جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سردار حاج قاسم سلیمانی

حوزه/کتاب سلیمانی عزیز، نخستین کتابی است که پس از شهادت وی چاپ شده و در این مدت به چاپ ۳۱ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پژوهشگر نهضت ترجمه پژوهشکده شهید صدر با بیان این که یادداشت های مربوط به شهید سلیمانی به دوبخش پیش از شهادت و پس از شهادت تقسیم می شود، گفت: کتاب های منتشر شده پیش از شهادت شهید سلیمانی ۱۲ و پس از شهادت، بالای ۲۵ عنوان است که تمامی آنها دارای رویکردهای متفاوتی هستند.

حجت الاسلام مرتضوی نیا ادامه داد: از کتاب های منتشر شده پیش از شهادت می توان به، حاج قاسم از سری کتاب های یاران ناب، سربازان سردار؛ شجاعت ها و رشادت های سردار حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم، سردار همیشه قهرمان همچنین برادر قاسم: جستاری در اندیشه‌های راهبردی حاج قاسم سلیمانی در حوزه ولایت، انقلاب، دفاع‌مقدس، شهادت، مدافعان‌حرم، فرهنگ و هنر اشاره کرد.

وی ادامه داد: توافق سلیمانی ـ پوتین: امکان‌سنجی روابط راهبردی ایران و روسیه، هجوم به تهاجم و نبرد سید جابر از جمله کتاب های مربوط به شهید سلیمانی است که پیش از شهادت منتشر شده است.

پژوهشگر نهضت ترجمه پژوهشکده شهید صدر در ادامه به عناوین کتاب های نوشته شده در زمینه شهید سلیمانی در دوران پس از شهادت وی اشاره کرد و گفت: انتشار کتاب ها پس از شهادت شهید سلیمانی با تغییر نگرش رو به رو شده اند زیرا در کتاب های منتشر شده پیش از شهادت به خاطرات پرداخته شده اما پس از شهادت بر روی اندیشه های حاج قاسم متمرکز شده اند.

حجت الاسلام مرتضوی نیا ادامه داد: کتاب سلیمانی عزیز، نخستین کتابی است که پس از شهادت وی چاپ شده و در این مدت به چاپ ۳۱ رسیده است؛ ذوالفقار؛ برش‌هایی از خاطرات شفاهی حاج قاسم سلیمانی، بیایید اینگونه باشیم، من قاسم سلیمانی هستم، سرباز ولایت، شاخص های مکتب شهید سلیمانی، عقل سرخ: یادنامه علوم اجتماعی ایران برای حاج قاسم سلیمانی و جهان پس از شهادتش، از دیگر کتاب های منتشر شده پس از شهادت شهید سلیمانی است.

وی با نگاه انتقادی به تولیدات مکتوب فارسی در زمینه معرفی حاج قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: پس از شهادت شهید سلیمانی نزدیک به ۳۰ عنوان برای معرفی وی نوشته شده که تلاش کرده اند مکتب و اندیشه حاج قاسم را به قلم آورند اما با مطلوب فاصله دارند.

پژوهشگر نهضت ترجمه پژوهشکده شهید صدر، با تصریح بر این که لازمه ارائه مکتب مطلوب توجه به کیفیت است نه کمیت، ادامه داد: این که گفته می شود در یک سال صد عنوان کتاب چاپ شده کار خوبی است اما منجر به وضعیت مطلوب نخواهد شد.

وی ادامه داد: خروجی انتشار کتب بسیار مهم است؛ آیا می توان گفت در این یک سال، جریان فکری مثبتی در میان نسل جوان ایجاد شده است یا خیر؟ که باید بررسی شود گرچه به صورت قطعی چنین اتفاقی رخ نداده است.

حجت الاسلام مرتضوی نیا خاطرنشان کرد: بشر در زندگی به دنبال الگو است زیرا داشتن الگو هزینه تجربه را کاهش می دهد از سوی دیگر مشاهده کردیم نسل جوان ما با هر عقیده، فکر و پوششی در تشییع پیکر شهیدسلیمانی شرکت کرد اما ما به عنوان بزرگتر جامعه چه مقدار از این ظرفیت پیش آمده استفاده کردیم و خوراک علمی و الگو در اختیار این نسل جوان قرار داده ایم.

وی ادامه داد: حاج قاسم فرصتی برای معرفی الگوی شخصیتی به جوانان است که نویسندگان می توانند به این سمت حرکت کنند؛ در حال حاضر همه حاج قاسم را قهرمان می دادند اما تمامی ابعاد وی معرفی نشده است و زمانی که چنین اتفاقی رخ دهد، می توان گفت مکتب سلیمانی را به جامعه ارائه داده ایم.

عضو نهضت ترجمه پژوهشکده شهیدصدر، شهید سلیمانی را الگویی برای تمام افشار جامعه خواند و افزود: این که همسر و فرزندان حاج قاسم می پذیرند روزها و ماه ها پدر و همسر را در کنار خود نداشته باشند، می تواند به عنوان یک الگو به همسران شیعه ارائه شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کتاب های منشر شده در زمینه شهیدسلیمانی بیشتر به کلیات اعم از ولایت مداری، شجاعت و استقامت پرداخته اند در حالی که باید به این پرداخت به چه دلیل حاج قاسم ولایت مدار بود؟ به چه دلیل در دل ها جا گرفت؟ یا سوالات دیگر را مطرح کرده و پاسخ داده شوند که در این صورت به سمت ساخت الگو حرکت خواهیم کرد و اگر چنین کاری صورت نگیرد شاهد جریان سازی نخواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha