پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کنفرانس بین المللی رهیات معنویت خداسو در مواجهه با کرونا

حوزه/ کنفرانس بین المللی مجازی با عنوان «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا» با دو محور خاص برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی امروز در نشست خبری کنفرانس بین المللی مجازی «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا»، گفت: کنفرانس بین المللی مجازی با عنوان «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا» با دو محور  خاص برگزار می شود. نخستین موضوع، مساله کرونا است که امروزه همه بشر را با خود مواجه کرده است. اندیشمندان و نخبگان و طبقه نخبگانی جامعه نیز باید به صورت جدی تری وارد این موضوع شوند.

وی افزود: این کنفرانس بستری فراهم می کند که طبقات نخبگانی ما که علاقه مند هستند بنا بر مسئولیت های اجتماعی خود وارد این میدان شوند، این ظرفیت را به فعلیت درآورند و با تحقیق و پژوهش و فعالیت های میدانی نتیجه آن را عرضه کنیم و برای مردم ما نیز گامی رو به جلو باشد.


استاد گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: رهیافت های مختلفی نسبت به کرونا وجود داشته است که مسایل پزشکی و دارویی از مهمترین آنها بوده است، ولی با توجه به اینکه به سمت گذار از کرونا حرکت می کنیم، ممکن است شرایط پس از کرونا را نیز درک کنیم باید به آنها توجه کنیم. پیامدهای روانشناختی و اعتقادی و کلامی و جامعه شناختی از جمله این پیامدها است.


دبیر علمی کنفرانس اظهارکرد: در این کنفرانس سه پنل تخصصی از جمله روانشناختی را فعال کردیم. سلامت معنوی و سبک های مقابله ای، مداخلات معنوی ناشی از بحران کرونا، سوگ ابراز نشده از کرونا و... از جمله این مباحث است. پنل دیگر این همایش، پنل فلسفه و کلام است که با توجه به شبهاتی که برای مردم ایجاد شده است می توانیم این بحث را دنبال کنیم. رهیافت های فلسفه اسلامی در حوزه کرونا، سنجش مواجهه های الهیاتی معاصر با مساله شر بر اساس حکمت اسلامی و پاسخ های الهیاتی متناسب با نیازهای برآمده از کرونا از جمله این مباحث است.


حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی یادآورشد: پنل سوم که پنل علوم اجتماعی است به بررسی میان فرهنگی زیست فرهنگی در مواجهه با کرونا، تبیین های اجتماعی مواجهه معنوی با کرونا، آسیب های اجتماعی ناشی از کرونا و راه های معنوی رفع آنها، تحلیل آسیب های معنویت برآمده از کرونابر اساس نظریات جامعه شناسی، تبیین مباحث سرمایه فرهنگی و دینی و معنوی و... می پردازد.


وی افزود: مهمترین محور این کنفرانس، «معنویت خداسو» است که امیدواریم بتوانیم از ظرفیت های ادیان الهی برای مواجهه با کرونا استفاده کنیم. این کنفرانس بین المللی مجازی ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به شکل همزمان در قم و تهران با محوریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مراکز علمی دیگر برگزار می شود. 


استاد گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: مهلت ارسال چکیده مقالات تا ۳۰ بهمن است و علاقه مندان می توانند تا ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ مقالات خود را به دبیرخانه همایش به نشانی EMAIL:manaviat@rihu.ac.ir ارسال کنند. 
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha