چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حسینی کاشانی

حوزه/ استاد و پژوهشگر مرکز پژوهشی معصومیه با بیان این که دختران و زنان جامعه برای حضور در فعالیت‌های اجتماعی باید از حضرت زهرا(س) الگو بگیرند، گفت: تا هر زمان که جامعه برای پیشبرد اهداف الهی و ایمانی خود به حضور آنها نیاز داشت وارد عرصه شده و حضور مؤثری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم مرضیه حسینی کاشانی با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، اظهار داشت: یکی از ویژگی های بارز شخصیتی حضرت زهرا(س) که می تواند به عنوان الگویی برای دختران و زنان مطرح شود تکلیف دانستن حضور اجتماعی زنان است.

وی افزود: هر زمان که جامعه برای پیشبرد اهداف الهی و ایمانی خود به حضور زنان نیاز داشته باشد، این یک تکلیف است که باید وارد عرصه شوند و حضور مؤثری در اجتماع داشته باشند.

این استاد و پژوهشگر مرکز پژوهشی معصومیه با بیان این که حضرت فاطمه(س) توانایی‌های لازم را برای انجام تکلیف الهی در خود تقویت کرده بودند، ادامه داد: حضرت علاوه بر خود، دختر گرامی شان حضرت زینب کبری(س) را نیز برای حضور قوی در فعالیت های اجتماعی تربیت کرده بودند.

وی تصریح کرد: این نکته به شدت قابل توجه است که حضور باعظمت زهرای مرضیه(س) در صحنه دفاع از حریم ولایت بعد از وفات پیامبر گرامی اسلام و بکارگیری تکنیک های متعدد برای حضور مؤثر در این برهه از تاریخ مثل دفاع با جسم، اشک، افشاگری ها، سخنرانی در مسجد، خطبه خوانی، سکوت، وصیت به دفن شبانه، وصیت به مخفی ماندن قبر و دیگر موارد، بدون تربیت شدن برای چنین حضوری عملی نبوده است.

خانم حسینی کاشانی با تأکید بر این که حضرت زهرا(س) در طول زندگی بابرکتشان یاد گرفته بودند که چگونه تکلیف را بشناسند و چگونه و در چه زمانی به این تکلیف اجتماعی عمل کنند، بیان داشت: حضرت فاطمه(س) یک مادر نمونه و فعال در عرصه های سیاسی و اجتماعی بودند؛ یعنی همان گونه که در فعالیت های اجتماعی حضور داشتند، فرزندان را نیز در راستای این حضور تربیت کرده بودند.

وی با اشاره به نقش مردان زندگی حضرت زهرا(س) در فعالیت های اجتماعی ایشان، گفت: رسول گرامی اسلام به عنوان پدر، هیچ وقت دختر خود را از صحنه های اجتماعی دور نگه نداشت و حضرت علی(ع) هم به عنوان همسر وقتی می بیند تکلیف حضرت زهرا به عنوان دخت نبی مکرم اسلام در آن برهه از تاریخ مبارزه و مقابله با دشمنان است تمام قد از ایشان حمایت می کنند و همین طور امام حسن و امام حسین علیهم السلام به عنوان فرزندان به این تکلیف مادر واقف هستند و به آن احترام می گذارند.

استاد و پژوهشگر مرکز پژوهشی معصومیه افزود: مردان زندگی حضرت زهرا(س) به بعد شخصیتی و اجتماعی حضرت احترام می گذاشتند و لازم می دانستند زنان باید استعدادها و توانمندی های خود را تقویت کنند تا در هر زمانی که جامعه برای نیل به اهداف الهی و ایمانی خود به آنها احتیاج داشت بتوانند وارد عرصه شده و مؤثر و دقیق عمل کنند.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم روز به روز به این رشد و بالندگی برسیم که به جای توصیف حضرت زهرا(س) از ایشان به عنوان الگو برای تربیت نسلمان استفاده کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha