جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گزیده ای از ده ها تصاویر به یادگار مانده حضرت آیت الله مصباح یزدی در خبرگزاری حوزه (۲)

حوزه/ قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: ربانی بودن و توسل به اهل بیت علیهم‌السلام دو خصیصه آیت الله مصباح یزدی بود که خود بدان عمل می‌کردند و در گفتار، رفتار، فکر و اندیشه ایشان مطرح بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محمود رجبی امروز در مراسم یادبود ارتحال عالم ربانی آیت الله مصباح یزدی که به صورت آنلاین در حسینیه مجازی جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، به بیان ویژگی‌ها و خصوصیات آیت الله مصباح یزدی پرداخت و عنوان کرد: اولین صفتی که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی برای علامه مصباح بیان فرمودند، صفت «عالم ربانی» بود که در بیان توضیح این واژه باید گفت عالم دو گونه است ربانی و غیرربانی.

قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: عالم ربانی کسی است که به خدا دعوت می‌کند و آنچه برای او مطرح است، خدای متعال است و عالم غیرربانی به خود دعوت می‌کند و علم را وسیله‌ای برای دعوت به خود قرار می‌دهد.

آیت‌الله رجبی ادامه داد: در زیارت جامعه کبیره خطاب به اهل بیت علیهم‌السلام آمده: «إِلَی اللَّهِ تَدْعُونَ وَ عَلَیْهِ تَدُلُّونَ وَ بِهِ تُؤْمِنُونَ وَ لَهُ تُسَلِّمُونَ»؛ حقیقتا به سوی خدا می‌خوانید و عرضه می‌دارد راهنمایی بشررا به سوی خدا دارید و به ایمان الهی منورید و تماما تسلیم اویید.

وی بیان کرد: بر اساس این فراز جامعه کبیره، عالم اگر بخواهد به خدا دعوت کند باید تسلیم خدا باشد و به دستور خداوند متعال عمل کند و به انسان‌ها را به راه پروردگار راهنمایی کند.

آیت الله مصباح یزدی مصداقی از عالمان ربانی بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه علم راه را نشان می‌دهد و مکشوف می‌کند، گفت: بخشی از علم که انسان را به مقصد می‌رساند، الی المطلوب است و بخش دیگر آن، ارائه الطریق است و علمی که انسان آن را برای دعوت به خدا فرا بگیرد و انسان را به خدا می‌رساند.

آیت‌الله رجبی ابراز داشت: علم ممکن است راه به سوی خدا را نشان ندهد و به فرموده امام راحل(ره)، علم بدون تهذیب، حجاب اکبر است و بزرگ‌ترین مانع رسیدن به خدا می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تنها علم همراه تهذیب، انسان را به خدا می‌رساند، گفت: عالم ربانی عالمی است که خود پیشاپیش رهروان الهی حرکت می‌کند و قدم به قدم و درجه به درجه بالا می‌رود و دیگران را همراه خود بالا می‌برد؛ این علم ذاتاً ارزش دارد و اگر تهذیب نباشد انسان را بالا نمی برد.

قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: آیت الله مصباح یزدی مصداقی از عالمان ربانی بود و بر این عقیده بودند که خدا همه کاره عالم است.

سیاست آیت الله مصباح عین دیانت ایشان بود

آیت‌الله رجبی تصریح کرد: در هر جلسه و مذاکره‌ای اولین نکته‌ای که توجهش را جلب می‌کرد، این بود که خداوند چه می‌خواهد و به سیاسیون می‌گفتند من نگران سیاست نیستم، نگران آنچه خداوند می‌خواهد هستم تا از آن تخطی نشود.

وی تأکید کرد: سیاست آیت الله مصباح عین دیانت ایشان بود، ما باید ببینیم این موضع و سخن سیاسی آیا به خدا دعوت می‌کند و طبق اوامر خداوند متعال است یا نه.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: آیت الله مصباح یزدی می‌فرمودند شاخص در تشخیص این که عملی برای خداوند است و یا غیر خدا، ببینید وقتی کار مثبت که به نفع اسلام بوده و انجام دادی به نام شما ثبت شده یا نه؟، آیا به همان اندازه خوشحال می‌شوید یا نه؟؛ اگر نیت شما هدایت بندگان بوده و محقق شده و شما خوشحال نیستید، بدانید که برای خودتان کار کردید.

جنبه ربانی بودن در رفتار، گفتار و عمل آیت‌الله مصباح بسیار دیده می‌شد

آیت‌الله رجبی که از شاگردان علامه مصباح یزدی(ره) بود، اظهار داشت: آیت‌الله مصباح یزدی در این چند ماه اخیر که بیمار بودند، گویا در این دنیا نبودند و در عالم دیگری زندگی می‌کردند.

وی ادامه: جنبه ربانی بودن در رفتار، گفتار و عمل ایشان بسیار دیده می‌شد و می‌فرمودند هر جا که کاری برای خدا انجام دادیم، خدا فوق آنچه که آرزوی ما بوده کار را پیش می‌برد و اگر اندکی توجه به غیر خدا جلب می‌شد، در کار موفق نبودیم.

ربانی بودن و توسل به اهل بیت علیهم‌السلام؛ دو خصیصه مهم آیت الله مصباح یزدی

قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: علامه توصیه بسیار و مکرر بر توسل به اهل بیت علیهم‌السلام و ارادت به حضرات معصومین داشتند. هیچ سخنرانی را شروع نمی‌کردند، مگر این که دعای حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را قرائت می‌فرمودند.

آیت‌الله رجبی اظهار داشت: راهی نزدیک‌تر و آسان تر و نتیجه‌بخش‌تر از توسل به اهل بیت علیهم‌السلام نیست؛ حتی گاهی ما توفیق توسل هم نداریم و این را هم باید از خدا بخواهیم. اگر خالصانه سراغ اهل بیت علیهم‌السلام برویم کریم‌تر از ایشان نداریم و یاری می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: ربانی بودن و توسل به اهل بیت علیهم‌السلام دو خصیصه آیت الله مصباح یزدی بود که خود بدان عمل می‌کردند و توصیه می‌نمودند و در گفتار و رفتار و فکر و اندیشه ایشان مطرح بود؛ گویا جز خدا چیز دیگری مطرح نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که آشنایی دیرینه با آیت‌الله مصباح یزدی داشته است، گفت: از حدود سال ۱۳۵۰ تا کنون که با ایشان آشنا بودم، ایشان در هر موردی، دعوت به خدا می‌کرد، در اندیشه عمل به وظیفه بود و فکر این بود که خداوند چه را می‌پسندد.

چرا علامه مصباح یزدی عمار انقلاب نامیده می‌شود؟

آیت‌الله رجبی اضافه کرد: علامه مصباح یزدی می‌فرمودند که اگر می‌خواهید بدانید خدا کدام را می‌پسندد، باید با بررسی و فکر و اندیشه راه درست را تشخیص دهید، دقیقا بررسی کنید و فکر کنید ببینید وظیفه شما چیست و سپس اقدام کنید.

وی تصریح کرد: علامه اگر تشخیص می‌داد که وظیفه شان چیست با تمام توان به میدان می‌آمد و به دفاع از ارزش‌های اسلامی در برابر ارزش‌های غربی می‌پرداخت و اجازه نمی‌داد که مفاهیم منحط غربی در جامعه نهادینه شود.

قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: اگر علامه مصباح یزدی عمار انقلاب نامیده می‌شود و اگر دشمنان ما می‌گویند قاتل دموکراسی غربی است، چون وظیفه خود را به درستی تشخیص داد و با تمام توان به میدان آمد و فهمید دین خدا در معرض خطر انحراف است و زمینه انحراف برای مردم مؤمن و متدین فراهم شده است و وظیفه این است که هر چه می‌توانید مقاومت کنید.

آیت‌الله رجبی اظهار داشت: هیچ یک از انواع تهمت ها، استهزاها و اهانت‌ها نتوانست ایشان را از حرکت باز دارد، چون احساس می‌کرد که خداوند متعال این را می‌خواهد.

وی بیان کرد: علم باید همراه با تهذیب و کنار زدن خود و هوای نفس باشد و ایمان به خدا را با خود به همراه داشته باشد؛ همچنین همه ما باید شناخت درستی از وظیفه خود داشته باشیم.

آخرین توصیه‌های علامه مصباح به بانوان: بانوان مصداق عالمه ربانی باشند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه خطاب به بانوان طلبه توصیه کرد: بانوان طلبه قدر و وظیفه خود را بدانند؛ آیت الله مصباح یزدی می‌فرمود وقتی خواهری سخنرانی می‌کند اثرش از ۱۰ سخنرانی من بیشتر است.

آیت‌الله رجبی افزود: در ایام بیماری توصیه فرمود که برای تربیت خواهران فرهیخته، عالمه و مهذب برنامه ریزی انجام شود و آخرین توصیه‌های دوران نقاهت ایشان به بانوان این بود که قدر نعمتی که فراهم شده، بدانید؛ علم بیاموزید و آن را با تهذیب همراه کنید و مصداق عالمه ربانی باشید؛ به سمت خدا دعوت کنید تا شامل عنایات خدا باشید.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: فرهیختگان جامعه، زندگی این عالم بزرگ را برای خود الگو قرار دهند و در مسیر ربانی شدن گام بردارند.

این مراسم با مداحی آقای آبیار به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha