جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست مدرسه الزهرا یزد خانم یوسفی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران استان یزد در مراسم مجازی ایام فاطمیه در مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) یزد که با عنوان «مادران فاطمی» برگزار شد گفت: قصه گویی و بازی، موجب احساس امنیت در کودکان می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد؛ خانم  فاطمه یوسفی در نشست «مادران فاطمی» آموزش نکات معرفتی در ایام مذهبی مانند فاطمیه، محرم و رمضان را توفیق بهره گیری از دریای معارف اهل بیت(علیهم السلام) دانست و افزود: هر فرد، به اندازه تلاش و ظرفیت خود، به این معارف ناب، دستیابی پیدا می کند.

کارشناس مذهبی در ادامه مباحث تربیتی و اخلاقی، تهدیدها را موجب ناامنی خاطر فرزند ذکر کرد و افزود: با درک ناامنی، کودک احساس تنهایی می کند در نتیجه اعتماد به نفس و جرأت مندیِ او کاهش می یابد.

استاد حوزه خواهران ادامه داد: در دو حالتِ قصه گویی و بازی، کودکان احساس امنیت دارند، چون یک میدان نامحدود امن در اختیار کودک است و در تخیّل خود، بهترین چیزها را تصور می کند بنابراین مادران فاطمی با تأسی به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) ، باید از قصه گویی و بازی با کودکان غافل نشوند.

یوسفی، نگرانی از تنها شدن را یکی از عوامل دیگر احساس ناامنی در کودکان برشمرد و تأکید کرد: مادران شاغل یا غیرشاغل قبل از جدایی از فرزند باید با او خداحافظی کنند و پنهانی از منزل خارج نشوند زیرا تا زمان بازگشت مادر، نگرانی در روح و ذهن کودک پرورش پیدا می کند.

کارشناس مذهبی پیشنهاد داد:  برای افزایش احساس امنیّتِ کودکان در مواقعِ دوری از والدین، در قالب بازی هایی همچون قایم باشک  به آن ها آموزش داده شود که هر نبودنی، بودنی را در پی دارد بنابراین او نباید احساس نگرانی از عدم حضور والدین داشته باشد.

وی، آرام سخن گفتن با کودک، درخواست یک کار مشخص و شفاف صحبت کردن را موجب اثرگذاری کلام والدین عنوان کرد و افزود: آرامش در سخن گفتن سبب می شود کودک، مفهوم کلام را درک کند و او نیز با صدای مادر آرام گیرد.

مشاور حوزه خواهران در تشریح مباحث گفت: انجام چند کار در یک زمان از توان کودک خارج است هرچند از نظر بزرگترها، کارهای واگذار شده بسیار کوچک و آسان باشد؛ همین طور سخن گفتن با او به صورت کلّی و عدم شفاف سازی، کودک را دچار سرگردانی میکند  پس حتی رفتار مورد تشویق و تنبیه هم باید مشخص تا رفتارهای خوب تداوم یابد.

 یوسفی، مراقبت بیش از حد کودکان را نیز از عوامل ناامنی خاطر ذکر  و تأکید کرد: حمایت دائمی از بچه ها به خاطر کمبودها و عقده های کودکیِ خود، موجب از بین رفتن ارتباط گیری مؤثر یا احساس آزادیِ زیاد در بزرگسالی خواهد شد که این دو آسیب جدّی در جامعه برایش خطرناک است.

وی، مادران را به خلاقیّت در نحوه ی مدیریت امور فرزندان ترغیب و خاطرنشان کرد: مادر خلّاق، در موقعیت های مختلف، با همدلی و همدردی، از محبّت و حمایت افراطی نیز پرهیز می کند به عنوان نمونه مادر غیرخلّاق، خودش دهان کثیف کودک را تمیز می کند امّا مادر خلّاق دستمال به کودک می دهد.

استاد حوزه خواهران، محیط، وراثت و تربیت خانوادگی را در شخصیت هر فرد، مؤثر دانست و اظهار کرد: با محکم کردن ریشه و بنیان تربیتی خانواده، در جامعه اطمینان خاطر حاصل می گردد.

کارشناس مذهبی در پایان گفت: در خانواده خوب و موفّق، مادر کانون عطوفت و پدر ستون امنیت است و فضای امن منزل یعنی اقتدار پدر را  مادر فاطمی، حفظ می کند چون پدر، در صورت اقتدار می تواند فرزندان را در نوجوانی و جوانی هم کنترل کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha