پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اردکانی

حوزه/ یک کارگردان سینما گفت: به دلیل رفتارهای متناقض تلویزیون به نظرم این رسانه نتوانسته الگوسازی خوبی در حوزه سبک زندگی ایرانی – اسلامی داشته باشد.

جواد اردکانی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، درباره عملکرد سینما و تلویزیون در الگوسازی موفق از سبک زندگی ایرانی اسلامی اظهار کرد: وقتی درباره جایگاه سبک زندگی ایرانی اسلامی در تولیدات نمایشی حرف می‌زنیم، ابتدا باید مشخص کنیم تعریف‌مان از این واژه چیست، زیرا تا زمانی که پیرامون چنین عنوان‌هایی تعریف مشخص و واحد وجود ندارد هر فردی از دیدگاه خود به آن خواهد پرداخت در نتیجه اتفاق مطلوبی نیز بابت این پراکندگی به دست نخواهد آمد.
 وی افزود: به‌نظرم در نظام فرهنگی اعتبار سازی‌های صورت می‌گیرد بدون اینکه برای آن تعریفی نیز مشخص شود. سبک زندگی نیز جزء همین دست موضوعات است که درباره آن زیاد حرف زده شده، اما هیچ تعریفی و هیچ الگوی مشخصی پیرامون آن مشخص نشده است.

این فیلمساز با بیان اینکه تولیدات نمایشی ما چندان بر پایه حقیقت استوار نیست، تصریح کرد: شاید کارهای خوبی در این حوزه (سبک زندگی) تولید شده باشد، اما عمده کارهای نمایشی نه تنها تصویرگر واقعی از سبک زندگی مطلوب نیستند، بلکه نتوانسته‌اند آسیب‌شناسی درستی نیز پیرامون معضلات اجتماعی و آنچه در خانواده‌ها وجود دارد داشته باشند. این معضل همانطور که گفتم به واسطه نداشتن تعریف مشخص رخ داده است.

وی در پاسخ به سوال که چرا در مسئله حجاب تلویزیون نتوانسته جریان سازی لازم را در سطح جامعه داشته باشد چنین توضیح داد: در خصوص حجاب، تفاوت نگاه آشکاری را در سینما و تلویزیون شاهدیم، زیرا در سینما آنچه از حجاب می‌بینیم با الگوهایی که در تلویزیون ارائه می‌شود کاملاً متفاوت است. در تلویزیون برای شخصیت‌های منفی و مثبت یک نوع پوشش لحاظ می‌شود البته تفاوت‌های اندکی وجود دارد، اما به طور کلی پوشش یک شکل است. مدیران سیما برای این کار خود پشتوانه‌های فقهی را دلیل می‌دانند چون معتقدند بر پایه دستورات فقهی نمی‌توانند شکل دیگری از حجاب را نشان دهند، بنابراین آنچه در تلویزیون می‌بینیم با حجابی که در سطح جامعه وجود دارد تفاوت مشخص پیدا کرده و نتوانسته تاثیرگذاری داشته باشد. این چندگانگی نیز به واسطه همان مشکلی که (نداشتن تعریف واحد از موضوع) در ابتدای بحث به آن اشاره کردم به وجود آمده است.

کارگردان «شور شیرین» متذکر شد: حجابی که تلویزیون و در برنامه‌های نمایشی روی آن تاکید می‌شود در دیگر آیتم‌های تلویزیون مدنظر نیست. این دوگانگی مخاطب را نسبت به رسانه ملی بدبین می‌کند. برای مثال وقتی پای مناسبت‌ها یا رویدادهای خاص در میان است تلویزیون برای مصاحبه‌های خود سراغ افرادی می‌رود که حجاب کاملی ندارند. این مسئله نشان می‌دهد بیش از هر چیز اهداف سیاسی تعیین کننده برخی رفتارها در صدا و سیماست. در چنین فضایی  توقع اینکه مردم با الگوهای تلویزیون ارتباط قلبی پیدا کنند به نظرم چندان منطقی نیست.

اردکانی در پایان توضیح داد: پیشنهاد من این است اگر می‌خواهیم در بحث حجاب جریان‌سازی داشته باشیم و نمود آن را در جامعه عیناً مشاهده کنیم باید در حوزه مد و لباس کارهای خوبی انجام دهیم. یعنی هم بتوانیم سلیقه نسل جوان را تامین کنیم هم به معیارهای دینی وفادار باشیم. رسیدن به این خواسته نیز نیازمند تحقیق و برنامه‌ریزی است تا در یک گذر زمانی مناسب، الگوهای دینی و ایرانی در جامعه رواج پیدا کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    زمان شاه هم همینطور بود