این که این کتاب در دو بخش کلی مربوط به اُشو و کوئیلو پرداخته که بعد از فصل اول که به ماهیت شناسی انسان و کمال می‌ پردازد در فصل های بعد به نقدآن می‌ پردازد.

این مؤلف اضافه کرد: فصل دوم کتاب، تحلیل انسان کامل در آموزه های اوشو و نقد آن است. این فصل شاهد گذری بر زندگی اُشو و آثار او است. این فصل بخش هایی دارد که در بخشی به موضوع  انسان وکمال در آموزه های اوشو و در فصل دوم عرفان در آموزه های اوشو و نقد آن پرداخته است.

وی گفت: نظراُشو کمال انسان با مؤلفه هایی نظیر نیازمند عشق زمینی و انسان کامل را انسان نوین و انسان نوین را نیز محصول نفی اسارت و بردگی می‌ داند و کوئیلو نیز انسان کامل را به نوعی و فردی تقسیم و ویژگی نوعی انسان را نیاز و غریزه و ویژگی فردی او را تفاوت های اشخاص با یکدیگر و کمال را لذت پایان یافته و معتقد است  فرایندهای رسیدن به کمال مسیر مشخص وابسته نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در این کتاب تلاش شده روش نقد و نقادی، منظومه معرفتی عرفان اُشو و کوئیلو استخراج و مورد نقد گیرد یعنی در چهار محور انسان، کمال، کمال انسان و انسان کامل ابتدا ناسازگاری های درونی و سپس ناسازگاری های بیرونی در این دو اندیشه به تصویر کشیده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha