جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حضرت زهرا(س)

حوزه/ نشست علمی بررسی ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) به صورت وبینار و به همت بخش بین الملل روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست علمی بررسی ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) پیش از ظهر امروز ۲۰ دی ماه ۱۳۹۹ به همت بخش بین الملل روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و به صورت وبینار از تلویزیون اینترنتی کوثر برگزار شد.

در این نشست رقیه حق گویان، از طلاب و پژوهشگران حوزه علمیه خواهران با بیان این که سخن گفتن از حضرت فاطمه(س) با توجه به عظمت ایشان بسیار دشوار است و اگر تنها یک دلیل وجود دارد که عشق در جهان هست، آن دلیل محبت پیامبر به دخترش است، اظهار داشت: از عایشه نقل شده که: هر گاه رسول خدا از مسافرت بر می‌گشت، گلوی فاطمه را می‌بوسید و می‌فرمود: بوی بهشت را از او استشمام می‌کنم.

وی افزود: همچنین نقل شده است که هر گاه رسول خدا(ص) می خواست به مسافرت برود، فاطمه(س) آخرین کسی بود که پیامبر با او خداحافظی می کرد و هنگامی که از مسافرت بر می‌گشت اول از همه به منزل فاطمه(س) وارد می‌شد، حضرت او را در آغوش می گرفت و می بوسید. پیامبر آنقدر فاطمه را دوست داشت که مردم حیرت می کردند.

امام باقر و امام صادق  فرمودند: رسول خدا(ص) نمی‌خوابید، مگر بعد از آنکه صورت فاطمه(ص) را می‌بوسید و برای او دعا می‌کرد.

این طلبه پژوهشگر ادامه داد: عشق پیامبر به دخترش فاطمه(س) در دوران جاهلیتی که اعراب دختران خود را زنده به گور می کردند، نه تنها زندگی دختران زیادی را نجات داد بلکه باعث شد انسانیتشان به رسمیت شناخته شود.

در ادامه نشست خانم ابتهال از فرانسه به بیان داستانی از زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت و گفت: حضرت فاطمه(س) ثمره عشق پاک بین دو موجود دوست داشتنی پیامبر گرامی اسلام محمد بن عبدالله(ص) و بی بی خدیجه کبری(س) است، حضرت زهرا(س) در زمانی متولد شد که بسیاری از اعراب دختران را زنده به گور می کردند زیرا هیچ سودی در آنها نمی دیدند، اما پیامبر فرمود: «وقتی بوی فاطمه را می شنوم، بوی شیرین بهشت را می شنوم. فاطمه بخشی از من است، میوه قلب و ذهن من است. عصبانیت او عصبانیت من و رضایت او رضایت من است.

وی افزود: ما به فاطمه، «ام ابیها» مادر پدرش می گوییم. ممکن است عجیب به نظر برسد. اما وقتی به رفتار فاطمه(س) در قبال پدرش نگاه می‌کنیم، بلافاصله می فهمیم که چرا؛ چون وقتی پیامبر(ص) مورد حمله و مورد توهین دشمنان قرار گرفت، فاطمه(س) مراقب او بود و از او مراقبت می کرد.

خانم ابتهال فاطمه زهرا(س) را الگویی برای همه افراد و زنی کامل دانست و خاطرنشان کرد:  وقتی به فداکاری او، ارادت او به پیامبر اسلام، صبر، روحیه جنگندگی، سخاوت حضرت فاطمه(س) فکر می کنیم فقط می توانیم از ایشان الهام بگیریم.

خانم سونیتا از کشور بلژیک، دیگر سخنران این نشست بود که با اشاره به نقش های فردی و اجتماعی حضرت فاطمه(س)، بیان داشت: حضرت زهرا(س) الگوی یک دختر، مادر، همسر، معلم، مرشد، فعال اجتماعی، یاری دهنده نیازمندان، خانه دار، عابد در شب، یک مبلغ فعال حجاب و عفاف برای زنان، مدیر اقتصادی، مجتهد و پیرو واقعی اسلام بود و تمام این نقش ها به شخصیت چند بعدی ایشان اشاره می کند و چنین عملکرد درخشانی تنها از طریق رابطه قوی و صمیمی با خدا ممکن است.

وی افزود: زنان مسلمان در دنیای امروز اگر شخصیت درخشان و تأثیرگذار حضرت زهرا(س) را به عنوان ایده آل خود قرار دهند، می توانند در نقش های مختلف اجتماعی و همچنین زندگی شخصی عملکرد خوبی داشته باشند.

خانم سونیتا با بیان این که شخصیت چند بعدی حضرت زهرا(س) یک الگوی روشن برای زنان مسلمان امروز نه تنها در جامعه اسلامی بلکه در جوامع غیرمسلمان نیز است، گفت: زنان می توانند در آن واحد، نمونه خوب یک مادر، دختر، همسر، معلم، مبلغ، راهنمای بچه ها، فعال اجتماعی داوطلب، توزیع کننده ثروت و مال میان نیازمندان جامعه، خانه دار مهربان، نمونه یک ایثارگر برای دادن همه چیز در راه خدا، مبلغ حجاب و عفاف برای زنان، یک مجاهد در زمان جنگ، حمایت گر ارتش اسلام، عبادت کننده خدا در شب و بسیاری موارد دیگر باشند.

در پایان این نشست نیز خانم سیده سمانه نطقی مقدم، کارشناس بین الملل روابط عمومی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که حضرت زهرا(س) الگوی موفق «مهربانی با خانواده»، «همسر و فرزندان» و «شیعیانشان» هستند، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) با امیرمؤمنان علی(ع) بسیار مهربان بودند و عشق و محبت خود به ایشان را اظهار می کردند و در مقام اظهار محبت و علاقه به امام علی(ع) می فرمود «روحی لروحکَ الفدا و نفسی لنفسکَ الوقاء یا اباالحسن؛ علی جان، روح من فدای روح تو و جان من سپر بلاهای جان تو».

وی افزود: دومین مورد مهربانی حضرت زهرا(س) نسبت به فرزندان بود و در کنار همسرداری، پرورش روحی و جسمی کودکان را مهم ترین وظایف زن در خانواده می دانستند؛ ایشان منبعِ بی نهایت مهربانی بودند و همواره به فرزندان خود با محبت رفتار می کردند. به طور مثال در حدیث کسا می خوانیم ایشان فرزندانشان را بسیار محترمانه صدا می کردند «یا قره عینی و ثمره فوادی، یعنی ای نور چشمم و ای میوه قلبم».

خانم نطقی مقدم در پایان کلید آرامش، انضباط، استحکام و صمیمیت خانواده را به دست زنان دانست و ادامه داد: بهترین و جامع ترین اسوه در این زمینه، حضرت فاطمه(س) است.

گفتنی است، این وبینار با حضور ۴۳۸ شرکت کننده از کشورهای امارات ۲۰ نفر، رومانی ۱۰ نفر، لوکزامبورگ ۱۰ نفر، آمریکا ۳ نفر، بلژیک و کره جنوبی یک نفر و مابقی از سراسر ایران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha