چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تبریز

حوزه/ اگر آثار و تالیفات و مجاهدت های علما و فقها در تحدید حدود و ثغور مکتب تشیع در مواجهه با نحله های منحرف وجود نداشت و اگر مناظره های علمی و مباحثه های مکررشان با مروجان فرقه های معارض شیعه دوازده امامی نمی بود، امروز مکتب تشیع در جایگاه یکتا فرقه ناجیه و میراث گرانبهای فقهی، حدیثی، تاریخی و ... در برابر مذاهب دیگر اسلامی و غیر اسلامی قد نمی افراشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام مرتضی قربانی، امروز در پیش همایش روحانیت "شیخ شهید محمدخیابانی، روحانی مبارز و بیدارگر" که در مدرسه علمیه طالبیه برگزار شد، گفت: بی‌تردید فقها و مراجع شیعه در دوران غیبت، پاسدار اصلی مرزهای عقیده و مهمترین عامل ترویج آموزه های مکتب اهل بیت علیهم السلام می باشند.

وی ادامه داد: اگر آثار و تالیفات آن وجود های مقدس و مجاهدت های پیگیرشان در تحدید حدود و ثغور مکتب تشیع در مواجهه با نحله های منحرف وجود نداشت و اگر مناظره های علمی و مباحثه های مکررشان با مروجان فرقه های معارض شیعه دوازده امامی نمی بود، امروز مکتب تشیع در جایگاه یکتا فرقه ناجیه و میراث گرانبهای فقهی، حدیثی، تاریخی و ... در برابر مذاهب دیگر اسلامی و غیر اسلامی قد نمی افراشت. صد البته، کارکرد مرجعیت شیعه به این مقدار خلاصه نمی شود. 

حجت الاسلام قربانی افزود: بی گمان فصل و وصل های حساب شده فقیهان با سلاطین و دولتمردان اسلامی و مبارزات خستگی ناپذیرشان برای جلوگیری از نفوذ و سلطه استعمار بر جوامع شیعی نقش مهمی در محدود کردن دامنه ستم حاکمان جور و رهایی شیعیان از قیومیت کافران داشته که نمونه های بسیاری از آن را می توان با نگاهی به تاریخ یکصد سال اخیر ایران مشاهده کرد، اما این حقیقت هنوز در فکر و فرهنگ نسل حاضر به درستی جای نگرفته است. 

دبیر پیش همایش روحانیت "شیخ شهید محمدخیابانی، روحانی مبارز و بیدارگر" افزود: اگر تاریخ پیشینیان را مورد ملاحظه قرار دهیم، می بینیم که در سایه استقامت و ایستادگی امام حسین علیه اسلام و با شعار برجسته «ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی فیاسیوف خذیتی» بنی امیه نتوانستند با تهاجم نظامی مرز دین را بشکنند و نابود کنند، بنی عباس با علم و فرهنگ این تهاجم را شروع کرد با استقامت علمی و فکری امام رضا علیه اسلام نتوانستند مرز دین را فتح کنند. 

وی ادامه داد: گاهی با سیاست و گاهی با دین زدایی، گاهی با مظاهر دین، با حجاب، با عمامه، با اخلاق اسلامی و... مبارزه کردند؛ گاهی با تبلیغات شوم و گسترده علیه دین و مکتب و مظاهر دینی مبارزه کردند. گاهی با فکر های کمونیستی و گاهی با فکر التقاطی گاهی با ناسیونالیستی و طرح قومیت ها و ملیت مانند ترک، فارس، کرد، عرب و عجم، گاهی از روش نظامی و اسلحه به دست گرفتن؛ روزی آلت دست استکبار جهانی شدن که ادعا می کردند تا اهواز آمده ایم اگر لازم باشد تا تهران می رویم و نمی گذاریم این حکومت اسلامی پابرجا بماند. 

حجت الاسلام  قربانی ادامه داد: گاهی از راه اقتصاد وارد شدند و تهاجمات را شروع کردند. نگهبان این مرز علمای بزرگ دین، گاهی با صدور فتوا، گاهی با صدور حکم جهاد و با فتواهای گوناگون و گاهی به این مسایل بسنده نکرده با روح و جسم خود از این مرز دفاع کرده اند و می کنند. 

انتها پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha