جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تربیت فرزندان

حوزه/ روان‌شناس و مشاور خانواده گفت: انسان‌ها از زمانی که به دنیا می‌آیند تا زمانی که از دنیا می‌روند به مهر و محبت نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ریحانه رمضانی در نشست علمی که به‌صورت مجازی و به همت مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم با موضوع" تربیت فرزند از گذر سنتی به مدرنیته" برگزار شد، اظهار داشت: دررابطه‌با تربیت فرزند و سبک‌های فرزندپروری با نگاه این‌که درگذشته در فرهنگ ایران به چه صورت بوده و چه تغییری کرده و الان در حال حاضر ما به کجا رسیده‌ایم و غالب سبک فرزندپروری در جامعه ما به چه شکل هست صحبت می‌کنیم.

وی ادامه داد: خیلی وقت‌ها علت این سبک سهل‌گیری می‌تواند ناشی از ذهنیت‌ها و طرح‌واره‌ای خود پدر و مادرها باشد، گاهی افرادی که والدین سخت‌گیر داشتند خودشان سهل گیر می‌شوند گاهی هم برعکس والدین در کودکی به‌قدری تحت تأثیر بایدونبایدها بودن به‌محض اینکه خودشان والد می‌شوند که می‌خواهند عقده‌های دوران کودکی را روی فرزندان انجام بدهند.

رمضانی بیان داشت: معمولاً اصطلاحاتی دارند خانواده‌های سخت‌گیر وقتی تنبیهات بدنی روی بچه‌ها انجام می‌دهند و می‌گویند ما خودمان به همین سبک تربیت شدیم الان می‌خواهیم بچه‌ها را به همان سبک تربیت کنیم. 

وی ادامه داد: علاوه بر این والدین گاهی با وعده، سطح انتظارات بچه‌ها را بالا می‌برند، در خانواده‌های سهل گیر که به‌اشتباه تصور می‌کنند مهربانی می‌کنند بلکه به فرزندان خیانت می‌کنند.

رمضانی به نقش مادر خانواده اشاره کرد و گفت: درصورتی‌که کلمه مادر در تمام دنیا به عشق و مهرورزی معروف است. نیاز به مادر در هر سنی لازم هست و انسان نیاز به نوازش مادر حتی نوازش روحی را دارد مادر یک ملجأ و امید است.

وی ادامه داد: یک دیدگاه درستی که ایرانیان به آن بسیار معتقد هستند، دعای مادر است و علاوه بر این هرکسی با هر آیینی به این قضیه خیلی اعتقاد دارد به‌خاطر پیوند عاطفی که بین مادر و فرزند اتفاق می‌افتد.

 رمضانی تأکید کرد: اشتباه‌ترین و دم‌دستی‌ترین روش تربیتی این است که کم گذاشتن از احساسی که بچه‌ها بسیار به آن نیاز دارند،

وی ادامه داد: در این میان طرح‌واره‌ها بنیادی‌ترین باورهای ما که ریشه در کودکی دارد و نسبت به خودمان و اطرافیانمان داریمT این‌ها در روان ما شکل‌گرفته‌اند.

روان‌شناس و مشاور خانواده تأکید کرد: ذهنیتی که در ما شکل می‌گیرد و ما گویی تیشه‌ای برداشتیم به تمام ظرافت‌های روحی کودکمان ضربه می‌زنیم.

وی ادامه داد: بحث مهرو محبت از زمانی که بچه‌ها به دنیا می‌آیند تا زمانی که از دنیا می‌روند به آن نیاز دارند و پس دوست داشتن نیاز فطری کودک است و اگر ما این نیاز فطری و بگیریم باعث می‌شود در آینده دچار تله محرومیت عاطفی بشوند و به دیگران درست اعتماد نکنند.

گاهی مشکلات پیش‌آمده در زوجین به علت تله روانی محرومیت عاطفی است

رمضانی بیان داشت: گاهی مشکلات پیش‌آمده در زوجین به علت تله روانی محرومیت عاطفی است که معمولاً دوست داشتن این‌ها بر اساس قیدوشرط است و بی قیدوشرط نمی‌توانند مهرورزی داشته باشند و این خطا است چون آغوش و نوازش روحی و جسمانی را به‌عنوان یک نیاز مهم را از فرزندمان سلب کرده‌ایم.

وی اهمیت توجه به تربیت کودکان را خواستار شد و گفت: زمانی که بچه‌ها در سنین پایین کار اشتباهی انجام می‌دهند به‌هیچ‌عنوان جمله دوستت ندارم را به کار نبریم مخصوصاً در دوره هفت سال اول در عوض ما در مقابل پرخاشگری و کار اشتباه فرزندانمان همان لحظه یک جمله مثبت به او بدهیم که عزیزم من خیلی دوستت دارم اما این رفتارت درست نبود یعنی انتقادی که داریم دقیقاً به رفتار مشخص باشد اگر اخمی اگر محرومیت سازی در کار است در کنارش عشق هم باشد که بچه‌ها بدانند که این پایگاه امن روانی است و من از طریق این پایگاه متوجه اشتباهم می‌شوم.

روان‌شناس و مشاور خانواده بیان داشت: وقتی ما خودمان دیر می‌خوابیم نباید انتظار داشته باشیم بچه‌ها زود بخوابند، نوجوانان که یک‌شبه به این سن نرسیده‌اند چندین سال با ما زندگی می‌کنند و مجموعه عادت‌های والدین را می‌بینند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha