پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویری از مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در کنار رهبر معظم انقلاب

حوزه/ مرحوم آیت الله مصباح یزدی به تأسی از نگاه و رویکرد سکاندار حکیم انقلاب معتقد بود: "بیانیه گام دوم امید می دهد که عمر انقلاب طولانی است و نباید تحلیل های غلط اثر منفی بر روی دوستداران انقلاب داشته باشد. "

 خبرگزاری حوزه/ بی شک یکی از مهم ترین شخصیت های کشور که در راستای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، نقش بسیار مهم و کلیدی ایفا نمود، مرحوم آیت الله علامه مصباح یزدی است، چه آن که سال ها پیش با ایده ناب" طرح ولایت" و اجرایی کردن آن، نسل جوان مؤمن و انقلابی را با مبانی و اصول انقلاب اسلامی و ساختار اندیشه دینی به خوبی آشنا کرد و از این حیث، جفا در حق این بزرگوار است که از اهمیت فعالیت های عمار بصیر انقلاب و ولایت در این باره یادی نکرده و از خدمات ایشان تجلیل به عمل نیاوریم.

مرحوم آیت الله مصباح پس از صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری در سخنرانی های متعددی به اهمیت این بیانیه تأکید کرده و در جایی گفته بود: "بنده تصورم این است که در این موقعیت لازم بود یک ارزش‌یابی از گذشته‌ی انقلاب بشود و برای آینده روی دو دسته از عوامل مطالعه بشود. یکی عوامل مثبت و شرایط مساعد و امکاناتی که برای ادامه‌ی کار انقلاب و پیشرفت این انقلاب لازم است که آن‌ها درست شناخته و تقویت بشود. یکی هم در مقابل خطرها و تهدیدهایی که هست، پاسخ داده بشود و آن‌ها تضعیف بشود. "

ایشان همچنین می گوید:"... در یک جاهایی ما یک قوت‌هایی داشتیم، آنها از بین رفته. از آن طرف ضعف‌هایی داشتیم که برطرف شده است. ما آن روز ضعف علمی و تکنولوژی و ضعف سلاح داشتیم، این‌ها امروز نیست، دیگر چه لزومی دارد ما به آن اصول پای‌بند باشیم؟ باید یک فکر دیگری کرد. خلاصه، شبهاتِ فکری که اصلاً انقلاب لازم است باشد یا نه؟ البته شبهات دیگری هم هست که دشمنان ما در رسانه‌های مجازی به‌خصوص مطرح می‌کنند که اصلاً انقلاب از اول اشتباه بود، انقلاب راه پرهزینه‌ای بود، شما می‌توانستید به اهداف‌تان با هزینه‌ی کمتری برسید، اصلش اشتباه بود. و یا این که تازه آن وقت صحیح بود، معلوم نیست که برای همیشه این‌جور باشد. یا این که می‌گویند یک شرایطی پیش آمد و انقلاب شد. آن وقت هم همه اسلام‌خواه نبودند. بسیاری مارکسیست و چپ‌گرا بودند، کسان دیگری ملی‌گرا و ناسیونالیست بودند و ... این اسلامی‌بودن چیست که شما این قدر بر روی آن اصرار می‌کنید و بالاخره نمادش هم ولایت فقیه است...یا این که می‌گویند بالاخره باید با کدخدا ساخت، شما بی‌خود این همه اصرار دارید که «مرگ بر آمریکا» باید همیشه باشد. حالا امام (ره) یک چیزی گفت و ما هم احترامش کردیم و گفتیم، الان ما باید فکری به حال خودمان و زمان خودمان بکنیم. "

از منظر رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یکی از اهداف مهم صدور بیانیه گام دوم این بوده که ما ب میراث گذشته را به نسل جدید منتقل کنیم تا آن ها بفهمند این انقلاب چه کار کرد و از آن سو در آینده قرار است چه کار کند.

ایشان در توضیح همین نکته بیان می دارد:" باید بگوییم این انقلاب ابدی است و امکان این را دارد که برای همیشه باقی بماند. این نکته‌ای است که مقام معظم رهبری خیلی جدی بر روی آن تکیه می‌کنند. این تئوری غلط است که هر انقلابی می‌میرد، این حرف‌ها نیست. انقلابات مادی در یک شرایطی با انگیزه‌های خاصی به وجود می‌آمدند و بعد که عواملش تغییر می‌کردند، از بین می‌رفتند؛ انقلاب اسلامی این‌جوری نیست. متأسفانه ما مسلمان‌ها حتی آن‌هایی که می‌بایست در این قسمت‌ها پیشگام باشند و برای مردم تبیین و تحلیل کنند، خودشان هم مبتلا به این غفلت‌ها شدند. انقلاب اسلامی یک اسم اسلامی دارد، تعارف نیست. این انقلاب پدیده‌ی خاصی است. ارزش‌های این انقلاب ارزش‌هایی است که با فطرت انسان توأم است و هیچ انسان سالمی بدون این ارزش‌ها نخواهد بود. تا انسان، انسان است، این‌ها را خواهد داشت. خب اگر همین‌ها باعث انقلاب شده باشد، تا این‌ها هست، انقلاب هم موجود خواهد ماند. انقلاب نه به عنوان آن حرکت مصدری، بلکه به معنای آن که تا آن انگیزه‌ها هست، نتیجه‌ی آن حرکت در جامعه باقی می‌ماند. "

ادامه بیانات علامه مصباح البته اهمیت بیشتری پیدا می کند، آن جا که ایشان تصریح می کنند:" ...این یک گام جدیدی است. یک مرحله‌ی جدیدی است. این که اسم این «گام دوم» است، اولاً جواب آن‌هایی است که گفتند انقلاب تمام شد و مُرد، که نه، هنوز ما یک گام برداشته‌ایم و تازه داریم گام دوم را شروع می‌کنیم و این انقلاب مُردنی نیست. این همیشگی است، چرا؟ با همان بیانی که ایشان دارند، چون انگیزه‌های این انقلاب انگیزه‌های فطری است. ثانیاً این انقلاب، انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی یعنی همه‌ی ساحت‌های زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تنها مسأله‌ی اقتصاد، مسأله‌ی صنعت، مسأله‌ی تجارت و مسأله‌ی نظامی و دفاعی نیست، انسان باید در کلّیتش شکوفا و کامل بشود؛ اسلامی بودن یعنی این...این انقلاب برای انسانیتِ انسان است و همه‌ی ابعادش را باید در بر بگیرد. ما باید به همه‌اش توجه کنیم. اگر تزاحمی باشد در مقاطعی، اهمیت‌ها و اولویت‌ها را احراز کنیم و روی آن‌ها بیشتر تکیه کنیم. "

مرحوم آیت الله مصباح یزدی همچنین در مصاحبه تفصیلی که با سایت دفتر معظم انقلاب داشتند، با تأکید بر لزوم نقش آفرینی جوانان مؤمن و انقلابی در این باره گفته بودند: "برخی مسئولین ما به آفتی مبتلا شده‌اند که راه علاجش این است که جوان‌ترها بیایند و مسئولیت را بپذیرند. مسئولین معصوم که نیستند، معرفت و تقوا هم مراتب مختلف دارد. کسانی با اصل اسلام موافق بودند، اما دلشان می‌خواست که وقتی مدتی زندان رفتند، شکنجه شدند و سختی دیدند، بعد بنشینند جای شاه و والاحضرت‌ها. تا حالا آن‌ها حکومت کردند، حالا نوبت ماست. ما از آن‌ها چه کم داریم!؟ اگر نشد، آن وقت گله‌مند می‌شوند و سعی می‌کنند این پُستی را که به دست آورده‌اند؛ از دستشان نرود. باید نیروهای جوانی بیایند که این دلبستگی‌ها به دنیا درشان کم است و بیشتر قابلیت تربیت دارند. ارزش‌های انقلابی برایشان مطرح است و حاضرند فداکاری کنند و به شهادت برسند. دعا می‌کنند بگویید ما ان‌شاءاللّه شهید بشویم. آدم تا جوان هست، بهتر می‌شود تربیتش کرد. اهتمام آقا به مسأله‌ی جوان این است که این‌هایی که آفت‌ها را ندارند، سر کار بیایند و البته در همین بیانیه ایشان اشاره کرده‌اند که «ما چیزهایی را تجربه کردیم که شماها تجربه نکردید.» یعنی باید از تجربیات ما استفاده کنید. جوان کمتر دلبستگی به دنیا پیدا کرده و با صفای باطنش آمادگی دارد که حرف حق را بهتر بشناسد و بپذیرد"

ایشان در یکی دیگر از سخنرانی های خویش با بیان این که هر قدر درخصوص بیانیه ارزشمند گام دوم انقلاب کار شود باز کم است، ابراز می دارند:" شماری از روشنفکران تحت تاثیر برخی تئوری های جامعه شناختی تحلیل می کردند که عمر انقلاب اسلامی به ۴۰ سالگی نخواهد رسید و شماری از سیاستمداران خبیث نیز بر اساس این تئوری ها نمی خواستند اجازه دهند عمر انقلاب اسلامی به ۴۰ سالگی برسد اما بیانیه گام دوم خط بطلانی بر این توطئه ها کشید، چه آن که نام بیانیه گام دوم امید می دهد که عمر انقلاب طولانی است و نباید تحلیل های غلط اثر منفی بر روی دوستداران انقلاب داشته باشد"

حضرت استاد همچنین به تأسی از نگاه و رویکرد سکاندار حکیم انقلاب، اُمیدوارانه می گوید: "در هر گامی که در مسیر حرکت انقلاب اسلامی تدوین می شود، باید به مقصد نزدیک تر شویم که در همین راستا در گام دوم انقلاب پیشرفت های بیشتری خواهیم داشت و به اهداف انقلاب نزدیک تر می شویم... ما برای این که گام دوم را برداریم، نباید تنها به دستاوردهای گام اول اکتفا کنیم، بلکه باید تلاش بیشتری کرد تا گام به گام به هدف اصلی نزدیک شویم. البته برای این که بتوانیم دستاوردهای گذشته را حفظ کنیم و قدم بعدی را با موفقیت بیشتری برداریم، باید نگاه کنیم چه ابزار و ظرفیت هایی در اختیار داریم و با شناسایی خطرات احتمالی، اجازه ندهیم این سرمایه ها توسط دشمنان از بین رود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha