جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ حجت الاسلام شریفی در وبینار طلاب بیرجند گفت: وظیفه شناسی و تکلیف محوری آیت الله مصباح در زمینه علم اخلاق بسیار قابل مشاهده است. ایشان با طرح مباحث اخلاقی به صورت منظم، فلسفه اخلاق را به عنوان علم معرفی و تدوین کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، نشست علمی «خدمات پژوهشی آیت الله مصباح در حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق» با سخنرانی حجت الاسلام احمدحسین شریفی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند به صورت وبیناری در این مدرسه برگزار شد.

 حجت الاسلام شریفی در ابتدای نشست با بیان تفاوت ولایت مداری و ولایت گریزی، وجه مشترک آیت الله مصباح، سردار سلیمانی و محسن فخری زاده را ولایت مداری و ولایت گستری دانست.

وی در ادامه به معرفی شخصیت آیت الله مصباح پرداخت و گفت: تکلیف گرایی و وظیفه گرایی کلید شخصیت علامه بود و دلیل انتخاب این کلید واژه، ولایت گستری ایشان است، به گونه ای که با اجرای طرح ولایت برای اساتید و دانشجویان این اعتقاد را به نمایش گذاشته است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: آیت الله مصباح با وجود کرسی دروس اصلی حوزه علمیه در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ و نگارش چندین کتاب در همان سال ها، با سفر به کشورهای مختلف، مناظره های علمی در دانشگاه های جهان و شناسایی نیازهای حوزه علمیه و جهان اسلام، برای شناخت وظیفه تلاش و کوشش بسیار کرد و به دنبال آن با انجام فعالیت های مهم آموزشی و پژوهشی جهت انجام تکلیف و تربیت شاگردان خصوصا در علم اخلاق کمک های بسیاری به حوزه های علمیه جهان اسلام کرد.

وی با بهره گیری از توصیف مقام معظم رهبری نسبت به شخصیت آیت الله مصباح یزدی، به فعالیت های مهم ایشان در علم فلسفه، فقه و سیاست اشاره کرد که نتیجه سال ها شاگردی محضر امام(ره)، علامه طباطبایی، آیت الله بهجت و شهید مطهری بود.

حجت الاسلام شریفی اظهار کرد: وظیفه شناسی و تکلیف محوری آیت الله مصباح در زمینه علم اخلاق بسیار قابل مشاهده است. ایشان با طرح مباحث اخلاقی به صورت منظم، فلسفه اخلاق را به عنوان علم معرفی و تدوین کرد. در ادامه با معین کردن، غایت شناسی علم اخلاق که همان قرب الهی است، علم اخلاق را به معنای واقعی اسلامی کرد . سپس هرکدام از فضیلت ها و رذایل اخلاقی را به (فردی، الهی، اجتماعی و زیست محیطی) و هر یک را به (بینشی، گرایشی و کنشی) تقسیم و با این فعالیت علم اخلاق اسلامی را قرآنی کرد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمین(ره) اضافه کرد: ایشان برای تربیت مجتهد در زمینه اخلاق، مدرسه علمیه رشد را تاسیس کرد. سطح دروس اخلاق در این مدرسه با چشم انداز ۱۲ ساله تعریف شده است که طلاب هر روز یک جلسه درس اخلاق خواهند داشت.

شریفی، نگارش دائرة‌المعارف علوم عقلی، فلسفه اسلامی و فلسفه اخلاق را از دیگر فعالیت های های آیت الله مصباح یزدی بر شمرد و به دغدغه های مهم علامه از جمله تدوین مکتب اخلاقی اسلام و پیاده سازی بیانیه گام دوم خصوصا توصیه اخلاق و معنویت اشاره کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha