جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید رضا جدا

دبیر کانون مداحان استان قم گفت: امسال به جهت شیوع کرونا همچون ماه محرم و صفر، به همت جمعی از مداحان با اخلاص اهل بیت(ع) در قم، پویش احیای روضه های خانگی در ایام فاطمیه راه اندازی شده است.

سید رضا جدّا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت ایام شهادت جانسوز ام ابیها، حضرت زهرا(س) اظهار داشت: مداحان در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی، فعال و جریان ساز بوده، چه آن که از آنان به عنوان یکی از اقشار تأثیرگذار و دارای تریبون در جامعه یاد می شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلفی که در سالیان گذشته با مداحان داشته اند، همواره بر این نکته تأکید کرده اند که گاهی یک بیت شما مداحان، کار صدها ساعت وعظ و خطابه و منبر را می کند، چرا که جوانان و آحاد جامعه معمولاً اقبال خوبی به مداحان و بخش مداحی در مجالس را دارند.

وی گفت: مداحان می توانند با خواندن اشعار خوب و پرمحتوا و نیز روضه خوانی و سینه زنی و شور مناسب به هیئات، به تحقق اهداف متعالی اسلام و انقلاب کمک کنند به خصوص در ایام فاطمیه که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این مداح اهل بیت(ع) همچنین ادامه داد: در واقع فاطمیه، باب ورود به محرم است، چه آن که همه مصائب اهل بیت(ع) از ایام فاطمیه و اتفاقات بعد از رحلت شهادت گونه پیامبر اکرم(ص) برای خاندان ایشان پدید آمد و حضرت فاطمه (س) مورد اذیت و آزار امت پیامبر قرار گرفت و ۷۵ روز یا ۹۵ روز بعد از ارتحال پدر بزرگوارشان، به شهادت رسیدند.

وی افزود: اگر این اتفاقات رخ نمی داد، قطعاً عاشورا رقم نمی خورد و لذا تعظیم فاطمیه، نقش مهمی در ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) دارد و لذا باید فاطمیه را با هر شرایطی که هست با قوت برگزار کنیم.

جدّا خاطرنشان کرد: به خصوص در شرایط بیماری کرونا که در جهان حاکم شده و امسال به این جهت، محدودیت هایی برای اقامه عزای اهل بیت(ع) ایجاد شد، نقش مداحان بسیار مهم تر است چرا که می توانند کار جهادی خود را اینجا به منصه ظهور برسانند.

وی همچنین گفت: در وضعیت فعلی می توان به شیوه های مناسب مثل برگزاری هیئات خانگی و یا در فضای باز همچنین به خصوص با استفاده از فضای مجازی، نسبت به زنده نگه داشتن سوگواری فاطمیه همت گماشت و به این وسیله نگذاشت که این نور مقدس در دل عاشقان و محبین حضرت زهرا(س)، خدای ناکرده خاموش شود.

دبیر کانون مداحان استان و شهرستان قم بیان داشت: مادر سادات در فرازی از وصیت نامه خویش خطاب به امیرالمؤمنین می فرمایند که یا علی(ع)، سلام من را تا قیامت به فرزندانم برسان و لذا فرزندان حضرت زهرا (س)، چه سادات و چه عموم شیعیان باید جواب سلام بی بی دوعالم را با اهتمام در برپایی شور و شعور فاطمی بدهند.

وی افزود: به خصوص مداحان اهل بیت(ع) در این شرایط با برگزاری مجالس خیابانی و روضه های سیار در کوچه ها و نیز روضه های خانگی آن هم با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند نقش آفرین باشند و در این راستا نیز به همت جمعی از مداحان قمی، پویش احیای روضه های خانگی در ایام فاطمیه راه اندازی شده تا مادحین اهل بیت(ع) به این وسیله به شکل جهادی و مخلصانه نسبت به تعظیم فاطمیه در این ایام همت بگمارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha