شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شهید سلیمانی سیاستمدار و انقلابی بصیر

حوزه/ بررسی ها نشان می دهد در میان نویسندگانی که به بررسی چهره شهید سلیمانی پرداخته اند، نویسندگانی از داخل کشور مشاهده نمی شوند و غیبت ما در این حوزه بسیار مشهود است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکترامین پورحسین، در دومین شب از سلسله وبینارهای مکتب حاج قاسم با موضوع «بازنمایی تصویر سردار شهید سلیمانی در آثار مکتوب بین الملل، تحلیل آثار منتشر شده انگلیسی درباره حاج قاسم سلیمانی» به بیان نظرات خود پرداخت.

عضو شورای علمی جشنواره ترجمان فتح با اشاره به گزارشی از بازنمایی سردار سلیمانی در فضای مکتوب گفت: در حوزه زبان انگلیسی پیش از شهادت سردار سلیمانی و پس از شهادت وی نزدیک به شصت یادداشت مطبوعاتی به بررسی چهره سردار سلیمانی پرداخته اند و چهار مقاله آکادمیک و سه کتاب در زمینه معرفی وی نیز نوشته شده است.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد در میان نویسندگانی که به بررسی چهره شهید سلیمانی پرداخته اند، نویسندگانی از داخل کشور مشاهده نمی شوند و غیبت ما در این حوزه بسیار مشهود است.

استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در میان تولیدات انجام شده به جز اندک یاداداشت ها که نگاه منصفانه ای به موضوع شهید سلیمانی داشته اند، باقی تولیدات سازوکار تقبیح گر یا تقلیل گرا داشته اند یعنی چهره شهید سلیمانی و اندیشه وی را تقبیح و از واژه های توریست، فرصت طلب و بازیگر صحنه قدرت استفاده می کنند که در بهترین حالت فعالیت های وی در مقابل داعش را می پذیرند اما فعالیت های شهید سلیمانی را در بازی قدرت فرقه ای تعریف می کنند.

وی با طرح سؤالی مبنی بر این که غیبت ما در فضای بین الملل چه مشکلی ایجاد می کند، گفت: صبر کردن برای این که مشاهده کنیم چگونه ما و سردار سلیمانی تعریف می کنند، صبر ناکامی است بلکه در این تعاریف، اغلب مغرضانه و بعضا جاهلانه، تصویری مخدوش نشان می دهند که ضررهای لحظه ای نیز می تواند داشته باشد چنانچه برخی تحلیل گران بر این باورند با استفاده از فضای رسانه ای به وجود آمده پیش از شهید سلیمانی، ترور وی را در چشم بسیاری موجه نشان داده است.

عضو شورای عالی جشنواره ترجمان فتح ادامه داد: در راستای فضای تقبیح گر، نیوزویک در یادداشتی از استاد دانشگاه هاروارد ترور سردار سلیمانی و فخری زاده را بسیار موجه تر از کشتن بن لادن دانسته است که غیبت و عدم حضور ما این فضای تحریف را باز می کند.

پورحسین با اشاره به ظرفیت های سردار سلیمانی، گفت: زمانی که فرصت و فضای تعریف را به دیگران می دهیم، هیچ زمانی به ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی نخواهند پرداخت همانند رویکردی که ایشان با اقوام و مذاهب دیگر داشتند.

وی ادامه داد: بسیاری از مسیحیان مورد حمایت سردار سلیمانی قرار داشتند و از حضور امنیت آور وی استفاده کرده اند که ظرفیت بزرگی است و نمی توان توقع داشت خارجی ها این موارد را بیان کنند اما عدم حضور ما بیان این موارد را منتفی می کند.

عضو شورای علمی جشنواره ترجمان فتح با انتقاد از کم کاری در زمینه معرفی شخصیت شهید سلیمانی اظهار کرد: شهید سلیمانی چند سال پیش از شهادتش به صورت عمومی بروز کرده است و یک سال پس از شهادت نیز معرفی وی از موضوعات داغ روز بوده است اما به چه دلیل در فضای بین الملل در زمینه معرفی وی تولیدات اندکی داشته ایم.

وی ادامه داد: با تقسیم کردن فضای بین الملل به تولید و توزیع، ریشه مشکلات را متوجه خواهیم شد زیرا اگر بخواهیم تولید مؤثر در فضای بین المللی داشته باشیم، نخستین وسیله، شناخت است یعنی باید جامعه هدف اعم از سلیقه، هنجارها و ناهنجارهای آنها را بشناسیم که با این شناخت می توان نوع کار را نیز معین کرد.

استاددانشگاه با بیان این که در فضای داخلی برای شناخت فضای بین الملل کم بها داده می شود، ادامه داد: هم به شناخت فضای بین الملل کم اهمیت داده می شود و هم سازوکار آن وجود ندارد در حالی که اولین گام برای حضور در فضای بین الملل همراه با فتح قله فرهنگی، اصلاح ساختاری و شناختی جامعه هدف است.

وی خاطرنشان کرد: شناخت، در گام دوم اولویت ها را مشخص می کند که نیروی تولیدگری باید این اولویت را به محصول تبدیل کند؛ در ایران ظرفیت های آموزشی و نیروهای انسانی مناسبی وجود دارد اما با بررسی های صورت گرفته بسیاری از نهادهای آموزشی، در راستای هدف بازنمایی شخصیت های فرهنگی حرکت نمی کنند، بنابراین نیروی تربیت شده برای تولیدات فضای بین الملل کم است.

عضو شورای علمی جشنواره ترجمان فتح با تصریح بر این که ساختار آموزشی، تعریف از سردار سلیمانی و دیگر شخصیت های مهم را باید به رسمیت بشناسد، عنوان کرد: اگر چنین کاری به رسمیت شناخته شود بخشی از توان آموزشی در این راستا ذخیره و خرج خواهد شد در نتیجه به تربیت نیروی با کیفت و افرادی که زبان بین الملل می شناسند را تربیت خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha