چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام غریب رضا

حوزه/ حجت الاسلام غریب رضا گفت: حاج قاسم مانند امام حسین(ع) همه افراد با مذاهب و سلایق مختلف را به خود جذب می کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در اولین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، کنگره جهانی محبان اهل بیت(ع) اقدام به برگزاری سلسله جلسات مکتب حاج قاسم نمود. در این وبینار حجت الاسلام غریب رضا، دبیر علمی این کنگره به بیان ویژگی های شخصیتی شهید سلیمانی و بیان خاطراتی ناب از ایشان پرداخت.

حجت الاسلام حمیدرضا غریب رضا با اشاره به آیه ۴۰ سوره حج موضوع بحث خود را «نگاه حاج قاسم سلیمانی به پیروان ادیان و مذاهب» خواند و گفت: خداوند در این آیه بیان می کند اگر برخی انسان ها که شر انسان های دیگر را دفع می کنند، نبودند، انسان های شرور کلیساها، مساجد و هرجایی که انسان ها عبادت می کردند را از بین می بردند.

وی ادامه داد: سال های فراوانی این سؤال در ذهن من بود که به چه دلیل انسان هایی دست به تخریب مساجد و عبادت گاه ها می زنند یا این که چگونه می توانند چنین کارهایی انجام دهند، تا این که مشاهده کردیم گروهی در دنیا به وجود آمده که خانه های خدا را تخریب می کنند و انسان هایی را که در مقابل قبله نماز می خواندند و زکات می پرداختند را از دین اسلام خارج می کردند و نه تنها به مساجد بلکه به کلیساها نیز رحم نمی کردند.

دبیر علمی کنگره محبان اهل بیت(ع)افزود: از طرف دیگر انسان هایی آمدند که جدای از مسلمان بودن، تلاش می کنند محل عبادت خدا در زمین از بین نرود هرچند که برای دین اسلام نباشد؛ نگاهی که حاج قاسم سلیمانی، ابو مهندی المهندس، سید حسن نصرالله و سایر رهبران مقاومت به دین و انسان دارند نه تنها نگاهی تکفیری نیست بلکه در تقابل با خط تکفیر است.

وی با طرح سؤالی مبنی بر این که آیا نگاه حاج قاسم سلیمانی که از افراد دارای نگاه دینی مختلف دفاع می کند، نگاه پلورالیسیمی است، افزود: شهید سلیمانی از منظر مبانی دینی، یک شیعه انقلابی بود و اگر به وصیت نامه وی نگاه کنید، عقاید تشیع را به صورت شفاف بیان می کند.

حجت الاسلام غریب رضا اضافه کرد: اما این عقیده شهید سلیمانی موجب نمی شود، در عرصه اجتماعی همچنین رهبری خط مقاومت، عقیده شخصی خود را غلبه دهد و انسان ها را چند پاره کند به عبارت دیگر زمانی که قرار است از انسان دفاع کند، این نگاه دینی نه تنها مانع انجام وظیفه انسانی نمی شود بلکه آن را حمایت می کند.

وی با بیان این که گرایش انسانی شهید سلیمانی برخاسته از روح عاشورا است، تبیین کرد: چنانچه عاشورای امام حسین(ع) به قدری زیبا است که افرادی از همه ادیان همانند وهب مسیحی را به خیمه خود جذب می کند، نگاه شهید سلیمانی نیز نگاهی عاشورایی است.

دبیر علمی کنگره محبان اهل بیت(ع)خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی با علمای مختلفی ارتباط داشت چنانچه در مراسم ترحیمی که پس از انتشار خبر شهادت شهید سلیمانی در سفارت ایران در سوریه برگزار شد شخصیت هایی از ادیان و مذاهب مختلف در این مراسم حضور داشتند.

وی ادامه داد: شیخ بدرالدین حسون از شخصیت های حاضر در این مراسم پس از سخنرانی به بیان خاطره ای از شهید سلیمانی پرداخت و گفت «نخستین مرتبه شهید سلیمانی را در هواپیما دیدم که وی نزد من آمد و خود را معرفی کرد؛ زمانی متوجه شدم فرمانده سپاه قدس است سؤال کردم در حمایت از گروه های جهادی برای آزاد سازی قدس به کجا رسیده اید؟ گفت تا خود غزه رفته ایم و برای آنها سلاح برده ایم».

حجت الاسلام غریب رضا در بخش دیگری از سخنان خود به بیان خاطره ای از بدرالدین حسون پرداخت و گفت: بدرالدین حسون می گوید«شهید سلیمانی تماس گرفت و گفت می خواهم یک مرتبه نیمه شب به منزل شما بیایم که نهایتا ساعت دو نصف شب درب خانه ما را زد و گفت می خواهم در خانه شما نماز شب بخوانم»؛ این روحیه شهید سلیمانی در مواجهه با علمای اهل سنت است.

وی اضافه کرد: حاج قاسم همان گونه که به شیعیان رسیدگی می کرد از علمای اهل سنت، علمایی که می توانستند در مقابل جبهه تکفیری و آمریکا بایستند، حمایت و پشتیبانی می کرد و حتی از علمای ادیان دیگر.

دبیر علمی کنگره محبان اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: در یکی از کنفرانس های وحدت اسلامی شهید سلیمانی را از نزدیک دیدم که شخصا حضور پیدا کرده بود تا با برخی علما و شخصیت‌های مهمان کنفرانس دیدار کند. پس از آن دیدار در رصدهای خبری کنفرانس وحدت مشاهده کردم علیه وی خبرسازی کرده اند و دست به تخریب وی زده اند؛ شهید سلیمانی از حضور بزرگان در ایران برای تقویت جبهه مقاومت بهره برداری می کرد و با علمای مختلف ارتباط داشت.

حاج قاسم در جلسه‌ مقدماتی کنفرانس بیداری اسلامی و جوانان شخصا حضور پیدا کرد و خطاب به جوانان ایرانی که می‌خواستند با جوانان کشورهای دیگر ارتباط فکری و فرهنگی بگیرند گفت: هدف جمهوری اسلامی در کنفرانس بیداری اسلامی تغییر عقیده‌ مذهبی جوانان و شیعه کردن آنان نیست ما به دنبال این هستیم که جوانان شرکت کننده در این کنفرانس در محور مقاومت تثبیت و ثابت قدم شوند و به دنبال این نیستیم که عقیده کسی را تغییر دهیم.

دبیر علمی کنگره محبان اهل بیت(ع) عنوان کرد: امروزه برخی بیان می کنند جمهوری اسلامی دوست دارد مخاطبان خودش را شیعه کند و روی این مساله جنگ روانی بسیار سنگینی علیه ایران در رسانه‌های عربی و غربی به راه انداخته‌اند.

پاسخ ما چیست؟ راهبرد جمهوری اسلامی درجهان اسلام بسیار روشن و شفاف است. ما به دنبال تشکیل امت واحده و گسترش هسته‌های مقاومت در جهان علیه دشمن مشترک  امت اسلامی هستیم. استراتژی جمهوری اسلامی دعوت مذهبی نیست .

البته ما به آزادی عقیده مذهبی اعتقاد داریم یعنی اگر فردی با مطالعه و تحقیق مذهبی را انتخاب کرد هیچ کس حق ندارد او را مورد پرسش و تفتیش عقیده قرار دهد یا آزادی‌های او را سلب کند.

وی افزود: به این نکته هم به خوبی التفات داریم که مباحث مذهبی اختلافی بسیار دقیق و حساس است و اگر در جامعه بی حساب و کتاب و بدون روش اخلاقی و انسانی و اسلامی مطرح شود ما را به جنگ مذهبی می کشاند

بنابراین دو عرصه روشن و شفاف وجود دارد:

۱. راهبرد و سیاست کلان جمهوری اسلامی در عرصه امت اسلامی که راهبرد روشن ما وحدت اسلامی و مقاومت است.

۲ عرصه گفتگوی مذاهب اسلامی که وظیفه عالمان دینی خودساخته و متخلق به اخلاق اسلامی است که امری تخصصی و علمی است و در جای خود باید به بهترین شیوه و حساب شده انجام شود. در عرصه عموم مردم علاوه بر اعتراف به مبنای آزادی عقیده مذهبی و عدم پذیرش فشارهای امنیتی و رسانه ای بر پیروان مذاهب اسلامی، معتقدیم مباحث اختلافی مذهبی نباید ابزار اختلاف و جنگ و دلخوری در سطح توده‌ها گردد که در این صورت حتما موجهای اجتماعی خطرناک تفرقه به جنگ مذهبی خواهد انجامید.

حجت الاسلام غریب رضا ادامه داد: فردی نمی تواند شهیدسلیمانی را به تنازل از عقاید شیعه محکوم کند اما درعین حال به وحدت اسلامی معتقد بود؛ به عنوان مثال پس ازمدتی واقعیت جریانی که در عراق و سوریه خود را به اهل تسنن منتسب می کند و بسیاری را نیز فریب داده است، روشن می شود بنابراین نگاه ها نیز تغییر می کنند که اینجا بزنگاه است.

وی اضافه کرد: امروزه اگر در مناطقی همانند حلب که دو سوم آن اشغال شده بود قدم زنیم به قدری عملکرد شهید سلیمانی یا فرماندهان و نیروهای نظامی تحت فرمان وی مناسب بوده است که نه تنها ذهنیت های منفی در آن مناطق اعم از ایران هراسی، شیعه هراسی یا غارت اموال از سوی نیروهای مقاومت وجود ندارد، بلکه حاج قاسم را تقدیس می کردند که این دستاورد نگاه حاج قاسم به ادیان و مذاهب دیگر است.

حجت الاسلام غریب رضا با اشاره به خاطره ای از سیدشفیع از فرماندهان ایرانی در سوریه گفت: وی به قدری مناسب فعالیت کرده است که مردم حلب وی را تقدیس می کردند به عنوان مثال فردی می گوید در بازدیدی که از منطقه داشتیم پیرزنی متوجه می شود سیدشفیع در ماشین است بنابراین پارچه ای آورده و خاک آن ماشین را به عنوان تبرک برمی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha