پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تابلو حدیث کسا

حوزه/ موزه آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها دارای مجموعه های نفیس تابلو خطی اثر خوشنویسان دوره‌های سلجوقی، ایلخانی، تیموری، صفوی و قاجاری است که به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها به معرفی تابلو خطی حدیث کساء می پردازیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه تابلوی خطی حدیث کساء که با خط نسخ ایرانی نوشته شده در تالار عترت موزه فاطمی در گنجینه حرم نما، ‌گنجواره زیارت و زائران به نمایش گذاشته شده است.

این اثر فاخر هنری که در سال ۱۳۴۴ هجری قمری(اواخر دوره قاجار) توسط استاد علی رضوی قمی خلق شده است در کارگاه هنری موزه فاطمی مرمت و قطعه سازی و به نمایش در آمده است.

گفتنی است: در موزه آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها تابلوهای خط و تذهیب بسیار زیبایی از جمله تابلوهای قرآنی به خط های محقَّق، ثلث و نسخ متعلق به دوره های سلجوقی، ایلخانی، تیموری، صفوی و قاجاری نوشته خوشنویسان معروفی مانند اسماعیل جلایر، زین العابدین قزوینی، دیوانعلی شیرازی، مجد الادبا و محمد هاشم وجود دارد.

همچنین انواع زیارت نامه ها در تابلوهای بسیار زیبا به نمایش در آمده که از جمله آنها می توان به زیارت نامه حضرت معصومه سلام الله علیها، زیارت امین الله، زیارت عاشورا، زیارت حضرت امیر(ع)، و تعدادی زیارت نامه طوماری که طول یکی از آنها ۳۴۰ سانتی متر و عرض آن ۱۲ سانتی متر است اشاره کرد.

از دوره معاصر نیز آثار خطاطی و تذهیب شامل تابلوهای زیارت نامه حضرت معصومه سلام الله علیها، آیات قرآنی، احادیث معصومین علیهم السلام به خط نسخ، ثلث، دیوانی و نستعلیق با تذهیب و تزیین بسیار زیبا به نمایش گذاشته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha