جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
image.png

حوزه/ کارگردان مستند «هبوط» در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: افراد مسلح با سلاح جنگی شعار دفاع از خلق سر می‌دادند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،ایمان گودرزی کارگردان مستند «هبوط» در برنامه یه روز تازه شبکه پنج سیما، گفت: در سال ۱۳۶۰ که واقعه آمل رقم خورد، مستندی به کارگردانی افخمی تولید و از شبکه یک پخش شد. این فیلم در آرشیو گم شده بود و بعد از ۵ تا ۶ ماه تلاش فیلم  به دست ما رسید. البته در ابتدا تنها فیلم بدون صدا بود و با تلاش زیاد صدای فیلم را هم پیدا کردیم. فیلم قابل توجه ای نسبت به فیلم‌های دهه ۶۰ بود. فیلم گزارشی نبود و کاملاً هنرمندانه به این موضوع پرداخته شده بود. فیلم افخمی این پتانسیل را داشت که مجدداً به سراغ افراد حاضر در این فیلم برویم. حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر از مردم آمل در بهمن ۱۳۶۰ جلوی دوربین آمده بودند.

گودرزی اظهار داشت: من اتود کار را تهیه کردم و مورد استقبال گروه معارف شبکه پنج قرار گرفت. برای پیش‌تولید به آمل سفر کردم و با کمک دوستانی مثل روح‌الله جوکار افرادی که در سال ۱۳۶۰ در مستند افخمی حضور داشتند را پیدا کردیم. بعضی از این افراد متأسفانه در قید حیات نبودند. بعضی از عزیزان در دوران دفاع مقدس شهید شده بودند. چندنفری هم جانباز بودند و ما یک‌بار با آن‌ها صحبت کردیم اما بار دوم که مراجعه کردیم، آن‌ها شهید شده بودند. به سختی حاضرین در قید حیاط مستند سال ۱۳۶۰ را جمع کردیم.

وی افزود: حدود ۶ ماه در خصوص گروهک تروریستی اتحادیه کمونیست‌ها تحقیق و پژوهش کردیم تا بدانیم چه در ذهن داشتند که با ۲۰۰ نیروی مسلح به آمل حمله کردند. خط شکنی‌های مستند افخمی کار را برای من آسان کرد. من در تولید مستندم نقشه راه داشتم. مستند هبوط به این صورت است که فردی که در حال حاضر صحبت می‌کند، گفته‌های سال ۱۳۶۰ او نیز بعد از صحبت‌هایش پخش می‌شود.
کارگردان مستند «هبوط» خاطرنشان کرد: در چند جشنواره این مستند مورد توجه قرار گرفت و تحقیق و پژوهش را عامل موفقیت مستند هبوط می‌دانستند. تصاویر بازسازی مستند سال ۱۳۶۰ را به فریم عکس تبدیل کردیم و به عنوان یک سند تاریخی مورد استفاده قرار گرفت. بعد از پخش کار به خوبی دیده شد و شاهد پیام‌های مثبت از سوی مردم بودم. افخمی و طالب‌زاده به عنوان اساتید ما دستخطی را برای مستند هبوط نوشتند که نقد مثبتی نسبت به فیلم داشتند.

گودرزی تأکید کرد: خیلی از ما وقایعی مثل واقعه آمل را ندیده‌ایم.  برای من جای سؤال بود که چرا این گروهک با ۲۰۰ نفر مسلح به شهر کوچکی مثل آمل حمله کرد؟ آمل در آن زمان شهری خالی از نیروی نظامی بود. مردم با سلاح‌های شکاری در برابر این افراد ایستادند. افراد مسلح با سلاح جنگی شعار دفاع از خلق سر می‌دادند. مردم در آن زمان بدون هیچ رسانه‌ای تشخیص دادند که این افراد با مردم یا علیه مردم هستند. زن و مرد در خیابان‌ها و کوچه‌ها سنگر سازی کردند. حتی خانم‌های باردار هم در کنار دیگران در سنگر سازی کمک‌رسان بودند.

 وی افزود: در آن واقعه ۴۰ نفر از مردم آمل شهید و حدود ۸۰۰ نفر مجروح یا جانباز شدند. در نهایت هم این گروه ۲۰۰ نفره مسلح را شکست دادند. مثل خیلی از اتفاقات بزرگ و حماسی ما، واقعه آمل در تاریخ ماندگار شد. البته به خوبی به آن پرداخته نشده است. این اتفاق اگر در خیلی از کشورهای دیگر بود، هزاران مستند، فیلم و گزارش از آن تهیه می‌کردند. واقعه ۶ بهمن آمل کاملاً مردمی بود. حدود ۱۶ سال کار تهیه و تولید می‌کنم و مستندهای زیادی را تولید کرده‌ام اما این کار در کنار سختی‌های مرسوم شیرینی‌های زیادی داشت. مردم امل خیلی به ما کمک کردند.  

گودرزی در ادامه ضمن اشاره به خاطره‌ای گفت: در واقعه آمل با سلاح‌های سنگین مکانی را منفجر می‌کنند. در زمان تولید این صحنه باید مکانی منفجر می‌شد و از این صحنه فیلم‌برداری می‌کردیم. مجوزهای لازم را گرفتیم تا انفجار را در میانه شهر انجام دهیم. برای این کار خانه‌ای را انتخاب کردیم. به صاحب‌خانه گفتم که ممکن شیشه‌ها کثیف یا شکسته شوند اما ما حتماً تمیز می‌کنیم و خانه را تحویل می‌دهیم. صاحب‌خانه از کار ما استقبال کرد و من تعجب کردم. انفجار با پاکت‌های ۵۰ کیلویی سیمان بود و چندین انفجار با پاکت سیمان تولید کردیم اما صحنه به خوبی در نیامد. کمی سیمان را بیشتر کردیم که صحنه واقعی شود. دو پاکت ۵۰ کیلویی سیمان منفجر شد و به نوعی انفجار واقعی شد و خانه آسیب دید. قصد آرام کردن صاحب‌خانه را داشتم که از ما پرسید چند نفر هستید؟ من هم با نگرانی گفتم حتماً خانه را درست می‌کنیم. صاحب‌خانه در آن زمان رفت و ما شروع به بازسازی کردیم. غروب صاحب‌خانه با غذا بازگشت و من شرمنده شدم. به او گفتم ما خسارت زده‌ایم شما چرا زحمت کشیدید؟ در پاسخ گفت شما از یک شهر دیگر آمدید و در مورد شهدا شهر ما کار می‌کنید، این کمترین کاری است که انجام می‌دهم.

کارگردان مستند «هبوط» در پایان اظهار داشت: از مستند هبوط در جشنواره مستند، جشنواره عمار و مقاومت تقدیر شد و مورد استقبال دوستان رسانه‌ای در گعده‌های رسانی قرار گرفت.  
گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha