شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مرکز نور

حوزه/ حجت الاسلام ترکاشوند، مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی مذاهب اسلامی و تعدادی از مدیران ارشد این مؤسسه ضمن بازدید از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و مرکز داده نور علاوه بر آشنایی با فعالیت‌ها و تولیدات مختلف نرم‌افزاری نور، در جلسه‌ای با حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین بهرامی رئیس مرکز، دیدار و گفتگو کردند.

به گزارشخبرگزاری حوزه، حجت الاسلام ترکاشوند، مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی مذاهب اسلامی و تعدادی از مدیران ارشد این مؤسسه ضمن بازدید از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و مرکز داده نور علاوه بر آشنایی با فعالیت‌ها و تولیدات مختلف نرم‌افزاری نور، در جلسه‌ای با حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین بهرامی رئیس مرکز، دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین بهرامی رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ضمن تشریح اهداف تأسیس مرکز نور، به توضیح نحوه تولید محتواهای دیجیتال در مرکز پرداخت و گفت: چرخه دقیق تولید محصولات نور و ویژگی‌های فنی و پژوهشی آن، باعث اتقان و اعتماد بالای کاربران به این محصولات شده و نوعی مرجعیت برای مرکز نور ایجاد کرده است.

وی به دستاوردهای ارزشمند مرکز نور طی سه دهه گذشته اشاره کرد و در اختیار داشتن نسخه دیجیتال تمامی متون علوم اسلامی در موضوعات مختلف و غنی‌سازی و فرآوری این متون و عرضه آنها در قالب صدها نرم‌افزار و ده‌ها پایگاه محتوایی اینترنتی، ایجاد بانک محتوایی مجلات مختلف علوم اسلامی و انسانی در پایگاه نورمگز را از جمله این دستاوردها برشمرد.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی همچنین پیش‌گامی در داده‌کاوی هوشمند و استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بیش از ۳۰ محصول و عرضه برون خط و برخط آنها، ارتباط و تعامل با طیف وسیعی از مخاطبان و کاربران محصولات نور در داخل و خارج کشور از دیگر دستاوردهای ارزشمند نور دانست که منجر به تحول‌آفرینی در مسیر پژوهش‌های حوزوی و دانشگاهی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به ظرفیت بالای علمی نیروی انسانی متخصص و پرورش یافته در گرایش‌های مختلف مؤسسه آموزشی و پژوهشی مذاهب اسلامی، پیشنهاد همکاری علمی و پژوهشی جهت غنی‌سازی برخی پایگاه‌های محتوایی مرکز مانند ویکی نور و... را به مدیران این مجموعه ارائه داد و با تأکید بر رسالت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و ایجاد زیر ساخت‌های لازم، بیان کرد: مرکز آمادگی ارائه انواع خدمات پژوهشی و فنی به مراکز و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی داخل و خارج کشور از جمله مؤسسه آموزشی و پژوهشی مذاهب اسلامی را دارد و امید است همکاری مرکز نور و مؤسسه مذاهب اسلامی گسترده و نتیجه‌بخش باشد.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام ترکاشوند مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی مذاهب اسلامی ضمن تسلیت ایام فاطمیه سلام الله علیها و رحلت غمبار علامه مصباح یزدی رحمه الله، از برگزاری این جلسه و بازدید از مرکز نور ابراز خرسندی نمود و بیان کرد: این جلسه فرصتی است که از شما و مجموعه نور بابت تولیدات ارزشمند و بسترسازی برای پژوهش‌های هدفمند، تشکر کنیم و دست مریزاد بگوییم. مرکز فاخر نور آبرویی برای حوزه علمیه و مایه مباهات است.

حجت الاسلام ترکاشوند سپس به معرفی مؤسسه آموزشی و پژوهشی مذاهب اسلامی پرداخت و بیان کرد این مؤسسه سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را با هدف پشتیبانی علمی دفتر مقام معظم رهبری مد ظله العالی در حوزه آموزش و پژوهش اهل سنت، آغاز کرده است و تاکنون صدها نفر از دانش‌پژوهان حوزوی پس از سپری کردن دوره‌های مختلف آموزشی و پژوهشی در سطح ۳ و ۴ از این مؤسسه فارغ التحصیل شده‌اند و در مراکز مختلف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی حوزوی و دانشگاهی، مشغول خدمت هستند.

مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی مذاهب اسلامی افزود: متأسفانه در بدنه عمومی حوزه علمیه، پژوهش و کارهای پژوهشی جایگاه ندارد و اهتمامی به آن نیست و آنچنان که باید از تولیدات پژوهشی نور استفاده نمی‌شود و امیدواریم با همکاری‌های علمی بین مراکز و مؤسسات مختلف علمی و پژوهشی از جمله مؤسسه مذاهب اسلامی و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی شاهد اهتمام جدی حوزویان به امر پژوهش باشیم و ما به سهم خود در مؤسسه آموزشی و پژوهشی مذاهب اسلامی با علاقه فراوان آماده همکاری‌های علمی با مرکز نور هستیم.

گفتنی است، در این جلسه حجج اسلام براتی معاون فرهنگی، حسینی معاون اداری و مالی، روستایی معاون پژوهش، حسینی معاون آموزش، لطفی‌مقدم متخصص منبع‌شناسی اهل سنت مؤسسه مذاهب اسلامی و آقایان دکتر نیکنام معاون فنی، قربانی معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی حضور داشتند و به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha