جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سیدعلی موسوی رئیس پژوهشکده باقرالعلوم(ع)

حوزه/ رئیس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) قدرت نرم شهید سلیمانی را مهم ترین دلیل برای مقابله با بحران ها دانست و بیان کرد: شهید سلیمانی پیش از این که وارد پرونده های منطقه ای شود در سیستان و بلوچستان بود، منطقه ای که امروزه ما در آن با برادران سنی خود سازگاری ندرایم و درگیر هستیم و امروز یا فردا درگیری ها بیشتر می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی موسوی در سومین شب از سلسله نشست های وبینار مکتب حاج قاسم سلیمانی با موضوع «مختصات کنش گری انقلابی حاج قاسم در پرونده های بین المللی و تعاملات نرم وی در جبهه درگیری های داخلی» به بیان نظرات خود پرداخت.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینه نه دی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب ایام نه دی در ماجرای فتنه ۸۸ حدیث «وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلاّ اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبر» را بیان کردند که بیان این حدیث شریف در این موقعیت به صورت طبیعی یادآور دوران تلخ پس از بحران انتخابات سال۸۸ است که به سادگی نمی توان از کنار آن گذشت؛ همچنین رهبر معظم انقلاب در این ایام بر بصر و صبر تأکید داشتند.

رییس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: از حاج قاسم سلیمانی شخصیت مقاومت، ایستادگی و آمادگی برای شهادت در ذهن عموم مردم جلوه دارد، شخصیتی که بخشی از پرونده های منطقه ای انقلاب اسلامی را با موفقیت بسیار بالایی به پیروزی رساند و یار واقعی رهبر معظم انقلاب بوده است که با این نگاه بعد شخصیت معنوی وی کمتر به چشم می آید.

وی با تصریح بر این که بدنه انقلابی ما نیاز دارد همانند حاج قاسم نگاه کند، ببیند و عمل کند،گفت: دلیل این که غالبا یاری گری های بدنه انقلابی نمی تواند مؤثر باشد، یاری نکردن در سطح حاج قاسم است؛ معمولا توقع ما این است که حرکت انقلاب نیازمند انسانی فدایی و نترس است که بتواند در وسط میدان فریاد زند یا این که خودش را آماده مرگ کند در حالی که امروزه یاری گری متوقف بر چنین مواردی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی ادامه داد: اساسا پیروزی های حاج قاسم در پرونده های بین المللی به این که در جست وجوی شهادت بوده است، بازگشت ندارد بلکه ویژگی هایی که برای مجاهدین بر می شمارند فقط یک مقدمه است و اگر حاج قاسم به دنبال شهرت و مناصب دنیایی بود نمی توانست وارد میدان شود و اثر تاریخی بگذارد.

وی با بیان این که در عرصه بین الملی فرد دارای اهل صبر و بصیرت می تواند پرچم ولایت را بلند کند، ادامه داد: ما غالبا می خواهیم سریع به نتیجه رسیم و کمتر صبر می کنیم به ویژه اگر در راستای قدرت نظامی، سلاح و زور باشد اما حاج قاسم فردی نبود که بخواهد پرونده ای را که می تواند به مدت دو سال به پایان رساند، با اسلحه و زور یک ماهه تمام کند بلکه صبر داشت همان گونه که انقلاب اسلامی صبر داشت.

رییس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) افزود: امروزه برخی بیان می کنند ما که می توانیم به اسرائیل حمله کنیم به چه دلیل چنین کاری را انجام نمی دهیم؟ یا این که چه کسی گفته است باید توافق هسته ای کرد؟ به چه دلیل باید هشت سال باید صبر و با دولت لیبرال مماشات کرد؟.

وی اضافه کرد: این  سؤال که چرا داریم صبر می کنیم؟ و بسیاری از این سؤال ها در جهت پرسیدن علت نیست، بلکه از باب نقد با یک جانب داری جدی است شامل این که آقا باید وارد میدان شود، جمهوری اسلامی باید پاسخ دهد، باید کنش سریع انجام دهد و هزار باید دیگر؛ که این رفتارهای عجولانه، حساب نشده، بدون سناریو و ملاحظات مختلف موجب می شود پروژه انقلاب زمین خورد.

رییس پژوهشکده باقرالعلوم(ع خاطرنشان کرد: برخی نیز به اسم تدبیر و عقلانیت، وادادگی، ترس و انفعال خود را توجیه کرده و نام رفتارهای بدون هیچ واکنشی را تدبیر و صبر می گذارند؛ به تعبیر جبهه مقاومت باید دقت کرد بلکه میان تعبیر جبهه مقاومت و قتال فرق است و ما می گوییم جبهه مقاومت نه قتال.

وی ادامه داد: به امید خدا نوبت به جبهه قتال با کفار و فراهم کردن مقدمه ظهور نیز خواهد رسید اما قدم اول صبر و تشکیل جبهه مقاومت است که بسیار سخت تر خواهد بود؛ جبهه مقاومت اهل صبر می خواهد، اهل صبری که ایستادگی کند نه به هیجان آید و رفتار حساب نشده از آنها سرزند البته نه این که مماشات کند و به صورت تدریجی وارد پروژه دشمن شود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی اضافه کرد: برخی تا اتفاقی افتاد می گویند رییس جمهور باید استیضاح شود، شما می دانید در چه فرآیندی هستید؟ و به چه دلیل رهبرمعظم انقلاب صبر می کنند؛ از سال ۹۶ به دنبال استیضاح هستید و حضرت آقا نمی خواهد، که صبر می کند و دلیل آن برای ما مبهم است بلکه باید اهل صبر باشیم که بدانیم چه خبر است.

وی با بیان این که حاج قاسم براساس طرح راهبردی عملیات ها در کشورهای مختلف را پیش برده است، گفت: شهید سلیمانی کاملا حساب شده عمل می کرده است به این گونه که نه عقب نشینی می کنیم و نه حمله، بلکه صبر می کنیم تا ضربه را به جایی بزنیم که می خواهیم نه به جایی که حریف می خواهد بلکه حریف گاهی تله می گذارد و می خواهد ضربه را به جایی بزنید که او معین کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به وضعیت عراق گفت: امروزه همه در صحنه عراق مشاهده می کنیم که هر مداخله حساب نشده ای در این کشور مساوی است با این که مردم عراق از پشتیبانی این انقلاب و حرکت ارزشمندی که به برکت جمهوری اسلامی آغاز شده، ایالات متحده آمریکا را از خاک عراق خارج می کند، تبدیل به حرکت معکوسی شود؛ این صحنه بازیگران متعددی دارد که شما می توانید این بازیگران را نبینید و بگویید می زنیم و جلو می رویم، این گونه آیا واقعیت عراق روشن و بحران حل می شود؟.

وی ادامه داد: نه تنها باید بچه های حزب اللهی را نگه داشت بلکه برای نگه داشتن اهل مماشات نیز باید تلاش کرد؛ از آن فراتر، باید از میان نیروهای حریف نیز یارگیری و بازی را به نفع خودمان تمام کرد تا ایالات متحده آمریکا با بازی گران محدود، گوشه رینگ افتد نه این که شما با افراد محدود در گوشه رینگ قرار گیرید و ایالات متحده با نیروهای فراوان در صحنه باشد.

رییس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) قدرت نرم شهید سلیمانی را مهم ترین دلیل برای مقابله با بحران ها دانست و بیان کرد: شهید سلیمانی پیش از این که وارد پرونده های منطقه ای شود در سیستان و بلوچستان بود، منطقه ای که امروزه ما در آن با برادران سنی خود سازگاری نداریم و درگیر هستیم و امروز یا فردا درگیری ها بیشتر می شود.

وی ادامه داد: شما که مشاهده کرده اید حاج قاسم چه کارهایی انجام می دهد، باید مثل او عمل کنید در غیر این صور ت جریان تروریستی که خارج از سوی آمریکا حمایت نظامی  و از سوی عربستان حمایت معنوی می شود همه خاک تو را خواهد گرفت بنابراین باید یارگیری کرد و لازمه یارگیری این است که آرام و خارج از چارچوب های متعالی حرکت کرد؛ البته خط قرمزهایی وجود دارد و خارج از آن عمل نمی کنیم.

رییس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با بیان این که شهید سلیمانی نشان داد با صبر می توان آرمان های آسمان را روی زمین اجرا کرد، ادامه داد: بصر از صبر هم مهم تر است بلکه شکستن کمر شیطان کار ساده ای نیست و به محاسبه و برنامه ریزی نیاز دارد بنابراین فقط صبر فقط به معنای ایستادن و تماشاکردن نیست بلکه در عین حالی که می خواهید دشمن را شکست دهید باید هیجان را کنار گذاشت و محاسبه کرد روی زمین چگونه می توان این کار را انجام داد.

وی اضافه کرد: مشکل افراد لیبرال این است که از تدبیر سخن می گویند اما آن را روی زمین نشان نمی دهند؛ مگر حاج قاسم که کمر آمریکا را در عراق به زمین زد، آنهایی که پول خرج کردند، آبروی خود را بردند و با دادن کشته عراق را اشغال کردند با سلاح بود؟؛ از روزی که مدل معادلات حاج قاسم به عراق آمد برنده شدیم و افکار عمومی را به دست گرفتیم که به این کار، عملیات می گویند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با تأکید بر این که آمریکایی ها هر قدم را با محاسبه بر می دارند، ما نیز باید این گونه باشیم، اظهار کرد: شکست آمریکا و خارج کردن آن از منطقه بدون صبر پیش نمی رود البته با وادادگی، کوتاه آمدن از مقابله واقعی در میدان نیز کار پیش نمی رود؛ اگر حاج قاسم می خواست صبر کند تا آمریکایی ها کل عراق را بگیرند، وادادگی است نه صبر.

وی با تصریح بر این که ما بدنه انقلابی مشکل معرفتی داریم، گفت: ما حتی نمی دانیم رهبر معظم انقلاب از ما چه می خواهد و با چه مدلی می توانیم علم ولایت را بلند کنیم؛ حضرت آقا در ایام فتنه مرتب بیان می کرند بصیرت داشته باشید، اما بچه حزب اللهی ها زمانی این جمله را می شنیدند چه می کردند؟ می گفتند آقای عزیز به چه دلیل به آقای فلانی پیش از این که قضیه روشن شود تبریک گفته ای.

رییس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) اضافه کرد: همچنین بچه حزب اللهی ها بیان می کردند، حضرت آیت الله به چه دلیل نسبت به فتنه گران موضع گیری نمی کنید پس توهم با آنها هستی؛ بنده قبول دارم موضع آنها غلط بود و حزب اللهی هم نبودند و هیچ فردی از آنها دفاع نمی کند اما آیا این رفتار شما باعث شد شما یار بیشتری جذب کنید یا حریف؟ بلکه به گونه ای رفتار کردید برخی از نیروهای شما به سمت حریف رفتند.

وی افزود: می دانیم فرقه ای اشتباه دارند اما حتی با منافقین نباید چنین تعاملی داشت بلکه ما باید لشکر خود را گسترش دهیم و باید کاری کرد که جبهه حریف پاره پاره شود در غیر این صورت چگونه می خواهیم به دشمنان حمله کنیم چنانچه پیامبراکرم(ص) در جنگ احزاب آنچنان حرفه ای عمل کرد که اعتماد قبایل عرب را به دست آورد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی ادامه داد: اگر پیامبراکرم(ص)در جنگ بدر به اموالی که مردم حجاز دست ابوسفیان داده بودند حمله می کرد در تله تبلیغاتی طرف مقابل می افتادند اما ایشان به گونه ای دیگر عمل کردند و بحث به میدان خود حریف افتاد؛ ریشه فتنه نیز به پیش از فتنه بازگشت دارد زیرا آیا رفتار رییس جمهور وقت درست بود که کاری انجام دهد تا آقای هاشمی مقابل رهبر معظم انقلاب قرار گیرد؟.

وی افزود: ما شکی نداریم که پروژه آقای هاشمی پیش از زمان امام خمینی(ره) باز کردن راه ارتباط با آمریکا توسعه سرمایه داری و بسیاری از ابزارهای لیبرالی نیز به دست آقای هاشمی بوده، اما وی نفوذی دشمن نبوده است به همین دلیل امام خمینی(ره) وی را نگه داشت.

رییس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) اضافه کرد: آقای هاشمی دارای تفکری غلط برای اداره کشور بود که باید سعی کرد وی را در جبهه خودی نگه داشت و فتنه از زمانی شروع شد که وی را به گوشه رینگ بردیم؛ ما می گوییم فقط احترام را حفظ کنید و بعد خط حزب اللهی خود را جلو برید.

وی با طرح سوالی مبنی بر این که آیا جنس تعاملی که پیش از فتنه با آقای هاشمی آغاز شده بود همان تعاملی بود که رهبر معظم انقلاب با وی می داشت، گفت: حاج قاسم در جبهه خودی اگر می دید برای ظریف، جریان اصلاح طلب، آقای هاشمی و جریان وابسته به هاشمی تره خورد می کرد به دلیل این بود که بتواند پروژه بین الملی را پیش برد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی افزود: چه کسی شک دارد فشارهایی که آمریکا به ما می آورد، یا فشارهایی که جریان اصلاح طلب می آورند تا آنها به ما فشار آورند به خاطر پروزه منطقه ای و درگیری با اسرائیل نیست؟ به صورت طبیعی حاج قاسم باید در منظر طرفداران برجام، به دلیل انجام دادن پروژه ای که آنها بر ضدش بودند، منفور باشد اما شهید سلیمانی همچنان برای آنها ابهت و احترام دار.

وی اضافه کرد: البته برخی از این آقایان اگر ابهت و حرمت شهیدسلیمانی در افکار عمومی نبود احترام وی را حفظ نمی کردند اما چه شد حتی حاج قاسم در چشم این افراد هم حرمت پیدا کرد؟ به دلیل این که اهل صبر است و ما چنین افرادی را کم داریم که امیدواریم خدا روزی همه کند تا بتوانیم تا با به دست آوردن بصیرت و صبر در راه جهاد وشهادت قرار گیریم که اگر لازم شد گلوله یا موشک بزنیم تعلل نکنیم یا به صورت مستقیم با آمریکا بجنگیم نترسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha