یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 936910
۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
مهدی دادمان

حوزه/ نوجوان بودم و دبیرستانی و در جوش و خروش سیاسیِ سال‌های انتهایی اصلاحات. بی‌تعارف اذعان می‌کنم که نسبت به نامِ مصباح یزدی موضع داشتم. عملیات روانی علیه شخصیت ایشان بی‌حد و اندازه بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مهدی دادمان رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مناسبت در گذشت مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در صفحه مجازی‌اش نوشته است:

باسم الحق...

آیت‌الله مصباح بر بسیاری از هم سن و سال‌های من حق حیات و استادی دارد. خیلی از ما توفیق شاگردی ایشان را در طرح ولایت یافتیم. البته قصه‌ی شاگردی من و دلدادگی معرفتی‌ام به ایشان قدیمی‌تر است.

نوجوان بودم و دبیرستانی و در جوش و خروش سیاسیِ سال‌های انتهایی اصلاحات. بی‌تعارف اذعان می‌کنم که نسبت به نامِ مصباح یزدی موضع داشتم. عملیات روانی علیه شخصیت ایشان بی‌حد و اندازه بود.

به پیشنهاد برادری عزیز وسوسه شدم «آذرخشی دیگر از آسمان کربلا» را بخوانم. پیش از این حماسه‌ی حسینی شهیدمطهری را خوانده بودم و بهره‌مند شده بودم. اما زاویه‌ی نگاه متفاوت ایشان برایم حرف نو داشت و این آموختن دوست داشتنی بود. «پرسش ها و پاسخ ها» و «آموزش عقاید» و «ولایت فقیه» را هم خواندم.

اما هنوز نسبت به ایشان سؤال داشتم. در ذهنم شبهه‌ای مستقر شده بود که علامه از انقلابِ امام دوری می‌جسته و گرایشات انجمنی دارد. به توصیه همان برادر «مصباح‌دوستان» را خواندم و روایت مستندش ذهنم را آرام کرد.

چند سال بعد و در دوره‌ی دانشجویی و سپس طلبگی بیشتر متوجه اختلاف نظرات علمی ایشان با دیگر اساتید شدم. حالا بهتر می‌فهمیدم که همه‌ی آن تبلیغات تخریب‌گر بر مدار چند مباحثه‌ی طلبگی و علمی میان ایشان، علامه طباطبایی، شهید مطهری، شهید بهشتی، امام و حضرت آقا شکل گرفته بود. اختلافاتی که طبیعت بحثِ نظری، اقتضاء عالَم طلبگی و موجب رشد اندیشه اصیل اسلامی است.

هرچند در سال‌های اخیر کمتر توفیق داشتم که از محضر استاد بهره ببرم؛ اما تک مضراب‌هایی از ایشان می‌شنیدم که هنوز هم برایم شگفت انگیز و راه گشاست.
«خدای سیاست همان خدای جبهه‌هاست»، یا «محتمل سنگین را حتی با احتمال کم باید جدی گرفت» و... علی‌رغم ظاهر ساده، حامل معنای عمیق و راهبردی در حوزه‌ی فلسفه و اندیشه‌ی سیاسی است.

فقدانشان حقیقتاً ثلمه‌ای خواهد بود برای انقلاب و اندیشه اسلامیِ پشتیبان آن. رحمت و رضوانِ بی‌نهایت پروردگار نثارش باد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha