جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سردار سلیمانی

حوزه/ استاد نهج البلاغه به پیام تسلیت امیرالمومنین (ع) برای شهادت مالک اشتر و پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب برای حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و دو وصف مهم و مشترک این دو سردار بزرگ اسلام را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام ایمان شکیبایی، در ویژه برنامه ای به مناسبت سالگرد شهادت سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی در جمع مبلّغان گروه فرهنگی تبلیغی نسیم کرامت به متن پیام تسلیت امیرالمومنین(ع) برای مالک اشتر اشاره کرد و بیان کرد : قَالَ (علیه السلام) وَ قَدْ جَاءَهُ نَعْیُ الْأَشْتَرِ رَحِمَهُ اللَّهُ: مَالِکٌ، وَ مَا مَالِکٌ! وَ اللَّهِ لَوْ کَانَ جَبَلًا لَکَانَ فِنْداً، وَ لَوْ کَانَ حَجَراً لَکَانَ صَلْداً؛ لَا یَرْتَقِیهِ الْحَافِرُ، وَ لَا یُوفِی عَلَیْهِ الطَّائِرُ. هنگامی که خبر شهادت مالک اشتر(ره) به حضرت رسید، فرمود: مالک، مالک چه بود! به خدا سوگند، اگر کوه می بود، کوهی بی همتا و سرافراز بود و اگر صخره ای بود، صخره ای سخت بود که سم هیچ ستوری آن را نمی سود و هیچ پرنده ای به اوجش نتوانست پرید.

وی ادامه داد: امام(ع) در این توصیف فشرده و پرمعنا درباره شخصیت مالک سنگ تمام گذاشته است. از یک طرف او را به کوه بی نظیری تشبیه می کند که هیچ انسان و پرنده ای نمی تواند به قله آن برسد و از سوی دیگر او را به سنگ محکمی تشبیه می نماید که در برابر حوادث بسیار مقاوم است. در واقع دو وصف مهم در این عبارت درباره مالک بیان شده است: یکی اوج افکار بلند و همت عالی او و دیگر استقامت و پایداری اش در برابر دشمنان و مالک در طول عمر خود که در صحنه های مختلفی ظاهر شد هر دو معنا را به اثبات رساند.

استاد نهج البلاغه گفت: زندگی پرافتخار مالک اشتر نیز شاهد بر این گفتار امام(علیه السلام) است. فکر او به اندازه ای بلند بود که غیر از امام و پیشوای خود و مصالح مسلمین کسی یا چیزی را به رسمیت نمی شناخت و استقامت او در حدی بود که در برابر هیچ دشمنی سر تسلیم فرود نیاورد و به خصوص امتحان خود را در جنگ صفین پس داد که اگر فتنه گران مانع نشده بودند کار لشکر شام و معاویه را یکسره کرده بود.

وی افزود: امام(ع) در موارد دیگری از نهج البلاغه ازجمله در نامه سیزدهم نیز به مدح و بیان منزلت او پرداخته به هنگامی که به او مأموریتی در لشکر صفین می دهد، درباره او می فرماید: او کسی است که سستی در عزمش راه ندارد و بیم لغزش در او نمی رود. در جایی که سرعت لازم است کندی نخواهد کرد و در آن جا که ملایمت لازم است سرعت و شتاب به خرج نمی دهد; «فَإِنَّهُ مِمَّنْ لاَ یخَافُ وَهْنُهُ وَ لاَ سَقْطَتُهُ وَ لاَ بُطْؤُهُ عَمَّا الاِْسْرَاعُ إِلَیهِ أَحْزَمُ وَ لاَ إِسْرَاعُهُ إِلَی مَا الْبُطْءُ عَنْهُ أَمْثَلُ». و هنگامی که ولایت کشور مصر را به دست مالک سپرد، در نامه ای به مردم آن کشور مرقوم داشت: بعد از حمد و ثنای الهی، من یکی از بندگان خاص خدا را به سوی شما فرستادم; کسی که به هنگام خوف و خطر خواب به چشم او راه نمی یابد و در ساعات ترس و وحشت از دشمن نمی هراسد و فرار نمی کند. در برابر بدکاران از شعله آتش سوزنده تر است و او مالک بن حارث از طایفه مذحج است; «أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ بَعَثْتُ إِلَیکُمْ عَبْداً مِنْ عِبَادِ اللَّهِ لاَ ینَامُ أَیامَ الْخَوْفِ وَ لاَ ینْکُلُ عَنِ الاَْعْدَاءِ سَاعَاتِ الرَّوْعِ أَشَدَّ عَلَی الْفُجَّارِ مِنْ حَرِیقِ النَّارِ وَ هُوَ مَالِکُ بْنُ الْحَارِثِ أَخُو مَذْحِج».

استاد حوزه در ادامه بخشی از متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب را برای شهادت حاج قاسم سلیمانی مورد قرائت و بررسی قرار داد:

ملّت عزیز ایران؛

سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیّبه‌ی شهیدان، روح مطهّر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیّة‌الله‌ ارواحنا فداه و به روح مطهّر خود او تبریک و به ملّت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوّه‌ی الهی کار او و راه او متوقّف و بسته نخواهد شد...

حجت الاسلام شکیبایی گفت: با دقت در پیام بالا و تطبیق آن با پیام حضرت امیرالمومنین(ع) متوجه خواهیم شد که همان دو وصف مهمی که حضرت امیرالمومنین در پیامشان در مورد مالک اشتر به کار برده اند، رهبر انقلاب نیز در پیامشان به همان دو وصف در مورد حاج قاسم سلیمانی اشاره نموده اند، یعنی همت عالی در حدّ شهادت و استقامت مخلصانه و شجاعانه در میدان های مبارزه.

شکیبایی ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت آن شهید سعید و همراهان مجاهد و مخلص آن سردار بزرگ اسلام گفت:همانطوری که مقام معظم رهبری فرموده اند فضیلت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست، همگان موظفند در زنده نگه داشتن یاد و خاطرات این اسطوره های انقلاب اسلامی بکوشند که إن شاء الله این یادآوری ها موجب روشن نگه داشتن چراغ هدایت در قلوب مؤمنین به ویژه جوانان و نوجوانان خواهد شد.

در پایان این جلسه از مبلّغان محترم و خوش سلیقه ای که  اسباب تجلیل بهتر از مقام این شهید والامقام را در قالب های مختلف فراهم نمودند مثل برنامه کاروان خودرویی خانوادگی و دوچرخه سواری پسران سلیمانی در پردیسان قم و بلوار پیامبر اعظم(ص) تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha