جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه تبریز

حوزه / نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: عده ای با تحریف تاریخ تلاش می کنند عنوان شیخ و روحانی از نام عالم مبارز شیخ محمد خیابانی حذف شود، اما باید بدانیم شهید خیابانی یک چهره مجاهد و روحانی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم، روز شنبه در جلسه کمیته روحانیت ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد  شهید خیابانی با بیان اینکه در مسیر مبارزه بی امان با طاغوت همیشه یک چهره روحانی هدایت گر مردم بود، گفت: خیابانی در هر شرایطی مطابق‌ با نیاز انقلاب، روش هایی‌ برای تحقق اهداف ملت‌ مسلمان بکار می گرفت، یک زمان با زبان گویا و ایـراد خـطابه‌ها و نطق های آتشین و گاهی بدوش کشیدن‌ اسلحه و زمانی با اعتراض و استقامت شکست‌ ناپذیر، در مسیر مبارزه با استبداد گام برمی داشت.  

امام جمعه تبریز ادامه داد: شهید خیابانی در صف اول مبارزه و همپای مردم از محبوبیت خاصی برخوردار بود و از جمله کارهای‌ مهم که در تـبریز انجام داد خـلع محمد علی میرزا از مقام‌ سلطنت بود.  

وی افزود: پس از استقرار مشروطه، شیخ محمد خیابانی دو دوره به‌ نمایندگی از طرف مردم تبریز وارد مجلس شورای‌ ملی شد و با استعمار و استکبار مبارزه کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، قرارداد ننگین روس و انگلیس را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این قرارداد ایران به سه منطقه شمال برای روس، جنوب به‌ انگلیس و مرکز بیطرف تقسیم می شد که نمایندگان مبارز مجلس ملی از جمله شیخ محمد خیابانی آن را لغو کردند و به ـخاطر لغو آن، استعمار با دست محمد علی میرزا مجلس را به تـوپ بـست تا امور مملکتی راکد بماند.  

امام جمعه تبریز ادامه داد: مردم که‌ سالهای‌ پرتجربه‌ مبارزه تنباکو و مشروطه را پشت سر گذاشته بودند، بـه ایـن‌ سـادگی‌ از پای ننشستند، و مبارزه را تا فرار محمد علی‌ میرزا و پناهندگی او به تـزار روس ادامه‌ دادند.  

وی با بیان اینکه بعد از این حادثه مسئله اولتیماتوم مطرح می شود، گفت: استعمار انگلیس و روس امتیازهای‌ خفت‌باری از ملت ایران طـلب مـی کند، اما به محض دریافت خـبر، مـردم به‌ خیابان می ریزند، سیصد نفر زن به مجلس می روند و نمایندگان را تهدید می کنند که در صورت تـسلیم‌ هـمانجا بـچه‌های‌ خودشان‌ را می کشند.  

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهار کرد: عده ای با تحریف تاریخ تلاش می کنند عنوان شیخ و روحانی از نام عالم مبارز شیخ محمد خیابانی حذف شود، اما باید بدانیم شهید خیابانی یک چهره مجاهد و روحانی بود.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه شیخ محمد خیابانی فرزند راستین اسلام و تبار سرور آزادگان امام حسین (ع) بود، گفت: نطق های آتشین این عالم مجاهد و مبارز فراموش شدنی نیست و برای احیای جایگاه علمی، دینی و مبارزاتی این شهید والامقام برگزاری همایش ها و بزرگداشت بسیار ارزشمند و ضروری است.  

حجت الاسلام میر تاج الدینی، رئیس ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی هم در این نشست با تاکید بر بازخوانی اندیشه های شیخ شهید، گفت: ابعاد وجودی شهید خیابانی گسترده است و جای تامل زیادی دارد، به طوری که این عالم مجاهد 100 سال پیش صاحب یک روزنامه بوده و فعالیت های درون مرزی و برون مرزی در حوزه قفقاز داشته است.  

وی با ارائه گزارشی از اقدامات انجام یافته برای برگزاری بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی، گفت: وکالت مردم در دو دوره مجلس شورای ملی و مبارزه با استعمار و استبداد از ویژگی های شخصیتی این روحانی مبارز بوده است.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha