شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام احمد حسین شریفی

حوزه/ استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: آیت الله مصباح پدر الهیات کاربردی در عصر جدید و یک فیلسوف و عالم اخلاق است که بعید است کسی از نظرکمی و کیفی مانند ایشان در عرصه دانش اخلاق سخن گفته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی در مراسم نکوداشت جایگاه و مقام علمی استاد علامه آیت الله مصباح یزدی که در شب اول با عنوان معرفت شناسی- کلام اسلامی که به صورت مجازی برگزار شد به دستاوردها و جایگاه ایشان در عرصه دانش معاصر ایشان اشاره کرد و  با بیان اینکه شخصیت های بزرگ از جنبه های مختلف قابل شناسایی هستند اظهار داشت: آیت الله مصباح را می شود از منظرهای گوناگون مورد شناسایی قرار داد. ایشان پدر الهیات کاربردی در عصر جدید و یک فیلسوف و عالم اخلاق است که بعید است کسی  از نظرکمی و کیفی مانند ایشان در عرصه دانش اخلاق سخن گفته باشد.

استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به جنبه فلسفی ایشان تاکید کرد: برجسته ترین ویژگی ایشان فلسفه ورزی ایشان بود، مخالفان فکری ایشان هم معتقد هستند که ایشان یک فیلسوف طراز اول بود و کسانی که جنبه های سیاسی و اجتماعی ایشان را قبول ندارند هم به این امر اذعان می کنند.

وی با اشاره به الهیات شفا که سخت ترین متن فلسفی است تاکید کرد: آیت الله مصباح شیفته و عاشق علامه طباطبایی و یک فلسفه ورز و یک فلسفه دان طراز اول بود.

حجت الاسلام و المسلمین شریفی ادامه داد: ایشان یک نظام استوار بر مبنای فلسفه اسلامی عرضه کرد و افزون بر این یکی دیگر از خدمات ایشان به فلسفه پرورش شاگردان بود و با این کار یک خدمت آموزشی و ترویجی به فلسفه اسلامی کردند که پیش از آن سابقه نداشت.

استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه کار بزرگ دوراندیشانه ایشان در حوزه فلسفه و فلسفه آموزی کردند تاسیس دایره المعارف علوم عقلی اسلامی است، تاکید کرد: بزرگترین خدمت آیت الله مصباح در حوزه معرفی و علمی به فلسفه اسلامی امتداد بخشی به فلسفه است و این بزرگترین کار علمی ایشان است.

وی با اشاره به تعریف معرفت شناسی به عنوان یک علم جدا توسط ایشان گفت: هستی شناسی و انسان شناسی در کلام سنتی ما کمتر پرداخته شده بود اما ایشان در این منظومه و با این نو نگاه بیشتر به آن پرداختند.

313/61پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha