چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
شهادت حضرت فاطمه

حوزه/ معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: خطبه فدکیه از نظر فصاحت، بلاغت و شیوایی محتوا همطراز با خطبه های امام علی(ع) و به عنوان یکی از نفیس ترین میراث های حضرت فاطمه(س) به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم لیلا کابوسی در ویژه برنامه شهادت حضرت فاطمه(س) که با حضور بانوان مدیریت حوزه علمیه خواهران این استان برگزار شد، بیان کرد: حضرت فاطمه(س) الگوی کامل و جامع برای تمام انسان‌ها است، زیرا وجود نورانی ایشان امتیازات فراوانی دارد که در غیر انبیاء و ائمه اطهار(علیهم السلام) یافت نمی شود.

وی در ادامه با اشاره به فرازهایی از خطبه فدکیه، آن را خطبه‌ای تربیتی معرفی کرد و افزود: انگیزه قیام و اقدام حضرت فاطمه(س) از ایراد خطبه، تعلیم، تدریس، مناظره سیاسی و حضور در صحنه به منظور استرداد خلافت و فدک بود.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران گلستان با مقایسه خطبه حضرت فاطمه(س) با نهج ‏البلاغه، توضیح داد: خطبه فدکیه از نظر فصاحت، بلاغت و شیوایی محتوا همطراز با خطبه های امام علی(ع) است که سرشار از مضامین معارفی همچون؛ توحید، نبوت، امامت، عظمت قرآن و ... بوده و به عنوان یکی از نفیس ترین میراث های حضرت فاطمه(س) به شمار می‌آید.

کابوسی با بیان اینکه الگوبرداری از سبک و سیره حضرت فاطمه‌(س) نیازمند شناخت و معرفت نسبت به ویژگی های اخلاقی، منش‌ها و کنش‌ها و حتی واکنش‌های‌ ایشان است، خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) از نظر قرآن، انسان کاملی است که شیوه و سیره ایشان بر مدار حق می‌باشد، بر این اساس، زندگی آن حضرت باید سرمشق قرار گیرد.

وی، حضرت فاطمه(س) را از حجت‌های الهی بر بندگان معرفی کرد و افزود: حضرت(س) با اینکه امام معصوم یا پیامبر نیستند، ولی سخن ایشان حجت است؛ زیرا خداوند آن بانوی بزرگوار را به علم لدنی و عصمت در قول و فعل و تقریر ستوده است؛ لذا سخن حضرت فاطمه(س) برای هر انسان مسلمانی حجت بوده و ‌باید از قول، فعل و تقریر ایشان به عنوان سنت الهی پیروی کند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران گلستان، با اشاره به آیه ۳۳ سوره احزاب، عصمت فاطمی را از فضایل حضرت زهرا(س) برشمرد و تشریح کرد: حضرت فاطمه(س) از جمله اهل بیت پیامبر(علیهم‌السلام)است که اراده الهی بر پاکی و عصمت او از هر نوع آلودگی تعلّق گرفته است.

کابوسی در ادامه مباحث خود، برخی از ویژگی های شخصیتی حضرت فاطمه(س) را برشمرد و چگونه زیستن، نحوه معاشرت با همسر و فرزندان، سامان بخشی به امور خانه و زندگی و شخصیت بخشی به فرزندان را از آن جمله دانست.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران گلستان ادامه داد: حضرت زهرا(س) در راستای محبت و مهرورزی به فرزندان، از همان آغاز کودکی، عبادت و پرستش خداوند متعال را در روح و روان آنان تثبیت کرده و از همان ابتدا به فرزندان خود، علم آموخت و آنان را برای کسب معارف و تشویق در فراگیری، آماده می کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha