جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علامہ مقصودڈومکی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مقصود علی دومکی سخنگوی مجلس وحدت مسلمین پاکستان در گفتگو با خبرگزاری حوزه به بیان سابقه ترور شیعیان در پاکستان و آنچه طی سال‌های اخیر بر آن ها گذشته و همچنین ابعاد و نتایج تحصن اخیر در کویته پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین مقصود علی دومکی سخنگوی مجلس وحدت المسلمین پاکستان در گفت‌وگو با سروس بین الملل خبر گزاری «حوزه» در مورد حادثه تروریستی اخیر در این کشور گفت: حدودا ۲۲ سالی است که در شهرستان کویته و در اطراف آن در ایالت بلوچستان کشتار شیعیان ادامه دارد. تا کنون فقط در شهر کویته بیش از ۲۰۰۰ نفر شهید شدند و افرادی که به دست تروریست ها زخمی شدند بیش از این تعداد هست. در این ۲۲ سال بعد از هر حادثه تروریستی دولت وعده هایی به مردم داده ولی متاسفانه هیچگاه عملی نشده است.

مشروح سخنان حجت الاسلام والمسلمین دومکی به این شرح است:

با وجود حرفهای دولت مردان که ما تروریستها را تعیقب و با آنها با شدت برخورد می کنیم ولی ما می بینیم که تا به حال حادثه های تروریستی در ایالت بلوچستان ادامه دارد. بالاخره ۲۲ سال خیلی مدت طولانی است که شیعیان اینجا کشته می شوند. به نماز جمعه حمله شده و بیش از ۵۰ نفر درآن حادثه شهید شدند و متاسفانه با گذشت ۱۸ سال از آن حادثه بزرگ تروریستی تا به حال عاملان اصلی آن حادثه محاکمه نشده اند.

همچنین ما می بینیم که در روز عاشورا در کویته به راهپیمایی عزاداری امام حسین (ع) تروریستها حمله کردند که چندین نفر شهید شدند و باز هم بعد از گذشت ۱۵ سال از آن سانحه هیچکدام از عاملان آن جنایت محاکمه نشده اند. چون این حوادث ادامه دارد مردم از دولت سوال می کنند چرا و به چه جرمی ما کشته می شویم؟

این حادثه اخیر که رخ داد خیلی تاسف بار بود. کسانیکه در این حادثه شهید شدند کارگران معدن ذغال سنگ بودند و نصف شب این تروریستها می آیند و این ها را دستگیر می کنند دست و چشمهایشان را می بندند و به صورت فجیعی ذبح می کنند و دست هایشان را از بدن جدا می کنند. این حادثه ای بود که همه مردم پاکستان اعم از شیعه و سنی و کسانیکه از لحاظ دینی در اقلیت هستند را به غم و اندوه نشاندند. بازماندگان شهدا در شهر کویته مجبور به تحصن شدند چرا که دولتمردان پاکستان به حرفهای مردم کمتر گوش می کنند. بیشتر برای جمع آوری پول و رقابتها و برای گرفتن مقام و قدرت دست و پا می زنند و بیشتر سعی شان این هست که ما بیشتر قدرت بگیریم و مخالفان سیاسی را بکوبیم. لذا این مردمی که بیش از ۲۲ سال هست که جنازه عزیزان را حمل می کنند و دفن می کنند به سطوح آمدند و با وجود اینکه در شهرستان کویته سرمای شدید ۱۱- درجه وجود دارد اما مجبور به تحصن شدند و مردم استقامت کردند و هزاران نفر در تحصن نشستند. متاسفانه دولتمردان در چند روز اول هیچ اعتنایی به این تحصن نکردند. از طرفی وقتی مردم پاکستان دیدند که در این سرمای شدید در کویته زنان، مردان و بچه های کوچک با اجساد شهدا زیر آسمان نشسته اند، در جاهای مختلف پاکستان مردم به خیابان ها آمدند و به حمایت از مردم بی دفاع شیعیان کویته و بعنوان اعتراض به دولت تحصن کردند. از این طریق دولت مجبور شد با خانواده شهدا صحبت کند. در ابتدا عملکرد دولت در این مورد سنجیده نبود برای همین بازماندگان شهدا از دولت مطمئن نشدند و گفتند که حتما نخست وزیر پاکستان بیاید و مسائل ما را شخصا گوش کند. بالاخره با آمدن سر وزیر ایالت بلوچستان و وزرای دیگر و توافق آنها با بازماندگان شهدا تحصن را خاتمه دادند.

خواسته های بازماندگان و خانواده شهدا چه بود؟

دغدغه بازماندگان این بود که ما تا کی جنازه عزیزان را حمل کنیم؟ شما باید امنیت ما را تامین کنید ما فرزندان این کشور هستیم. ما کسانی هستیم که با این کشور همیشه صادق بودیم ولی ما کشته می شویم و دولت برای ما هیچ کاری نمی کند. یکی از خواسته های اصلی این تحصن این بود که نخست وزیر پاکستان بیاید و با خانواده شهدا اظهار همدردی کند و خواسته های شان را خودش گوش کند ولی متاسفانه عمراخان نه فقط نیامد بلکه حرفهایی زد که منجر به توهین بازماندگان شهدا شد. وی گفته بود بازماندگان شهدا با زورگویی میخواهد نخست وزیر کشور را در صحنه بکشاند و از واژه باج خواهی استفاده کرد.

از چه زمانی کشتار شیعیان شروع شد و چرا ادامه دارد؟

متاسفانه از دوران ژنرال ضیاءالحق که هم فرمانده ارتش بوده و هم بدون مجوز قانونی ریاست کشور را به دست گرفته بود ذوالفقار علی بوتو نخست وزیر آن زمان را بعد از حبس، اعدام کرد. او بیش از ۱۰ سال به عنوان دیکتاتور، دولت پاکستان را اداره کرد و با آمریکا و آل سعود همکاری زیادی داشت. از آن زمان در پاکستان تفکر وهابی وارد شد و کشور با طرز تفکر وهابی اداره شد. در جاهای مختلف پاکستان افراد زیادی را به نام مجاهدین تربیت کرد و از ارتش پاکستان هم برای تربیت آنان استفاده کرد و هنوز هم در سراسر پاکستان افرادی هستند با همان تفکر وهابی، تکفیری دارند فعالیت می کنند. بعد از زمان ضیاء الحق متاسفانه تفکر وهابی ادامه پیدا کرد و با کمک آمریکا، آل سعود حتی هند به گروهای تروریستی به نام سپاه صحابه جیش لشکر جنگوی و... گسترش یافتند و کارشان ترور شیعیان بود. این حادثه اخیری که رخ داد داعش این را به عهده گرفته ولی اینها افراد جدیدی نیستند همان تروریستها هستند که از سال ها قبل به نام های سپاه صحابه و لشکر جنگوی کشتار را راه می انداختند. ما دیدیم که در چند سال اخیر بعضی از هم فکرهای وهابی از داعش در پاکستان استقبال کردند. ملا عبدالعزیز که در مسجد سرخ واقع در اسلاآباد هست رسما از داعش برای فعالیت در پاکستان دعوت کرد. دولت و ارتش پاکستان همواره وجود داعش در پاکستان را رد می کند ولی داعش مسؤولیت حادثه اخیر را به عهده گرفت.

موقعی که نخست وزیر به کویته آمد بعضی از بازماندگان شهدا با او ملاقات نکردند حتی یک نفر از علما به ملاقات او نرفت. چون آنان از طرز رفتار وی خیلی ناراحت بودند و گفتند نخست وزیر به شهدا و بازماندگان آن توهین کرده است.

عمران خان گفت که ۳۵ نفر هستند که در این جا مردم را می کشند و این حرف خیلی مهمی هست. می شود ۳۵ نفر از ۲۲ سال به طور مداوم مردم را بکشند؟ این ها پول را از کجا می آورند؟ اسلحه را از کجا تامین می کنند؟ و افراد را چگونه تربیت می کنند؟ حتما به پولهای زیادی احتیاج دارند و یقینا احتیاج آنان تامین می شوند. ولی نخست وزیر به پول و امدادهایی که به این تروریستها می رسند اشاره ای نکرد. هیچ فرقی نمی کند اینها از لشکر جنگوی باشد از سپاه صحابه باشد و یا از داعش، اینها از همان تفکر وهابی و تکفیری سر چشمه می گیرند و این ها با مرور زمان اسامی مختلف را به خود می گذارند. اینها مزدور هستند و برای پول کار میکنند هر که پول بیشتری بدهد اسم آن را به خود می گذارند.

سر انجام تحصن چه بود؟

می دانید که در ایالت بلوچستان  در چند سال اخیر کشتار شیعیان خیلی زیاد بوده. هر هفته چند نفر شهید می شدند و بدون هیچ عکس العمل دولتی تروریستها کارهای خود را ادامه می دادند. در آن زمان سر وزیر بلوچستان اسلم رئیسانی بوده و حادثه تلخی در شهر کویته رخ داد که به سبب آن اولین تحصن شیعیان در سراسر کشور انجام شد که منجر شد که رئیسانی به همراه وزراء خود از دولت ایالتی کنار برود.بعد از مدتی یک حادثه تروریستی دیگری رخ داد و باز هم شیعیان تحصن کردند و بنظرم این تحصن اخیر سومین تحصن سراسری شیعیان هست. این تحصن هم الحمدلله فایده های زیادی به دنبال داشت. در نتیجه تحصن های قبلی کشتار شیعیان کمتر شده بود این حادثه ای که رخ داد تقریبا بعد از یک سال رخ داد. یعنی در ایالت بلوچستان تا این مدت امنیت برقرار بود و هیچ حادثه ی تروریستی رخ نداده بود. متاسفانه این حادثه تلخ که اخیرا رخ داده خیلی ناراحت کننده هست. اما از این تحصن ها قوت و قدرت شیعیان پاکستان آشکار شد و دولت مجبور شد خواسته های شیعیان را بپذیرد و مردم احساس کردند که ما می توانیم از حق خودمان دفاع کنیم. به سبب این تحصن افراد بیشتری در دولت، متوجه اعمال تروریستها شدند. مظلومیت شیعیان پاکستان به ویژه مظلومیت شیعیان هزاره بیشتر نشان داده شد و میلیون ها نفر از این مظلومان حمایت و اظهار همدردی کردند. فایده دیگر این تحصن تشکیل یک کمیته بازرسی از طرف دولت برای شناسایی و دستگیری عاملان این حادثه تروریستی است. توافقنامه کتبی بین دولت و شیعیان پاکستان امضا شده است و ما امیدواریم به این توافقنامه عمل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    0 0
    خدا نجاتشان بده