جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
برنامه تلویزیونی

حوزه/ نویسنده کتاب ادبستان کساء گفت: به برکت حضرت زهرا (س) در یک ماه اخیر ۲۰ هزار جلد از این کتاب به فروش رفته است؛ کتاب خواص پسند و عوام فهم است. همه مردم ما علاقه به حضرت زهرا (س) دارند و مناسب برای همه گروه‌های سنی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی صغیرا  نویسنده کتاب ادبستان کساء در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، گفت:  در این کتاب به ۷۰ نکته تربیتی از حدیث شریف کساء با محوریت خانواده اشاره شده است. رهبر معظم انقلاب گفتند که ما باید سبک زندگی اسلامی را به مردم معرفی کنیم. در حدیث شریف کساء منشور خانواده اسلامی بیان شده است. بر اساس نظر آیت الله العظمی بهجت عجایب و غرایبی در حدیث کساء هست که اگر کسی این موارد را ذکر کند، کار بزرگی کرده است. 

حجت الاسلام صغیرا اظهار داشت: مردم ایران بعد از شیوع کرونا ویروس توجه ویژه به حدیث کساء داشتند. صداوسیما هم توجه ویژه داشته است و پیش از اذان معمولاً حدیث کساء بخش می‌شود. چند سالی در خصوص حدیث کساء تحقیق و بررسی کردم و در نهایت شاهد تعابیر زیبای حضرت زهرا از یک خانواده اسلامی بودم. در خانواده‌ها به این روابط نیاز داریم. امام زمان می‌فرمایند دختر رسول خدا الگوی خوب من است. 

وی افزود: در این کتاب تأکید شده است که یک الگو باید ۵ شرط داشته باشد. الگو باید جامع کمالات باشد، فرا زمانی  و فرامکانی باشد،  در اثر ارتباط با او به ما فیض برسیم و در نهایت نیز معصوم باشد. حضرت زهرا (س) همه این خصوصیات را دارند. ایشان با وجود سن کم در ارتباط با خدا حبیبه الله بودند. در ارتباط با پدر ام ابیها شدند. همچنین در ارتباط با همسر شاهد هستیم که حضرت امیر می‌فرمایند زمانی که غم‌های عالم بر دلم می‌نشست، فاطمه را که می‌دیدم، همه غم‌ها از دلم می‌رفت. 

نویسنده کتاب ادبستان کساء تأکید کرد: شاهد تربیت اسطوره‌هایی چون امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زینب (س) از سوی حضرت زهرا (س) هستیم. در ارتباط با مردم حضرت زهرا الگوی خوبی هستند. زمانی که نیازمندی به ایشان مراجعه می‌کند، گردنبند یادگار مادرشان را به او می‌دهند. حضرت زهرا (س) شهیده راه ولایت بودند. 
حجت الاسلام صغیرا خاطرنشان کرد: حضرت زهرا در حدیث کساء برای بیان آمدن پدر می‌گویند: دخل علیه یعنی تشریف آوردند. پدر و مادر بر فرزند ولایت دارند. اگر پدر و مادر نبودند، ما نیز نبودیم. زمانی که به ورود فرزندانشان اشاره می‌کنند، می‌گویند: وَاِذا بِوَلَدِی الْحَسَنِ قَدْ اَقْبَلَ یعنی در اسلام فرزند سالاری نداریم. پدر و مادر تشریف آوردند. فرزندم حسن آمد. البته لحن بیان کاملاً عاطفی است. 

وی افزود: در زن و مرد ۱۶۰ تفاوت را شاهد هستیم. یکی از این تفاوت‌ها این است که مردها تشنه احترام هستند اما زن‌ها تشنه توجه هستند. حضرت زهرا (س) برای ورود همسر خود می‌فرمایند فَاَقْبَلَ عِنْدَ ذلِک اَبُوالْحَسَنِ عَلِی بْنُ اَبی طالِبٍ در بیان خود کنیه به کار می‌برند. به قول شهید مطهری مرد همانند کوهسار بلندی است که برف و باران بر رویش می‌نشیند. در نهایت آب می‌شود و به چشمه ورود می‌کند. چشمه به معنای مادر است. توجه و محبتی که پدر در خانه به مادر دارد، از طریق مادر به فرزندان می‌رسد. 

نویسنده کتاب ادبستان کساء اظهار داشت: در حدیث شریف کساء زمانی که فرزندان پدر و مادر خود را صدا می‌زنند، از واژه اُمّاهُ و اَبَتاهُ استفاده می‌کنند که لحن دلسوزانه‌ای دارد. پدر و مادر سوختند که ما فرزندان ساخته شدیم. 

حجت الاسلام صغیرا در ادامه بیان داشت: به برکت حضرت زهرا (س) در یک ماه اخیر ۲۰ هزار جلد از این کتاب به فروش رفته است و در چاپ دوم ۲۵ هزار جلد منتشر شده است. در اصفهان از سوی آیت‌الله ناصری از این کتاب رونمایی شد. این کتاب از نظر روان‌شناختی، روان‌پزشکی  و دینی مطالعه و بررسی شده است. کتاب خواص پسند و عوام فهم است. همه مردم ما علاقه به حضرت زهرا (س) دارند و مناسب برای همه گروه‌های سنی است. 

نویسنده کتاب ادبستان کساء در پایان گفت: در حدیث شریف  کساء امام حسن (ع) و امام حسین(ع) دو کودک ۷ و ۸ ساله هستند و به مادر سلام می‌کنند. حضرت زهرا (س) به امام حسن (ع) با دو واژه پاسخ می‌دهند و به امام حسین (ع) با سه واژه پاسخ می‌دهند. به این دلیل که بچه‌های کوچک نیاز کلامی بیشتری دارند. در حالی که پیامبر برای هر دو از ۲ واژه استفاده می‌کند. پیامبر برای هر دو واژه‌های مساوی به کار می‌برند تا حسادت در میان آن‌ها شکل نگیرد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عباسعلي IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    سلام بسیار کتاب مفید خوبی است