شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رضا نوروزی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه قم تصریح کرد: مجاهدت علمی مخلصانه و زمان شناسی از ویژگی های بارز مرحوم آیت الله مصباح یزدی بود.

حجت الاسلام و المسلمین رضا نوروزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که مرحوم آیت الله علامه مصباح یزدی به عنوان یک عالم ربانی و یک متفکر برجسته حقیقتاً در برخی حوزه ها و شاخه های علمی، شخصیتی منحصر به فرد و در برخی دیگر کم نظیر بودند، اظهار داشت: یکی از ویژگی های بارز ایشان جامعیت علمی ایشان است به طوری که هم مسلط به علوم حوزوی بودند و هم اشراف بالایی به رشته های علوم انسانی داشتند و در همین زمینه با نگاهی جامع به علوم مختلف، نیازهای حوزه به خصوص در زمینه تربیت شاگرد و کادرسازی را مدنظر قرار می دادند.

وی افزود: تأسیس و فعالیت درخشان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ماحصل سال ها تلاش ایشان است که خود ناظر به نیازهای نظام و جامعه اسلامی است و این که حوزه باید به کدام عرصه ها پاسخگو باشد؛ در این موسسه ایشان هم علوم معقول مثل فلسفه و کلام و عرفان را مورد توجه قرار داده و هم علوم انسانی مثل روان شناسی، اقتصاد، جامعه شناسی و ... را با رویکرد اسلامی مورد عنایت داشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم ادامه داد: دغدغه جدی مرحوم آیت الله مصباح این بود که حوزه باید نسبت به تربیت و پرورش نیروهای فاضل و قوی اهتمام داشته باشد که به نیازهای نوپدید پاسخگو باشند و انصافاً این عالم ربانی در این زمینه ها قدم های بسیار مهم و اثرگذاری برداشتند.

وی با اشاره به نقش بسیار مهم علامه مصباح در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی گفت: یکی دیگر از ویژگی های بارز ایشان در کنار توجه به علم، مباحث معنوی، اخلاص بالای ایشان در امور کاری و مباحث شخصی است، به طوری که هر کسی که ولو مراوده و ارتباط کوتاه و مختصری با ایشان داشت، به اخلاص و تواضع ایشان و اخلاق مداری آن بزرگوار، تصریح می کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نوروزی همچنین با اشاره به زمان شناسی مرحوم علامه مصباح یزدی گفت: ایشان عالمی بودند که ارتحالشان در دهه بصیرت و در سالگرد شهادت حاج قاسم بسیار پرمعناست، کما این که همان طور که سردار سلیمانی در عرصه نظامی و مدیریتی، شاخص یک فرمانده شجاع و بصیر بودند، مرحوم آیت الله مصباح یزدی نیز در فضای علمی و فرهنگی بالاترین مجاهدت ها را انجام داده و به عنوان یک عالم انقلابی و بصیر و زمان شناس عمل کردند که ما کمتر عالمی را در سطح ایشان از جنبه واجد بودن همه این ابعاد سراغ داریم.

وی تأکید کرد: به خصوص پس از ارتحال امام(ره) ایشان در عرصه های مختلف و در بزنگاه ها و فتنه های سخت و پیچیده، با تکیه بر مبانی دینی و اصل ولایتمداری با بصیرت بالایی به مسایل ورود پیدا می کردند و هر جا مباحث اعتقادی مورد هجمه قرار می گرفت، ایشان با جهاد علمی و در راستای اصل زمان شناسی ورود کرده و منشأ برکاتی در هدایت جامعه و دفاع از اسلام و انقلاب و ولایت می شدند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم همچنین گفت: از سوی دیگر ایشان تجربه مدیریتی بالایی داشتند و ویژگی های اخلاقی و علمی ایشان همراه شده بود با تأسیس مراکزی چون موسسه در راه حق و نیز موسسه امام خمینی (ره) که ناظر به نیازهای جامعه و مبانی انقلابی و اسلامی عمل می کردند.

وی در خاتمه با اشاره به این که فقدان ایشان حقیقتاً ضایعه سخت و سنگینی برای حوزه های علمیه و نظام اسلامی است، افزود: مرحوم علامه مصباح در تربیت شاگرد نیز بسیار موفق عمل کردند به طوری که شاگردان ایشان در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی و دانشگاهی کشور حضور پررنگ و تأثیرگذاری دارند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha