پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بیست و دومین اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: فقهای بزرگ باید توجه داشته باشند که شاگردانی تربیت کنند که بتوانند مبانی دینی را برای جامعه تشریح و بیان کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله نوری همدانی در پیام تصویری خود به بیست و دومین اجلاسیه اساتید عالی، خارج، مراکز تخصصی و سطح یک حوزه که به صورت حضوری و مجازی در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، گفتند: باید در اسلام افرادی تربیت باشند که بتوانند عظمت دین و اسلام را برای دنیا بیان کنند؛ برای این که عزت و عظمت و حقانیت اسلام باید براساس دلیل و برهان روشن شود؛ برای همین تربیت فقیه از آغاز حوزه ها مورد توجه بوده است، چرا که حوزه تنها می تواند عهده دار این امر باشد.

این مرجع تقلید افزودند: امام معصوم(ع) فرمودند« فقها کسانی هستند که در آسمان برای آنها استغفار  می شود و آنها را  مورد تمجید قرار می دهند. چرا که در سطح بالا و توانایی بالای علمی قرار دارند و رسالت آنها تبیین دین و اسلام به وسیله برهان است.

ایشان اظهار داشتند: فقهای بزرگ باید توجه باشند که باید شاگردانی تربیت کنند که بتوانند مبانی دینی را برای جامعه تشریح و بیان کنند. چرا که حضرت علی(ع) می فرمایند، علم نوری است که خدا در قلوب این دسته از افراد قرار داده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: فقهاء همواره باید سعی کنند افرادی که دارای ویژگی های بالایی هستند در مسند علمی قرار بگیرند تا بتوانند عهده دار تبیین دین باشند، برای همین این دسته افراد باید اهل تقوا و تهجد شب زنده داری باشند.

معظم له بیان داشتند: براساس مبانی دینی تا کسی از تهجد و نماز شب استفاده نکند، نمی تواند به درجات عالی علمی و انسانی برسد. باید توجه داشت که بسیاری از کارهای سخت با توجه و عمل به نماز شب حل می شود.

این مرجع تقلید افزودند: یکی از کارهای بزرگی که باید فقهاء باید انجام دهند، تربیت شاگرد و تعلیم دادن فقه اهل بیت(ع) به شاگردان برای حفظ مبانی دینی و فقهی است. این کار هم گاهی اوقات با خون دادن انجام گرفته است. 

ایشان اظهار داشتند: بعضی از عالمان دین برای حفظ فقه اهل بیت(ع) از طریق مناظره وارد شدند. صاحب جواهر یکی از این افراد است. در ۴۳ جلد فقه جواهری را نوشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بنده خدا IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    0 0
    سلام بفرمایید بنده نماز شب هم خواندمو ب جایی نرسیدم، رسیدن ب مقام انسانی را لطفا تک گزینه ای نفرمایید تجمیع فاکتورها مؤثردر این اتفاقست.شاه کلید اگر بخواهیم آن چیز دیگریست.
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 0
    اگر رونق طلبگی را می خواهید پارتی بازی را در حوزه ریشه کن کنید، اینقدر که آقازاده ها مجتهد شدند و استاد شدند، کارگر زاده ها نشدند! قیامت باید سخت پاسخگو باشید